Kusadasi

Av Annical
20 juni 2011 17:44
Visningar: 4177
Den 23/8 är det dags för "årets sommarresa" med bästa vännen. En mycket bra tradition som vi skapat. Detta år beger vi oss till Kusadasi i Turkiet och något som slagit mig när jag surfat runt på reseguiden och liknande sidor är att det inte skrivs mycket om denna stad. Hur kommer det sig? Reser folk inte hit?

Hur förhåller sig Kusadasi till andra områden i Turkiet? Billigare/dyrare? Shopping? Bad?

Ingen av oss har tidigare varit i Turkiet. Vi är inte intresserade av party utan är mer för att uppleva kultur och historia. Så självklart blir det en tripp till Efesos, Sirince och Pamukkale. Finns det någon här som sitter på ytterligare guldkorn?

Kollade igenom något från SVT's öppna arkiv på SVTPlay (tror det var ett riktigt gammalt 'packat och klart'-avsnitt). Där påpekade reportern att man måste berätta att man bor på hotell i staden för att få billigare priser på marknaden. Detta för att befolkningen ville ta högre priser från de inkommande kryssningsresenärerna. Är det på detta vis fortfarande?

Hoppas det finns någon som varit i Kusadasi som iallafall har något att berätta om staden/området!

Ha det bra!
Av Annical
25 juni 2011 20:36
Här ekar det tomt men jag fortsätter att googla runt på Kusadasi och områden runt omkring staden. Har nu förstått att priserna i Kusadasi ligger något högre än övriga turkiet (enligt Lonley planet iallafall).

Men ni som någon gång farit på en tur till Efesos, hade man möjlighet att ta sig till/ se the cave of the seven sleepers som ska ligga i/ vid Efesos?
Av Tinaga
19 aug. 2011 08:58
Hej!
Jag ska också åka till Kusadasi den 23/8 och det är min andra resa dit.
Jag tror att en anledning till att det inte skrivs så mycket är att det inte är något stort resmål för oss svenskar. Vad jag vet går det bara ett plan i veckan dit.
Jag blev väldigt förtjust i Kusadasi när jag var där ifjol. Hur det är med prisnivån i förhållande till övriga Turkiet vet jag inte, men jag upplevde det som billigt att äta, dricka och shoppa. En god middagsrätt för ca 50 kr och en öl för 25 tex. Jag bodde på hotell Ida ifjol och badade en del vid stranden i stan. Nu ska jag och min kompis bo vid Ladies Beach, där stranden ska vara jättefin.
Om ni vill bada och sola på en nästan folktom strand så kan jag rekommendera att ni tar lokalbussen till Pamucak. Där är man i stort sett ensam. Man tar bussen som går till Selchuk fråm Dolmusstationen mitt i stan. Det där med att man ska säga till på marknaden att man bor på hotell har jag inte hört talas om. Marknaden är förresten på onsdagar och den är väl värd ett besök.
Den gamla basaren i medeltidskvarteren är också häftig. Men jag skulle nog inte gå ensam där, för säljarna kan vara väldigt påstridiga. Ett trevligt ställe att sitta på på kvällen är en restaurang spm heter Rendez-Vouz. Ifjol hade dom två trubadurer där och det var hög stämning.
Hälsningar /Tina
Av Pichte
19 aug. 2011 19:10
Hej!
Eftersom Kuşadası ligger längs kusten bland de andra populära turistorterna, så är nog priserna som övrigt (alltså lite dyrare där det finns turister). På andra håll i landet är det billigare. För genuin mat och bättre priser är det det gamla vanliga: kolla var lokalbefolkningen käkar, där är det bäst mat och oftast bäst priser också. Inte långt därifrån finns ett naturreservat: Dilek halvön. Pamukkale är fint och värt att besöka. Större staden Izmir ligger inte så långt borta. Testa hamam, om det är första gången ni är i Turkiet.

Kuşadası betyder för övrigt Fågelön på turkiska.

Ha en bra resa och hoppas ni kommer att gilla Turkiet! :-)
Av Samip
13 jan. 2013 15:26
Hej, berätta lite hur ni hade det på resan till Kusadasi!
Av Annical
14 apr. 2013 23:19
Citerat från samip:
Hej, berätta lite hur ni hade det på resan till Kusadasi!
Hej! Jag tyckte Kusadasi var ett trevligt resmål men vet inte hur den står sig i kontrast med övriga Turkiet då jag inte varit på någon annan plats än där. Men rent geografiskt ligger Kusadasi bra till. Vill man gärna göra någon resa men inte orkar sitta i en varm buss en halv dag så ligger Efesos bara några minuter därifrån. En helt fantastisk plats! Jag och min resekompis tog även bussen till Izmir som är en större stad i närheten. Bussen var riktigt fräsh och man hade egna skärmar i stolsryggen framför där man kunde se film, musikvideos eller lyssna på radio ( lite som det kan vara när man reser långt med flyg). Att ta bussen var inga problem och tog inte någon vidare lång tid. I Izmir kan man hitta lite större klädkjedor och grejer vilket kan vara kul om man tröttnar på shoppingen på bazaargatorna.

Men Kusadasi är byggt i en backe vilket gör att det är mycket gående upp och ned. Men det finns ju självklart taxis och Dolmus-bussar eller vad det nu kallas. Kostade inte mycket att ta dem. Vi bodde på ett hotell som hette IDA eller något sådant (kan totalt missminna mig nu). Men hotellet var billigt, helt okej med pool och gratis transport till strand om man vill det.

Stora kryssningsfartyg lägger ju även till i Kusadasi vilket är en fantastisk syn. Speciellt från hotellet där vi bodde som låg uppe på kullen. utsikten var fantastisk!
29 juli 2013 16:49
Jag och min familj var till kusadasi 2009 och nästa år bär det av igen. vi bodde på Aqua fantasy som ligger 9 km från kusadasi. Men vi upplevden stan som trevlig och mysig vi har dock aldrig varit i turkiet förut så detta var vår första resa men vi fick blodad tand som man säger och längtar tillbaka som bara den. Vid hotelelt vi bodde så fanns det ett stort vattenland som gästerna på hotellet hade gratis inträde på .
Vi hade inte så stora barn vid denna tid dom var 9 och 10 år så utflykter blev det inte, men det kommer det bli nu för då har vi äver tänkt ta oss till den grekiska ön Samos över dagen.

Jag var dock in på en rundvandring i stan där våra guider reseledare berättade om olika saker. bla om duvön
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/duvon-kusadasi-turkiet-253312