Kreta - Chania

Av Jakob
12 juni 2007 20:03
Visningar: 11435
Hej!

Jag och min flickvän funderar på att åka till ChaniaKreta nu i sommar. Vi kommer eventuellt hyra en moped. Vilka ställen bör vi åka till? Hotellet som vi kollar på ligger i Platanias, som ligger ca 12 km utanför Chania.. Oerhört tacksam för alla tips!

/ Jakob
13 juni 2007 10:28
Hej Jakob!
jag skulle väl tipsa om att ni ska åka till Elefonissos som ligger på den sydvästra spetsen på ön, det är en otroligt vacker strand av många ansedd som en av Grekland bästa stränder.
vägen dit är väl ca.fyra-fem mil från platanias men det går nog nästan lika fort att åka moped som bil dit för över halva sträckan är en slingrande väg över berget så det går inte att åka fort.
bussresa dit tar över två timmar så det går nog fortare med moped.
vill även tipsa om en taverna på vägen dit som ligger i Stomio som hade enkel men kanonbra mat perfekt att äta på på vägen dit eller från stranden,den går inte att missa där den ligger intill vägen vid en bäck som slingrar sig fram genom passet.

Gillar man vacker bergsnatur så finns det mycket av det , det är bara att ta en väg som leder till sydsidan av ön över berget så får man garanterat vackra vyer en stund.

En annan strand som är kanonfin ligger i Moni preveli men dit är det ca sex- åtta mil i sydostlig riktning så det kanske ni tycker är för långt men det finns ju stränder mest övrallt så ni lär nog inte lida brist på den varan och mat och nöjesställen finns ju i princip i varje liten håla under turistsäsongen och speciellt inne i Chania och dit är det ju inte så långt.

Det går ju även badbåtar till mer avlägsna stränder om man vill ta en sån.

Jag vet inte om ni ska vara borta en eller två veckor men tycker ni att ni har tid så finns ju ruinerna efter knossospalatset att beöka och även museet i Heraklion. men dit är det väl enklast att ta buss om man inte har tillgång till bil.
om du undrar över något så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
på vår sida finns det bilder från platserna jag beskrivit.
mvh. Bosse.
Av Isa
13 juni 2007 19:58
Hej, har varit på Chaniakusten några gånger och något man verkligen kan rekomendera så är der Elafonissos, Kretaborna kallade det för Kretas Maldiverna. Vi har flera gånger åkt efter västkusten och ner till Elafonisso, otroligt fin utsikt över havet på flera ställen, men även vägen i inlandet är vacker. Jag trivs verkligen bra på Kreta, var där tre gånger på ett år, åker gärna dit igen, det finns så otroligt mycket att se.
Många bra restauranger med god mat och trevligt folk. Hoppas ni får det riktigt härligt där.