Kroatien i sommar

Av Loranga
28 maj 2007 13:42
Visningar: 870
Ska åka fyra veckor till Slovenien- Kroatien i sommar. Under en vecka till 10 dagar kommer vi att vara i Kroatien, vi har bil så vi kan röra oss fritt. Behöver lite tips på orter som är mysiga, har bra bad och lagom med uteliv (gärna bra utbud på reastauranger och barer men inte nödvändigt med nattklubbar). Vill gärna åka till Porec eftersom flera barndomssomrar spenderades där. är det fortfarande fint. Kan man hitta bra boende på plats?

Tacksam för alla svar!
Av Annans
28 maj 2007 19:59
Hej!
Jag har skrivit mycket om Kroatien här på reseguiden, men det jag kan rekommendera och som jag själv åker till varje sommar är Peljesac halvön på Dalmatiska kusten. Där finns det flera mindre orter som är mysiga, med bra krogar men inte mycket till highlife.
Jag tänker mest på Ston, Orebic, Trpanj och mina två favoritbyar Trstenik och Drace. I Drace äter du den mest gudoliga mat på Dalmatinska kuce. Från Orebic kan du ta dej till Korcula.
Boende är relativt lätt att hitta, mycket privata uthyrare.
Av Zoca-
29 maj 2007 00:04
Hej Loranga!!
Det verkar att du redan vet om Kroatien en hel del men om du vill ha tips då makarska rivijeran är någonting för er med sin vackra kust -sträckan och mysiga orter som Makarska ,Baska voda ,Podgora ,Tucepi med fina restauranger och fina kvälls promenader..Utfllykten till Biokovo berget är upplevelse för sig med sina vackra vyer....Split med sin nya "riva" är också ett bra allternativ för mysiga kvällar på någon av många kafeer och restaurangen som ligger vid havet med lite mer stor stads känsla..Istrien ligger närmast Slovenien och Opatija ,Porec Umag har många restauranger och speciellt Opatija med sina villor och hotell kan ge känsla av lite mer lyx...Du kan kolla filmen "kroatien 4ever" här på sida insänd av Robi där kan du hitta mera tips ,kanske något bäsök till national parken ..
Mvh" Zoca"
Av Lewwe
29 maj 2007 13:00
Hej
Jag kom hem i söndags efter varit en vecka längst kusten. Vi bodde i Promajna som är en liten by 5km norr om Makarska. Inget direkt "liv i luckan" utan mysigt. Dom kvällarna vi ville ha lite mer ös tog vi taxi till Makarska där det mesta finns. Favvorit byn blev helt klart Brela.