Kroatien i september 2010, Split eller Dubrovnik??

Av Hilmis
22 apr. 2010 14:17
Visningar: 6385
Hej!
Vår familj 2vuxna 2 barn (4 o 15 år) funderar på att resa till Kroatien i September.
Vi tänker endast köpa flygstol och boka ca en veckas boende via nätet eventuellt
också hyra bil, köra runt och ta det som finns ledigt sedan i några dagar.

Nu vill jag gärna ha fina tips / för och nackdelar gällande Dubrovnik och Split.
För nu kan jag inte välja, vart skall jag flyga?

Är det någon som kan rekommendera någon förmånlig lägenhet eller hus
mycket nära strand och i närheten av butik och restauranger.
Absolut inte dyrare än 900svenska kronor per natt. I Dubrovnik eller Split.

Jag har surfat runt på nätet och utbudet verkar ju vara mycket stort.
De flesta sajter jag besökt har svårt att sortera ut tex strandnära boende osv....
Personliga rekommendationer med bilder etc brukar vara ett bra sätt att fiska på :)

hälsn
Anna-Lena
Av Hilmis
24 apr. 2010 20:08
Nå nu har vi bokat vår resa redan, till Dubrovnik!

Är det någon som har erfarenheter om bra lägenheter i det området.
Sen tänkte vi ta oss till ön Korcula. Kan någon berätta om hur man bäst
tar sej dit och erfarenheter av övernattningar?!
Av Zoca
25 apr. 2010 17:03
Hej Hilmis!
Trevligt att ni väljer Kroatien..Ser att ni har svårt att bestämma sig när det gäller Split eller Dubrovnik...tycker själv att Split är bätre allternativ eftesom är den bätre utgångspunkt till flera platser och ni vill se mer hyra bil osv..Makarska rivijeran och ställerna som Baska Voda ,Makarska ,kan vara något för er vacker natur härligt bad nära till stranden ,restauranger och butiker..Utflykt till Krka(national parken) eller öarna Brac ,Hvar som ligger nära Split..I septembeer kan du hitta billigare boende och det kommer att vara mycket under 900 kr för lägenhet/rum..Makarska ,Brela ,Baska voda har väldigt fina stränder och kristalklart vatten och är mysiga byar varav Makarska är störst av dem...Dubrovnik är också bra men lite dyrare.., gamla stan är vacker men lite mindre utflykts möjligheter ..trevlig resa Zoca
26 apr. 2010 13:09
Hej
Första gången 1977 var i forna Jugoslavien per bil den "långa" vägen genom DDR - Tjeckoslovakien och vi
vände i Dubrovnik. Förra hösten återvände jag per flyg och bodde en vecka i Split - en underbar stad med en
gammal stadskärna och en strandpromenad (liten kopia av Nice) med många restauranter. Det går färgor
färgor ut till vissa öar - mycket sevärda. Det finns många bra hotell - vi bodde på "Globo" - prisvärt under 900 kr.
Split är definitivt ett bra val.

I mitten flyger jag direkt till Dubrovnik - det skall bli mycket intresseant förändringen sedan förra besöket och
skall bo på hotell Croatia.
24 juni 2010 00:14
Hej - jag har varit i såväl Split som Dubrovnik flera gånger - i Spilt finns många hotellmöjligheter till rimliga priser och dessutom fina utflyktsmöjligheter med färjor ut till öarna - fina bad och trevliga människor - i själva split finns en trevlig gammal borg med butiker etc. + en strandpromenad - miniatyr efter Nice fast betydligt mindre.
Dubrovnik är en pärla att besöka - jag var där första gången 1977 och är mycket förundrad över den återuppbyggnad som skett efter "inbördeskrigen". Utanför finns en stad Cavtat - charmig och med med många utflyktsmöjligheter till närliggande städer och "länder" med båt eller buss. Hyggliga priser på såväl mat som husrum- Ett snyggt och mycket trevligt hotell lämpligt för enskild och/eller familj är Croatia = en pärla som jag gärna återvänder till. Kanske behöver man ha en god kondition för att klara höjdskillnaderna men det är en annan sak - trevlig resa!