Låg budget utan körkort som vill se naturen!

Av Albal
18 jan. 2018 12:04 (redigerad)
Visningar: 419
Jag och min partner vill till Island i juli (2018) för att se naturen. Berg, sjöar, vatten, grottor - Vad vi hinner! Men vi är helt nya inför denna typ av resa (mest rest i stadsmiljö), och är studenter med begränsad budget.

Vi är inte så intresserade av innerstaden eller att resa i större turistgrupper. Men vi vill ju heller inte gå vilse i farliga miljöer ensamma.

Vill söker alla råd - specifika som generella!
Hur länge bör man stanna för att det inte ska bli stressigt (2 nätter låter så lite)?
Måste man hyra bussresa och sånt i förväg, eller går det bussar på löpande band?
Vilken stad borde man bo i för att ha nära till era favoritområden?
Bör man ta med sig varma kläder även på sommaren?
Vart är det flest turister? Vad är det mest underskattade/överskattade tycker ni?
Borde man fixa nåt i förväg (annat än rediga skor)? Har ni tips på billiga och bra ställen att bo på?

(Vi är ej intresserade av uteliv, alkohol eller dyr mat)

Bästa, Alba
Av Restjej
29 juni 2018 13:10
Hej
Jag åker till Island med färja och ankommer 12 juli men har ingen bil, finns det någon att åka med till Reykjavik och betalar för resan, det skulle var så braeftersom jag känner mig väldigt intrasslad i den situationen med dåliga busslinjer där. Dessutom söker jag sällskap dit om det finns nån eller nåra som vill hänga med.
Kram
29 juni 2018 15:26
Det låter som att du borde sätta dig ner och läsa på om island och vad som finns att göra där och var du är intresserad av att se. Att bara dra dit med "begränsad budget" mitt i högsäsong utan att ha tagit reda på någonting kommer sluta med en superdålig och misslyckad resa.

Jag har inte varit på Island själv. Har dock planerat en resa lite smått dit. Är en landskasfotograf och är ute efter fantastiska landskap och sevärdheter i naturen och det verkar ju vara lite det ni också är ute efter.

Två dagar räcker inte långt. en vecka MINST bör man nog vara där.
Island är svindyrt, allt från boende till mat. Speciellt under högsäsong då ni tänkt att åka. Då kan priserna mångdubblas.

Jag har inte kollat upp bussar då jag tänker hyra bil. Att åka med en skock turister i en buss ger inte mycket tycker jag.

Vilken "stad" man ska bo i är svårt att veta eftersom ni inte vet vad som finns eller vet vad ni vill se. Men det finns oändliga ställen att besöka på Island.
Varma kläder är ett måste då vädret kan vara extremt och väldigt växlande, även mitt på sommaren.

Hade jag varit er hade jag väntat till nästa sommar. Då hinner ni planera, samt spara ihop mer pengar.
Att inte ha mycket pengar och inget körkort och endast två dagar kommer inte att fungera på ett ställe som island. Tyvärr.
Beror i och för sig på vad man har för krav, men för mig låter det som det kommer bli en helt misslyckad semester.
Medlemmen har tagit bort svaret