Langkawi- Koh Bulon

24 okt. 2018 08:31
Visningar: 159
Hej!
Vi ( min samo o jag) landar på Langkawi 8/1kl 13.50. Vi ska vidare till Koh Bulon som första stop på vår resa ( hem 25/1).
Skulle gärna vilja ta oss dit redan 8/1.
Har fått rekomendation av resorten att ta färja från langkawi till tammalang sen buss till pakbara och därifrån speedboat och att det är möjligt samma dag. Någon som har gjort eller vet ngt? De kunde även hämta privat.
Undrar oxå över skillnaden mellan Bulon resort och pansand?
Just ja, när jag ändå frågar Malaysia airlines är de ok att flyga med? ( visserligen redan bokat men bra o veta vad man ska förvänta sig;)
Av Sierra
24 okt. 2018 14:27
Resortens råd är korrekt och är det enda sättet för er att ta er till Bulon samma dag som ni landar.

Tag en taxi från Langkawi Airport till Kuah Jetty. Det tar ca 35 min. Det går inte att köpa färjebiljett till Satun (Tammalang Pier) online så det gör ni på plats. Den avgår 16:30 och ankommer Tammalang 16:45 thai time. Pris RM35.

Enklast är att ta en taxi därifrån till Pak Bara Pier. Den tar knappt 1 tim och kostar ca 1000 THB.
Från Pak Bara finns en bara en daglig reguljär avgång (13:00) så ni får kontakta er resort så blir ni hämtade i Pak Bara.

Bulone Resort är nyare och har a/c vilket inte Pansand har. Stranden vid Bulone är också bättre än vid Pansand som är svårbadad vid lågvatten pga sten. Finaste stranden ligger mellan de båda och lika långt ifrån.

Malaysia Airlines är ett bra bolag som har många dagliga flighter mellan KL och Langkawi. Priset är i princip detsamma som om du flyger med lågprisbolaget AirAsia. Har flugit med båda och föredrar Malaysia Airlines.
24 okt. 2018 17:10
Tack sierra! Din kunskap är guld värd!
Det låter som lite krångligt och lite mer kostsamt att ta sig dit samma dag. Vilket skulle du rekomendera övernattning på langkawi o fara vidare nästa dag eller som du beskrev?
Skönt o höra ang flygbolaget, du har ju lite erfarenhet!
Det får bli bulone resort!
Av Sierra
24 okt. 2018 19:27
Det funkar inte att stanna över på Langkawi och åka till Bulon nästa dag med färja/speedboat. Speedboats från Lipe har avgått då färjan ankommer...

Det kan gå om du bokar med Tigerline men då har du bara 30 min på Lipe för longtail från färjan in till Immigration och longtail ut till plattformen igen...det blir tight. Risken finns att ni får en natt på Lipe också.

Det blir dyrare att stanna i Langkawi (och kanske även Lipe) en natt jämfört med att slippa stress och oro ang tider med alternativet via Tammalang. Då hinner ni dessutom ta en fika i Kuah Jetty innan färjan avgår.

Personligen skulle jag ta åka via Tammalang.
24 okt. 2018 20:00
Då följer vi ditt råd! Skönt dessutom o vakna upp på morgonen med sol o strand! Kanske återkommer om mer frågor framöver!
Tusen tack!!