Kryssning västindien

25 jan. 2014 00:35
Visningar: 901
Hej!

Jag och sambon funderar på en Västindien kryssning i Mars. Troligen blir det nån av Royal Caribbean fartygen Allure eller Independence från Fort Lauderdale. Någon som rest med båda och kan rekommendera den ena eller andra? Allure går till Haiti, Jamaica och Mexico medan Independence går till Cayman, Jamaica och Haiti. Inte jätte stor skillnad alltså. Vill man helst se Mexico eller Cayman? Vilket fartyg är att rekomendera?

Jag funderar även lite på hur det funkar med maten. Överallt står det att all mat är inkluderad och att det finns flera restauranger att välja på. Frågan är då: är det bara att välja restaurang och peka vad man vill ha utan kostnad? Eller är det bara speciella restauranger som är inkluderade? Har hört att det finns vissa "kuvert" man betalar extra för. Vilka/vad är det?

Tacksam för svar.
/Sandra
Av Seafun
28 jan. 2014 21:04
Hej!

Vi på den nystartade kryssningssajten www.seafun.se kryssar för jämnan och älskar det!
Bara under 2013 kryssade gjorde vi 4 Karibienkryssningar :-)

Jag har varit på både Allure of the Seas och Indenpendence of the Seas och även om Independence är ett riktigt fint och toppenbra fartyg, så måste jag säga Allure, Allure, Allure! :-) Om nu inte priset skiljer sig väldigt åt eller ni absolut vill åt rutten som I. har.

Allure är världens största kryssningsfartyg och det är svårt att föreställa sig hur galet stort och fantastiskt utbud man har ombord. Ska ni låta rutten styra är frågan om ni tänker köpa utflykter på varje destination eller tar ni er runt själva?

Om maten. När det står att all mat är inkluderad betyder det i Royal Caribbeans fall att du har alla måltider som frukost, lunch, middag inkluderade - och tillgång till fler snacks än du orkar äta. Av de restauranger som ingår i din kryssningsbiljett (de som du så att säga redan har betalat för) har du flera alternativ att välja på men därutöver finns så kallade "specialrestauranger" där du måste betala en extra slant för att få äta. Hur dessa fungerar kan vara lite olika; ibland betalar man en fast kuvertavgift och väljer sedan som du själv skriver precis vad du vill. På andra kan det vara ett à la carte-koncept där det är styckepris per rätt.

Jag vill rekommendera dig min kryssningsbok som var Sveriges första i sitt slag då den kom och tar upp det mesta du behöver veta när du ska ut och kryssa. Du kan beställa den på www.cobertura.se/kryssa.

Gå också gärna in på www.seafun.se där du har en uppsjö information också med nyheter, tips och blogg – bara om kryssningar!

Lycka till, hoppas du får en underbar resa!
28 jan. 2014 22:43
Hej Seafun,

Hur brukar klädkoden vara på kryssningarna?

Med vänlig hälsning

Jan Lahti
Av Dryden
10 mars 2014 19:37
Hej, jag kan slå ett slag för Celebrity och deras Reflection, som utgår från Miami. Fritt från allt för stora barnkalas och alldeles utmärkt mat och faciliteter. Skulle lätt kunna åka med dem igen. Jag bloggade en del om resan också, här finns inlägg och massor av bilder - http://www.dryden.se/tag/karibien2014/ :)
Av Seafun
16 juli 2014 09:48
Hej!

Apropå detta med klädkoder vill jag fylla på lite i ämnet. Jag klev nämligen just av Queen Mary 2, Cunards flaggskepp, en riktig atlantkryssare som är specialbyggd för att ta sig fram på Atlanten. Häftig resa och ett måste om man anser sig vara "en kryssare"! :-)

I alla fall; Cunard har ett mycket brittiskt anslag i atmosfären och hela sin framtoning. De kungliga kopplingarna är flera och deras afternoon tea är utmejslad till en konstform, och då är jag inte ironisk. Andra rederiers försök bleknar i jämförelse...tror aldrig jag uppskattat en perfekt bryggd kopp te så mycket (för att inte tala om sconesen som serveras till och alla andra snittar och bakverk). Underbart (och jag är vanligtvis en kaffedrickare)!

Under vår veckolånga kryss hade vi inte mindre än tre formella kvällar; cocktailklänning var okej men anmärkningsvärt många bar långklänning. Inklusive mig! Gillar man att klä upp sig är detta ett ypperligt tillfälle; vi hade även två baler ombord i det tjusiga Queens Room med följande teman: Black & White samt Royal Ascot. Övriga kvällar var det informal som gällde och även då klädde sig folk relativt fint. Andra rederier har ju ofta klädkoden casual vissa kvällar då man till och med kan hamna bredvid amerikanska medelålders män i t-shirt på specialrestaurangerna, vilket jag personliga tycker är ganska trist. Så för den som uppskattar att själv klä upp sig och se sina medpassagerare i fina kläder är detta ett ypperligt rederi (även av många andra anledningar).

Här är några länkar till min kryssningssajt SeaFun.se där jag skrivit om just klädseln på Cunard. Men sök gärna på ämnet "klädsel" också på sajten - mer finns!

http://www.seafun.se/blogg/sa-kladde-vi-oss-pa-var-cunard-kryssning/
http://www.seafun.se/blogg/hur-man-klar-sig-till-kryssningsbal/

Mvh Heidi/SeaFun