Kreta eller Zakynthos?

23 juli 2015 12:19
Visningar: 2395
Jag och min pojkvän tänkte åka en 2 veckors semester till någon utav Grekland fina öar. Just nu står det mellan Kreta (Chania eller Platanias) eller Zakynthos (Laganas).

Någon som har varit där och kan tipsa lite eller har lite råd? :)))
Av Thm
23 juli 2015 18:09
har aldrig vart på kreta. Så mitt tips blir Zakynthos, dock kanske inte laganas då det är party sidan av Zakynthos. Men det finns många fina små stränder(laganas) där om man har ork att promenera lite. allt beror på vad ni är ute efter?
Av Desires
23 juli 2015 19:09
Är ni unga så blir det kanske OK med Zakynthos, vi gillade inte Laganas så väldigt mycket.... tyckte det var för turistigt, fick inte känslan av att vara i Grekland överhuvudtaget. Men ungt folk gillar nog platsen, finns en del kul att roa sig med där om det är det ni är ute efter, och en del fina stränder också!

Är ni ute efter att se lite mer av det genuina Grekland med pittoreska byar, så skulle jag välja något annat,
t ex Kefalonia, Skopelos (där Mamma Mia filmen spelades in), Karphatos, Samos eller dyl. Alla dessa öar har mycket mer av det vackra typiskt grekiska. Så vill ni uppleva idylliska miljöer med myllrande trånga gränder och de typiskt grekiska vackra vitkalkakade husen med målade fönsterluckor .....och prunkande bouganvillas utmed väggarna - då skulle jag välja något av de ovanstående!
Här mer foton o tips om Kefalonia http://www.desires.se/#post171
Skopelos http://www.desires.se/#post91

Ja Kreta är också väldigt fint, o Chanias gamla stad känns fortfarande mysig. Man kan bo i Platanias också som är en turistort utanför (ca en halvtimmes bilfärd därifrån), men det är enkelt att ta sig in till Chanias gamla stad med buss eller taxi.

Lycka till! Fler unga här i forumet kanske kan ge dig bättre tips....
24 juli 2015 07:53
Tack för era svar!

Vad vi har hört är att Laganas har lite liv i sig men inte för mycket så det är rätt perfekt för oss :) Det lutar mest åt Zakynthos för oss.

Vi såg att man kan ta båt över till Kefalonia så dit kanske vi åker över en dag :)