Kuba: VISA-kort, kontanter, resecheckar eller vad!?

8 jan. 2008 22:07
Visningar: 7070
Hej!

Åker till Kuba i februari och undrar hur tusan jag ska göra med pengar!? Har ett VISA-kort men har hört att det är svårt att utnyttja utanför Havanna och Varadero och att det dessutom läggs på en avgift på 10-12 procent av uttaget. Dessutom är det ju gisslet med bankkort som avmagnetiseras stup i ett.
Så vad är alternativet? Man vill ju inte springa omkring med hur mycket kontanter som helst under 4 veckor och resecheckar, finns det ens fortfarande?

Vad tror ni?

Sofia
Av Kakan
11 jan. 2008 08:52
Hej Sofia,
Vi hade kontanter med oss. Hade fått höra innan att man skulle ta med sig €, absolut inte USD (pga USA-motståndet). Men det hade gått lika bra med dollar visade det sig. Bankomater såg jag inte skymten av så VISA är nog inte så gångbart.
Jag har själv aldrig använt mig av resecheckar så jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag tror säkert att de finns fortfarande.
Undrar du något annat så är det bara att fråga. Hoppas att du får en kanonresa!
/Karin
11 jan. 2008 14:31
Ok, kanske ska försöka satsa på en mix av alltihop... Tack för ditt svar, kanske återkommer med fler frågor:-)!
Av Gral
11 jan. 2008 15:09
Jag hade visakort med mig och det fungerade utmärkt, men det kan ju som du säger inte skada att ha kontanter också.
11 jan. 2008 20:27
Ok! Får man fråga var på Kuba du varit... alltså, tror du att man kan hitta automater i hela landet??
Av Tima
11 jan. 2008 21:21
Hej Sofia,

Kontanter, dollar eller euro, funkar hur bra som helst. Visa/mastercard funkar också fint, finns en hel del bankomater i Havanna, men som sagt det kostar ju lite att ta ut varje gång. Hotellenrummen har oftast en säkerhetslåda du kan lägga in kontanterna i, funkar fint.
Vad man vill få tag på är kubanska valutan (pesos), alltså inte turistpengarna (kubanska dollarn), då blir allt billigare.
Havanna är fantastiskt, besök China Town, fantastisk mat om man hittar den rätta restaurangen. Vinales är ett måste, Varadero blää.

Ha en toppenresa,
Mvh
Tima
22 aug. 2008 05:28
Gammal diskussion men med facit i hand hade det varit bästa att ha med sig en hel hög med Euros så man sluppit kortväxlingsavgiften på 11%.

Lägre med Euro.
9 aug. 2012 08:01
bumpar tråden då jag själv undrar hur det ser ut i dag?

Hur ser det ut med automater?

Tar dem så mycket som 11% på ett uttag?

Vart växlar man bäst?

/Widman
14 jan. 2013 15:11
Har läst att Kuba inte tar Mastercard för detta är amerikanskt, någon som har några erfarenheter?

Maria
Av Burton
21 sep. 2014 20:22
Gammal tråd men kanske nån som söker svar.
Dollar är det bästa att ha med. Kort funkar men man måste till banken och det går inte direkt på ett par minuter. Det är inte cuba som har något emot USA utan tvärtom.
Av Villa18
3 feb. 2016 22:17
Du rekommenderar us. Dollar framför euro?
Var det påslag på korten i % i bankomaten? På banken?
4 feb. 2016 06:10
Kom ihåg att en kanadensare propsade på 'pejsos regjularejs' - alltså kubanska pesos och inte CUC.

Blev ett j-a liv eftersom han inte (ville) fatta att de inte fick ge honom det. Några gubbar i grönt fick tillkallas.

Profilbilden är f ö från Viñales/Pinar del Rio.