Kuala Lumpur-Langkawi-Ko Bulon.

Av 510612
10 jan. 2013 17:31
Visningar: 859
Dett är vår planerade resa i februari. Vi flyger inrikes till Langkawi med Air Asia. Är det långt mellan terminalerna? Landar på Kuala Lumpur intenational och flyger efter ca 3,5 timme till Langkawi. Har förstått att det är en bit till den terminalen. Hur är det med maneterna på Langkawi? Tänker bo på hotell med pool ifall att.......
Skall sen på nåt sätt ta oss till paradisön Ko Bulon (4 ggn varit där). Hur långt är det till fastlandet från Langkawi? Satun i Thailand har vi hört skulle vara en bra resväg Annars vet jag att från Langkawi går det speedboat till Ko Lipe o vidare till Ko Bulon utanför Pak Bara. Vet ej viket alternativ som är bäst o prisvärt. Speedbåtarna kostar ju en del. Om vi skall ta buss tillbaka till Kuala Lumpur från fastlandet när vi varit på Ko Bulon vart beger vi oss då? Ungefär hur lång tid med buss? Går där mer än en om dan?
Av Trea
10 jan. 2013 22:40
Vi kom hem från Langkawi och KL för några dagar sedan...

Man får ta en buss från KL International Airport till Air Asias flygplats. Jag tror att bussen gick ungefär en gång i halvtimmen. 3,5 timme borde nog räcka, om det inte är förseningar.

Det kan nog finnas maneter, men vi såg inga. Vi tyckte att det var utmärkt att bada i havet! Vattnet är en aning grumligt pga kalkstensavlagringar, men stränderna är jättefina! Här är lite bilder från stränderna:
http://www.freedomtravel.se/2013/01/solen-ar-tillbaka/
Av Sierra
10 jan. 2013 22:58
Terminalen på KLIA som AirAsia flyger från kallas LCCT och ligger på andra sidan flygplatsen och det tar ca 20 min dit med taxi från Main Terminal.

Om du åker speedboat till Lipe för att fortsätta till Bulon måste du övernatta på Lipe eftersom de två speedboat avgångarna norrut mot Lanta via Bulon avgår 09.00 och du är på Lipe tidigast 09.00 thai tid. Dessutom tar immigration på Lipe ca 20 min innan du får tillbaka ditt pass.

Från Kuah Jetty på Langkawi kan du i stället ta Langkawi Ferry 09.00 till Tammalang Pier i Satun med ankomst 09.15 lokal thai tid. Färjan kostar RM30 (ca 70 SEK) och från Tammalang tar du taxi till Pak Barra Pier. Taxin tar ca 1 tim vilket innebär att du är i Pak Barra ca 10.45 efter immigration proceduren i Tammalang.

Då är du i god tid för att ta den dagliga transfern till Bulon 12.30. Överfarten tar 30 min och kostar 350 THB + 50 THB för longtail sista biten in till beachen på Bulon.
Av 510612
12 jan. 2013 19:15
Citerat från sierra:
Terminalen på KLIA som AirAsia flyger från kallas LCCT och ligger på andra sidan flygplatsen och det tar ca 20 min dit med taxi från Main Terminal.

Om du åker speedboat till Lipe för att fortsätta till Bulon måste du övernatta på Lipe eftersom de två speedboat avgångarna norrut mot Lanta via Bulon avgår 09.00 och du är på Lipe tidigast 09.00 thai tid. Dessutom tar immigration på Lipe ca 20 min innan du får tillbaka ditt pass.

Från Kuah Jetty på Langkawi kan du i stället ta Langkawi Ferry 09.00 till Tammalang Pier i Satun med ankomst 09.15 lokal thai tid. Färjan kostar RM30 (ca 70 SEK) och från Tammalang tar du taxi till Pak Barra Pier. Taxin tar ca 1 tim vilket innebär att du är i Pak Barra ca 10.45 efter immigration proceduren i Tammalang.

Då är du i god tid för att ta den dagliga transfern till Bulon 12.30. Överfarten tar 30 min och kostar 350 THB + 50 THB för longtail sista biten in till beachen på Bulon.
Av 510612
12 jan. 2013 19:25
Tack snälla Sierra för den utförliga reserutten. Visste inte att speedboat Lankawi - Ko Bulon o norrut att man måste övernatta. Det hade blivit en dag förlorad som redan är betald på Ko Bulon. Bor på Bulon Resort. Helt fantastiskt ställe och ägare. Vi har varit i Thailand 7 ggr på massor av öar ochg denna ö Ko Bulon står i en klass för sig eller har du som sett så mycket något mer att tipsa om så är du välkommen med dem. Ingela
Av Sierra
12 jan. 2013 22:35
Jag har besökt och kollat runt på Bulon och håller med dig. Mysigaste och trevligaste stället på ön är Bulone Resort :-)