Kuba över nyår

5 dec. 2016 20:30
Visningar: 318
Hej! Landar på Kuba 26 december och kommer vara där två veckor under julsemestern. Tänkte bo i casa particulares, utforska havanna, dansa lite salsa, besöka trinidad och göra några andra utflykter, en del sol, bad och kanske något dyk tänker jag mig också. Är det någon som kommer vara i landet runt samma tid och fira nyår eller något annat hade det vart trevligt att mötas upp!
Tilde
Av Joakimn
9 dec. 2016 09:30
Landar först 16 jan så jag tar gärna emot info gällande Dykning och Casas både i Havanna och Trinidad..
Reser 16 jan - 2 mars på Kuba med egen cykel.
27 dec. 2016 13:35
Citerat från Frostilde:
Hej! Landar på Kuba 26 december och kommer vara där två veckor under julsemestern. Tänkte bo i casa particulares, utforska havanna, dansa lite salsa, besöka trinidad och göra några andra utflykter, en del sol, bad och kanske något dyk tänker jag mig också. Är det någon som kommer vara i landet runt samma tid och fira nyår eller något annat hade det vart trevligt att mötas upp!
Tilde
Hej Tilde! Jag åker till Kuba den 5 januari (börjar med Havanna tror jag)! Det skulle vara jättekul att mötas upp något om du fortfarande är där vid den tidpunkten! Har precis klarat av min dykkurs för några dagar sedan (i Mexiko) så är intresserad av både dykning och sightseeing! Hoppas att du ska gilla Kuba! Varma hälsningar från San Ignacio i Belize, Ludvig
23 jan. 2017 20:01
Citerat från Joakimn:
Landar först 16 jan så jag tar gärna emot info gällande Dykning och Casas både i Havanna och Trinidad..
Reser 16 jan - 2 mars på Kuba med egen cykel.
Hej Joakim!
Sorry för sent svar- hoppas du har det riktigt fint på Kuba just nu! :)

Jag gjorde några dyk utanför Varadero, det var jättefint. Såg två fina rev, ett väldigt grunt vid playa coral och ett djupare med lite ovanligare fisk norr om halvön. Gjorde också ett vrakdyk. Hörde att det hände att man såg vilda delfiner som simmade längs med båtarna där ibland också, men inget jag såg. Eftersom jag inte är jätteerfaren dykare är det inte svårt att imponera på mig så svårt att säga hur fint det är där i jämförelse, men jag blev väldigt nöjd iaf :D ett ställe jag fick tips om var playa larga och grisbukten i karibiska havet, drt ska tydligen vara väldigt bra (till skillnad från ex playa ancon utanför Trinidad som också är söderut- men bara vad jag hört av andra dykare) jag valde dock att åka till varadero från Trinidad mina sista dagar och dyka då jsg hade begränsad tid och uppfattade att kommunikationerna var bättre från varadero eftersom det är en större turistort, ville inte riskera att inte kunna ta mig tillbaka till havanna från playa larga. :p Varadero var väl inte jättespännande i sig jämfört med de andra platser jag besökte på Kuba ( och jag tkr faktiskt playa ancon var en finare strand) men dykningen var som sagt väldigt fin :)

Vad gäller casas så bokade jag inte på förhand utan gick och letade när jag kom fram- det tog lite tid, kanske 30-45 min men då tog jag inte första rummet jag hittade heller. Vet inte om det var mer fullbokat för att det var nyår. Hittade väldigt mysiga rum och jättegulliga värdar iaf, och de flesta lagade supergod mat! :)

Ha en fortsatt underbar vistelse i Kuba!
23 jan. 2017 20:05
Citerat från Ludvigfog:
Citerat från Frostilde:
Hej! Landar på Kuba 26 december och kommer vara där två veckor under julsemestern. Tänkte bo i casa particulares, utforska havanna, dansa lite salsa, besöka trinidad och göra några andra utflykter, en del sol, bad och kanske något dyk tänker jag mig också. Är det någon som kommer vara i landet runt samma tid och fira nyår eller något annat hade det vart trevligt att mötas upp!
Tilde

Visa mer
Hej Tilde! Jag åker till Kuba den 5 januari (börjar med Havanna tror jag)! Det skulle vara jättekul att mötas upp något om du fortfarande är där vid den tidpunkten! Har precis klarat av min dykkurs för några dagar sedan (i Mexiko) så är intresserad av både dykning och sightseeing! Hoppas att du ska gilla Kuba! Varma hälsningar från San Ignacio i Belize, Ludvig
Hej Ludvig,
Missade dig, åkte hem 8 januari. Hade en underbar vistelse- gillade särakilt viñalesdalen och Trinidad! Mkt fina möjligheter till trekking utanför båda de orterna. Gjorde några dyk utanför Varadero som mest är ett typiskt charterområde men dykningen var väldigt bra.
Hoppas du har/har haft det underbart på Kuba!