Lång resa i Asien!!

Av Natha_g
16 juni 2019 14:29
Visningar: 124
Hej!
Jag och en kompis hade tänkt backpacka i Asien men ingen av oss har gjort något liknande innan och behöver lite hjälp. Vi hade tänkt vara borta ganska länge (helst så länge pengarna räcker). Vi hade tänkte minst 2 månader. Det är inte riktigt bestämt exakt vart vi ska åka än men det vi har bestämt än så länge är Indonesien, Thailand, Vietnam, vi har eventuellt tänkt på att åka till Australien, New Zeeland samt något mer. Var skulle ni rekommendera att man åker?

Undrar också vad man ska ha för budget för hela resan? Vi hade tänkt surfa ganska mycket samt kanske göra något volontärarbete så det ska också ingå i budgeten.
Av Annaer
16 juni 2019 16:05
Börja med att försöka specificera vart ni ska i de olika länderna sen kollar ni på hotellpriser på ex booking så får ni en uppfattning om vad det kostar/natt. Sen kollar ni transporter, flyg, buss, båt osv. Boende och transporter är dyrare om ni åker under högsäsong, även matpriser kan påverkas. Ju fler turister desto högre priser på allt! Även vart ni kan åka beror till viss del av säsong, är det regnsäsong så är ofta mindre öar stängda.
Bestäm hur länge, iaf cirka, ni ska vara på varje ställe, kolla om ni behöver visum. Kolla om ni behöver vaccinationer, det beror lite på vart ni ska. Behöver ni köpa ryggsäckar eller kan ni låna av någon? En bra ryggsäck är viktigt!
Mat beror på vad ni vill ha, inhemskt i Thailand är billigare än ex pizza, restaurang är dyrare än "mopedkök", likadant i andra asiatiska länder, ät där det är mest lokalbefolkning det är billigare. Ska ni festa mycket så sticker priserna iväg snabbt. Thailand har blivit mycket dyrare än det var tidigare, kronan är även svag vilket gör allt dyrare i de flesta länder.
För en längre resa så är det bättre ju mer "hemmaarbete och egenarbete" ni gör, läs i olika reseforum, även utländska ex tripadvisor, inte bara fråga utan läs i äldre trådar, sök på budget här och i andra forum så får ni massa träffar.
Lycka till 👍
Av Natha_g
16 juni 2019 23:51
Citerat från Annaer:
Börja med att försöka specificera vart ni ska i de olika länderna sen kollar ni på hotellpriser på ex booking så får ni en uppfattning om vad det kostar/natt. Sen kollar ni transporter, flyg, buss, båt osv. Boende och transporter är dyrare om ni åker under högsäsong, även matpriser kan påverkas. Ju fler turister desto högre priser på allt! Även vart ni kan åka beror till viss del av säsong, är det regnsäsong så är ofta mindre öar stängda.
Bestäm hur länge, iaf cirka, ni ska vara på varje ställe, kolla om ni behöver visum. Kolla om ni behöver vaccinationer, det beror lite på vart ni ska. Behöver ni köpa ryggsäckar eller kan ni låna av någon? En bra ryggsäck är viktigt!
Mat beror på vad ni vill ha, inhemskt i Thailand är billigare än ex pizza, restaurang är dyrare än "mopedkök", likadant i andra asiatiska länder, ät där det är mest lokalbefolkning det är billigare. Ska ni festa mycket så sticker priserna iväg snabbt. Thailand har blivit mycket dyrare än det var tidigare, kronan är även svag vilket gör allt dyrare i de flesta länder.
För en längre resa så är det bättre ju mer "hemmaarbete och egenarbete" ni gör, läs i olika reseforum, även utländska ex tripadvisor, inte bara fråga utan läs i äldre trådar, sök på budget här och i andra forum så får ni massa träffar.
Lycka till 👍
Okej, tack så mycket för alla råd och tips! Har du något resemål i Asien du skulle rekommendera?😊
17 juni 2019 11:34
Om ni ska till Thailand åk till öarna Koh Phangan, Koh Tao eller Koh Samui! Sjukt vackra öar och mer avsides än turistfällor som ex. Phuket!

Annars rekommenderar jag ett stopp på Bali om ni inte har varit där förut! Jag och en kompis till mig gjorde precis en sån Asienresa för några månader sen, vi åkte till Thailand, Malaysia och Indonesien, och nu blev jag kvar här i Australien på ett work-holiday visum :)

Jag startade en youtubekanal där jag dokumenterade hela resan så kika gärna in där för lite mer inspiration:

https://www.youtube.com/channel/UCQK1YDkv9hu8l0ycNU0Vghw/videos?view_as=subscriber

De bästa öarna på Bali: https://www.youtube.com/watch?v=Sd1iuMEq-bE

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!
Av Natha_g
18 juni 2019 21:32
Citerat från Madeleinemarie:
Om ni ska till Thailand åk till öarna Koh Phangan, Koh Tao eller Koh Samui! Sjukt vackra öar och mer avsides än turistfällor som ex. Phuket!

Annars rekommenderar jag ett stopp på Bali om ni inte har varit där förut! Jag och en kompis till mig gjorde precis en sån Asienresa för några månader sen, vi åkte till Thailand, Malaysia och Indonesien, och nu blev jag kvar här i Australien på ett work-holiday visum :)

Jag startade en youtubekanal där jag dokumenterade hela resan så kika gärna in där för lite mer inspiration:

https://www.youtube.com/channel/UCQK1YDkv9hu8l0ycNU0Vghw/videos?view_as=subscriber

De bästa öarna på Bali: https://www.youtube.com/watch?v=Sd1iuMEq-bE

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!
Hej!
Tack så mycket för alla tips! Öarna verkar jätte fina så de ska jag kolla in mer. Ska definitift kolla din youtube kanal också.

Var det enkelt att får work-holiday visum och är det relativt enkelt att hitta jobb i Australien samt boende? Det är verkligen nått jag är intresserad av!
Av Erik777
19 juni 2019 13:32
Säger som många andra. Börja söka på olika resmål, kolla vad boende kostar och vad flyg kostar mellan de olika ställena. Så får du en grov budget, då flygresor och boende kommer vara tunga poster i er budget.

Gör extremt bra research innan ni volontärarbetar någonstans. En del barnhem i Kambodja finns enbart till för att locka betalande besökare och volontärer att jobba där. Barnen har föräldrar, som luras av barnhemsägare att de får bättre utbildning där. Ibland utgår även en ekonomisk ersättning till föräldrarna. Likaså är en del "animal shelters" snarast att betrakta som farmer för jakt i hägn eller export av "gatuhundar".