Kryssning

20 aug. 2019 10:01
Visningar: 225
Hej!
Detta är något helt nytt för våran familj 2 vuxna och 2 barn (14,11år). Vi har fått ett förslag från en resebyrå, min fråga finns det någon fallgrop som man helt missar som man kanske bör tänka på för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt och inte heller några större ekonomiska överraskningar?

/ Lars
20 aug. 2019 10:15
Rederier är olika, men på de "vanliga" brukar följande INTE ingå:
Vin/läsk
Obligatorisk dricks
Utflykter

Utflykterna brukar vara dyra, men i många fall kan man ordna det på egen hand.
20 aug. 2019 10:28
VI har fått ett förslag med MSC Seaside där ingår något som heter dryckespaket och wifi premium och helpension. Står även att dricks och service avgiften ingår.

Inga utflykter och vet inte hur det är när man kommer i land om det finns något vettigt på gångavstånd vad gäller bad och snorkling eller om man "måste" boka något via båten eller lokalt.
Av Birgere
20 aug. 2019 13:38
Något värt att tänka på är att man planerar så man landar minst en eller två dagar innan kryssningen startar. Dels vill man inte vara jetlaggad och sedan, speciellt om man flyger med Norwegian måste man alltid räkna med att man kan bli någon dag försenad.
20 aug. 2019 14:02
Citerat från Birgere:
Något värt att tänka på är att man planerar så man landar minst en eller två dagar innan kryssningen startar. Dels vill man inte vara jetlaggad och sedan, speciellt om man flyger med Norwegian måste man alltid räkna med att man kan bli någon dag försenad.
Jo precis vi har valt 2 hotellnätter innan vi kliver på båten i Miami, sedan vet inte jag vad det innebär försökte se vart i Miami utgår båten ifrån. Om man bor på Miami Beach hur långt är det till båten och hur lång process är det att komma ombord.
20 aug. 2019 15:27
Citerat från Nymanlars:
Citerat från Birgere:
Något värt att tänka på är att man planerar så man landar minst en eller två dagar innan kryssningen startar. Dels vill man inte vara jetlaggad och sedan, speciellt om man flyger med Norwegian måste man alltid räkna med att man kan bli någon dag försenad.
Jo precis vi har valt 2 hotellnätter innan vi kliver på båten i Miami, sedan vet inte jag vad det innebär försökte se vart i Miami utgår båten ifrån. Om man bor på Miami Beach hur långt är det till båten och hur lång process är det att komma ombord.
Var på kryssning för drygt tre år sedan och taxi från hamnen till 43:e gatan (Fontainebleau) kostade 33 USD
Miami beach är ju rätt avlångt
Vi köade nog minst en timme (kanske 1,5) innan alla procedurer var klara och vi kom ombord.
Beror naturligtvis vilken tidpunkt man väljer att borda
21 aug. 2019 07:54
Citerat från Nisse524:
Citerat från Nymanlars:
Citerat från Birgere:
Något värt att tänka på är att man planerar så man landar minst en eller två dagar innan kryssningen startar. Dels vill man inte vara jetlaggad och sedan, speciellt om man flyger med Norwegian måste man alltid räkna med att man kan bli någon dag försenad.
Jo precis vi har valt 2 hotellnätter innan vi kliver på båten i Miami, sedan vet inte jag vad det innebär försökte se vart i Miami utgår båten ifrån. Om man bor på Miami Beach hur långt är det till båten och hur lång process är det att komma ombord.
Var på kryssning för drygt tre år sedan och taxi från hamnen till 43:e gatan (Fontainebleau) kostade 33 USD
Miami beach är ju rätt avlångt
Vi köade nog minst en timme (kanske 1,5) innan alla procedurer var klara och vi kom ombord.
Beror naturligtvis vilken tidpunkt man väljer att borda
Kan tänka mig att det inte bara är att kliva ombord då det är en och annan, samtidigt måste dom väl hittat metoder för att effektivisera momentet. Men klart man har köat några timmar på flygplatser också :).
Okej men man får liksom en boarding tid . Med alltså typ 300kr för taxi resan då, tack för svaret.