Kuba med cykel. Hav.Kultur och spännande möten.

Av Joakimn
1 nov. 2016 15:21
Visningar: 356


Av Joakimn
2016-11.01

Cykla på Kuba

Funderar på att ta en cykeltur genom Kuba och ev en tur till Jamaica
( Från:17 Jan 2017 - till 2 mars 2017
Tänkte mej kombinera cykling med kultur, dykning /bad ect.
Har byggt ihop en aluminium cykel/ mountainbike med smalare däck av grövre gatumodell. nyservad i prisklass 3000kr som skall med för att efter cykelturens resa skänkas till valfri Kuban. Det kosta 1000kr att ta med en cykel på flyget.
Kostnader:
Flygbiljett ligger på c:a 7000kr+ cykel 1000kr + övriga levnadspriser.

Från Havana till Santiago de Cuba:
Cykla och ev buss/lastbilsflak mellan de längsta och enformigaste sträckorna,(fortfarande i planeringsstadiet.) * kanske ett litet tält med på turen?*
Kan även tänka mej att parkera cykeln i en vecka eller 2 för att göra annat.

Sträckan är i grund 87 mil men räkna med avstickare o ev glädjestopp på 2-5 dagar/3-4 ställen. Kan tänka mej att cykla c:a 5 mil/dagen 14 dagas cykling. ev buss tillbaka?
Tid: Havanna - Santiago de Cuba, 3 veckor.

• Det är 150km mellan Santiago de Cuba och Kingston, Jamaica
Kanske går det ett litet flyg eller en båt över. Då blir det nog 2 veckor där innan jag vänder mot Kuba havanna igen (som jag flyger hem ifrån i mars)
Tänkte även dyka på Kuba, någon som har erfarenheter av detta?

Eller någon annan rutt och ev mindre cykelstäcka o mer buss?
Jag är ledig mellan 16 Jan - 6 mars 2017 och Kuba ligger som ett tomt blad i mina resevärld. .
Har gjort drygt 20 resor utanför Europa och alltid med ryggsäck.
Reser enkelt och låter resmålet ta tid. Pratar knacklig spansk. Är i god form, tränar ett par ggr veckan.
Kan tänka mej att lägga en månad på Kuba, kanske åker jag vidare till Jamaica 1-2 sen hem eller bara Kuba.. Någon som har ideer på ett sådant upplägg eller som kan tänka sig haka på?
Ta gärna emot inf gällande boenden på kuba och vart man kan hämta ut pengar med ett bankkort ect.
Behöver ett boende i Havanna första 3 dagarna.
Någon som vet hur man förlänger sitt visum på plats?
*Om ni inte vill svara här så kan jag nås på: (Logga in för att se e-postadress)
* sätter in detta inlägg igen då det nu börja bli aktuellt/Joakimn