Kreta med en ettåring!

Av F81
20 mars 2006 20:32
Visningar: 1062
Tänkte fråga er alla om lite tips på vad man kan hitta på när man ska en vecka till Kreta i juli.... Vi har med oss en lite tjeja som då kommer att vara 21 månader. Har Ni några erfarenheter av att resa med småttingar..... Nåt man bör tänka på??
Av Mirreli - Reseguiden.se
20 mars 2006 21:10
Hej, jag har flugit med min son när han var 3 ,8 & 10 månader samt vid 2 år. Vid start och landning kan det vara bra att få barnet att dricka för tryckutjämningen. En liten och nätt vagn är käckt utomlands då det kan vara lite si så där med utrymmen och trottoarer. Har du en vagn med liggläge så är det perfekt för sovstunder och en sarong fungerar som skydd mot sol och insekter. Vi har alltid tagit med en barnstol som man hänger på bordet då barnstolar ofta saknas. En resesäng är en bra idé så behöver man inte oroa sig under natten. Blöjor har jag tagit med mig, men det känns inte som ett måste. Lite salvor mott myggbett, bra sololja samt salt och sockerlösning är alltid bra att ha tillhands. Välling har vi tagit med oss hemifrån då det inte finns på många ställen utanför Sverige. Även gröt kan vara bra att ta med sig.
Annars är det bara att njuta och försöka följa de rutiner som ni har satt hemma även om de sker i en annan miljö. Vår lille hade svårt att sova när vi reste med honom som 2-åring så vi valde att stanna hemma några kvällar, ta gärna med lite spel och några bra böcker så ni kan sysselsätta er med. Jag tyckte även att boka boende med en trevlig uteplats som man kunde njuta av på kvällen när den lille sov. En liten uppblås bar pool köpte vi på plats som han älskade att plaska i under dagarna då vi ibland gick hem för att äta lunch och sova en stund. Ha det så bra och oroa er inte, hon kommer säkert att älska att vara på äventyr!
Av Paka
16 juni 2006 20:56
Vi ska till Gerani på Kreta i september. Vår son e då 14 månader och hoppas att det inte blir för jobbigt för honom.
Tror nog att man får hålla lite lungnare tempo å göra saker som gynnar honom.
Hoppas ni får det trevligt...