Läget efter orkan

Av Anaa
14 dec. 2014 21:14
Visningar: 723
Hej.

Jag och en kompis ska åka till Filippinerna i början av januari. Men har blivit lite oroliga om man kan åka efter orkanen. Vi hade tänkt att åka till Boracay, Cebu, Malapascua och Siargao. Någon som vet hur det ser ut där nere och om det blivit mycket skador och så? Är det säkert att åka dit?

Tack på förhand.
Av Barbaro
15 dec. 2014 14:43
Orkanen gick norr om de platser som du nämner. Jag håller till på Panglao och här märktes det knappt. Har inte varit på andra platser nu men vad jag vet så ingen fara.
25 dec. 2014 13:02
Hej vi lämnar ett regnigt Malapascua i morgon hur är läget på Panglao? ?
25 dec. 2014 13:46
Citerat från Anaa:
Hej.

Jag och en kompis ska åka till Filippinerna i början av januari. Men har blivit lite oroliga om man kan åka efter orkanen. Vi hade tänkt att åka till Boracay, Cebu, Malapascua och Siargao. Någon som vet hur det ser ut där nere och om det blivit mycket skador och så? Är det säkert att åka dit?

Tack på förhand.
Vi lämnar Malapascua den 26 dec och man kan se vissa spår genom allt skräp som blåst i land o båtar som står på land för att lagas.Vissa resorts är övergivna efter förra tyfonen ....Vi har haft det bra men man känner sig lite illa berörd av fattigdom här i byn o skräp över allt!
27 dec. 2014 14:07
Hej
jag jobbar på malapascua och var här under tyfonen förra året och detta året.. från förra är allt ok.. den var ca 8 båtar som sjönk men de flesta är i vattnet redan och är i fullt bruk.. alla dyk centrum är öppna och turismen i sig själv är tillbaka till 110%
jag vet inte vad janette säger att resorter inte är öppna.. den enda som inte är öppen är den längst upp i norr som inte har varit öppen de senaste 3 åren.. så alla resorter och restauranger är öppna.. visst är malapascua en ö under utveckling så det är några resorter som byggs just nu så det är kanske det hon hänför till..

angående skräp så är det tyvärr ett problem på ön som många snabbt växande turist platser, speciellt när det inte finns någon sop hantering på ön..detta är dock ett problem som alla vet om och det satsas massa resurser på att försöka få rätt på detta.. tyvärr är inte alla turist platser perfekta..

men för att svara på din fråga om att det är säkert.. ja! absolut. lika väll som innan tyfonen så är det bara att komma till malapascua och njuta av dykningen och Thresher Sharksen!
Av Linb
27 dec. 2014 15:26
Boracay är ingen fara alls, vi är där just nu. Cebu tror vi inte heller är någon större skada skedd
28 dec. 2014 02:42
Citerat från Jeanette1968:
Citerat från Anaa:
Hej.

Jag och en kompis ska åka till Filippinerna i början av januari. Men har blivit lite oroliga om man kan åka efter orkanen. Vi hade tänkt att åka till Boracay, Cebu, Malapascua och Siargao. Någon som vet hur det ser ut där nere och om det blivit mycket skador och så? Är det säkert att åka dit?

Tack på förhand.
Vi lämnar Malapascua den 26 dec och man kan se vissa spår genom allt skräp som blåst i land o båtar som står på land för att lagas.Vissa resorts är övergivna efter förra tyfonen ....Vi har haft det bra men man känner sig lite illa berörd av fattigdom här i byn o skräp över allt!
Då ber jag om ursäkt men bungalow brevid Excotic stod tomma pga läckage m.m vet inte hur mycket som va bebodda på andra ställen m.m Tyckte mycket om ön i alla fall !😀
Av Wael
5 jan. 2015 00:09
Hej är en äventyrare som landar i Filippinerna 12 jan. Kommer va SJ då jag fick ryck att bara dra nån stans.. är inne på samma rutt som ni . Vilken tid kommer ni vara där ?
Av Anaa
5 jan. 2015 00:55
Vi åker imorgon och kommer till Boracay den 7/1 har tänkt att stanna där i några dagar. Hur länge vet vi inte riktigt. Hör av dig så kan vi ta en öl.
Av Wael
5 jan. 2015 01:02
Nice ;) ser fram imot att komma ner i träffa lite trevligt folk o bjuda på nån öl gör jag mer än gärna! . Är ni i Filippinerna nu eller reser ni snart ? Om ni är där hur är vädret ? Har ni trevligt ? Längtar riktigt mycket !
Av Anaa
5 jan. 2015 09:28
Vi åker idag och kommer vara på boracay den 7/1. Vi hörs!