Kuala Lumpur-Langkawi-Koh Lipe-Phiphi-Bangkok

Av Jeffa
10 sep. 2012 15:54
Visningar: 3994
Hej!

Jag o sambon planerar vinterns resa o vill gärna ha hjälp med praktiska saker.

Vi har tänkt åka 22dec o hem 12jan.
Resrutten vi tänkt är:
Flyg till KL, sen Langkawi, båt till Koh Lipe, vidare upp i Thailand (Phiphi?), för att sen avsluta med 2-3 dagar i Bangkok innan hemresa.

Låter detta bra?
Vilken flygrutt är bäst vs billigast att ta från Stockholm?
Har sökt här på reseguiden, flygresor.se, sas, klm. Andra tips på ställen att söka flyg?
Vi behöver inte flyga till KL kan funka med en annan flygplats om ni har några bättre tips?
Vet att det går speedboat från Langkawi till Lipe. Hur är bäst vs billigast att ta sig från KL till Langkawi eller från Lipe vidare upp i Thailand?

Tacksam för hjälp!
Av Camnor1
10 sep. 2012 17:07
Hej!
Jag har rest liknande rutt men valde att flyga till & från Bangkok. Där bokade vi sedan billigt med air asia till KL, stannade där 2 nätter och sen flög vi igen med Air asia till Langkawi. Smidigt & mycket prisvärt..
Från Langkawi går speedboat till Lipe på under en timme och från Lipe åkte vi färja till Trang (den fortsatte sedan till bl.a Krabi & Phuket.)
Tänk bara på att från Malaysia in till Thailand får ni bara 14 dagars visum.
Ha en härlig resa och hoppas ni hittar en rutt som passar er bra! (Men av erfarenhet vet jag att man KAN bli kvar på Lipe längre än man först tänkt sig:-)
Lycka till!
Av Sierra
10 sep. 2012 19:22
Jag har åkt ett antal gånger till KL och Singapore. Alltid reguljärflyg med KLM, Lufthansa och Malaysia Airlines. Håll koll på flygbolagens priser och häng på när ni tycker att det är ok. Även Finnair flyger billigt till Singapore. Från Singapore och KL flyger ni billigt med AirAsia till Langkawi.

Camnor1 skriver att ni får 14 dagars visum när ni åker till Lipe (Thailand) från Langkawi. Det stämmer inte riktigt. Ni får 15 dagars (14 nätters) uppehållstillstånd när ni kommer in i landet över sjö- eller landgräns.
Av Jeffa
11 sep. 2012 08:55
Hej!

Toppen då vet jag att man kan åka till Singapore som alternativ o även Bangkok ToR om man hittar några billiga biljetter dit. Ska hålla utkik på flygbolagens sidor.

Jo jag hade koll på 15 dagars visumet men jag tror att vi ska klara oss på det. Om det blir att vi flyger till KL först så har vi 1 vecka som vi måste spendera i Malaysia. Alltså vi kan åka in i Thailand tidigast 29/12 om vi flyger hem 12/1. Så det blir nog inga problem :)

Är det nånting vi bör boka här hemifrån? Hotell, färjor, inrikesflyg...
Alltid skönt att ha det första hotellet klart men när vi var i Thailand för 2år sen så var det väldigt spontant o vi tog bara det hotellet vi gillade på den platsen vi stannade.
Av Sierra
11 sep. 2012 10:48
Ni planerar att vara på resande fot när det är flest turister i området. Därför är det bäst att boka inrikesflyg tidigt hemifrån. Det blir inte billigare om ni väntar och risken är att det inte finns flyg när det passar er.

Speedboat transfern från Langkawi till Lipe skall ni inte heller vänta för länge med även om det är fyra dagliga transfers och båtarna rymmer drygt 40 pers. Den bör ni boka online senast en månad innan ni vill åka. Boende finns alltid någonstans men det är som sagt peak season....
Av Dagnyyy
12 sep. 2012 07:45
Hej,
är själv på resande fot sedan januari. Bussar ifrån KL är väldigt smidigt och billigt alternativ. och dom går väldigt ofta...kostar ca RM35-40(ca 80-90sek)
Att resa med buss i både Thailand & Malaysia är det billigaste sättet. Är man flexibel så kan du i princip resa vilken tid du vill, och det är enkelt!!
Alternativ till flyg är till Bangkok och sedan resa neråt, buss/tåg...vad som passar,,ibland hittar du billigare resor till BKK...
Var på Phi Phi för 1..5 mån sedan, och i mitt tycke finns det finare och trevligare ställen i Thailand.Kändes som en stor stad och folket har en attityd="bara pengar"

Lycka till, trevlig resa.
5 dec. 2012 15:29
jag och tjejkompisen skall åka från bangkok till bali till malaysia och sedan resa runt i thailand för att avsluta i bangkok!
Vi har ca 22 dagar att spendera i bali och malaysia.
Men sedan när vi åker båt från malaysia/flyger till thailand, då gäller det väl 29 dagar i thailand??
Inte 14/15?

Blev lite nervös nu.. för anledningen att vi stannar upp till 22 dagar i bali o malaysia är för att inte överstiga 29 dagar i thailand :)!!

MVH
Av Sierra
5 dec. 2012 15:46
För att kunna vara i Thailand de sista 29 dagarna måste ni flyga in i landet (om ni inte har Tourist Visa). Då får ni 30 dagar. Kommer ni över land- eller sjögräns får ni endast 15 dagar.
Av Tipp1
10 dec. 2012 20:36
Hej där:) Vi var i thailand i feb på en underbar strand och hade samma tanke som er och hade 3 sista nätterna i bankok , vi ville gärna se och uppleva pulsen , men fy vilken besvikelse ,, pisslukt buller folk som ligger på gatorna ja uch vi kommer inte resa dit mer hade räckt med 1 dygn i bankok efter den underbara sem vi hade . Så nu åker vi igen fast till Langkawi 1 v sen till Koh lipe sista v:) Hoppas ni får en underbar resa :)