Kostnad /fickpengar

29 juli 2017 10:32
Visningar: 12390
Hej
Bokat resa till Mauritius i feb 18 . Har försökt få ett grepp om kostnadsläget för att äta och dricka på restauranger som INTE tillhör hotellet. Vi vet att mat och dryck på stora flådiga hotell är dyrt men vi kommer bo i grand bai med frukost och äta ute om kvällarna på andra ställen än hotell, så vi kan välja mellan olika restauranger att äta på.
Har hört så otroligt många versioner på vad det kostar att äta ute, en del upplever det "svindyrt " andra som att äta ute kring medelhavsländerna inget berättar om det är strandmat, lokala ställen , 5 stjärniga restauranger eller vart man ätit- Tacksam om någon har nått att förtälja kring detta ämne.
Har rest en del i Thailand och förstår naturligtvis att det inte är priser som där, men skulle vara intressant att få lite koll.

TACK på förhand.
MVH Sonya
Av Friss
13 aug. 2017 11:39
Hej!! Var där 2008 och då upplevde vi det prisvärt. Ät aldrig på dyra hotell, löjligt dyrt. Då hade de väldigt god och prisvärd mat i vagnar vid stränderna. Gav inte mer än 10-15:- för en lunch, men det var ju några år sedan.. Minns inte riktigt priserna på restaurangerna på kvällen, har för mig de låg runt en hundring. Vi gillar ju enkla mysiga ställen.. Minns att det var lite folk ute och åt, tyvärr äter ju många på hotellen, hoppas det ändrat sig för folkets skull.. Ska dit i höst, får kolla läget då.., mvh Anneli
10 sep. 2017 07:58
Tack Friss. Låter ju kanon. Nä inget hotellätande här heller. Endast frukosten som ingår. charmigt ju att äta från vagnar och olika lokala ställen. Hör gärna av dig igen när du varit där nu i höst. Skulle vara kul att höra om det är lika billigt som när du var där sist.
MVH Sonya
Av Friss
21 nov. 2017 16:00
Hej!! Kom hem för en vecka sedan. Var en härlig resa, bodde vid 3 olika stränder. Priserna var väldigt låga och maten var oftast mycket god. Varje dag hämtade vi take away vid stränderna, står oftast flera matvagnar där. En måltid där kostar från 10:- (tunnbrödrulle m kyckling) till 25:-. Öl på restaurang ca 20:-, middag 50:--120:-. Det dyraste vi åt var oxfile m pepparsås för 120:-, bra pris på pasta och hamburgare, pizza något dyrare. Vid vilken strand ska ni bo?? Behöver ni någon som hämtar vid flygplatsen?? Vi kan rekommendera en bra kille.., mvh Anneli
10 dec. 2017 16:14
Citerat från Friss:
Hej!! Kom hem för en vecka sedan. Var en härlig resa, bodde vid 3 olika stränder. Priserna var väldigt låga och maten var oftast mycket god. Varje dag hämtade vi take away vid stränderna, står oftast flera matvagnar där. En måltid där kostar från 10:- (tunnbrödrulle m kyckling) till 25:-. Öl på restaurang ca 20:-, middag 50:--120:-. Det dyraste vi åt var oxfile m pepparsås för 120:-, bra pris på pasta och hamburgare, pizza något dyrare. Vid vilken strand ska ni bo?? Behöver ni någon som hämtar vid flygplatsen?? Vi kan rekommendera en bra kille.., mvh Anneli
tack för bra svar. Vi har bokat transfer tyvärr redan, men om personen vill agera privat taxichafför om vi reser runt så kan ju en er bra kille kanske var ett alternativ.
vi ska bo på Mervelle Beach i grand bay.

priserna på mat är ju fantastisk. Älskar att äta från strandvagnar :)
MVH Sonya
Av Friss
10 dec. 2017 17:35
Hej!! Tror priserna är lite högre i Grand Baie, är ju betydligt fler turister där. Åk runt och kolla andra stränder både norr och söder om där ni ska bo. Vi åt lunch från matvagnarna varje dag. Blev aldrig över 100:- för oss 3 med mat, läsk och vatten och ingen blev dålig i magen heller:-). Tips är att ta med en liten kylväska om ni vill ha lite kall öl/läsk på stranden, finns nästan inga strandbarer..
13 dec. 2017 19:57
Så himla härligt det låter . Blir lite glad nu när jag hör om priserna . Till och med resebyråpersonalen har varnat för höga priser men de måste garanterat mena hotellmat.
Bra tips med kylbag . :)
Tack för allt .

Citerat från Friss:
Hej!! Tror priserna är lite högre i Grand Baie, är ju betydligt fler turister där. Åk runt och kolla andra stränder både norr och söder om där ni ska bo. Vi åt lunch från matvagnarna varje dag. Blev aldrig över 100:- för oss 3 med mat, läsk och vatten och ingen blev dålig i magen heller:-). Tips är att ta med en liten kylväska om ni vill ha lite kall öl/läsk på stranden, finns nästan inga strandbarer..
Av Friss
13 dec. 2017 20:37
Hej igen!! Vi betalade allt i lokal valuta, finns att ta ut, annars be taxin stanna vid en automat, docka kan du inte ta ut så mycket i tagit, men många ställen tar kort om man behöver spara på kontanter( matvagnarna tar inte kort). Ofta sämre kurs att betala i euro. Ha en trevlig resa!!
13 dec. 2017 21:00
Tusen tack igen . Ovärderliga tips :)
Tack ska bli så spännande med Mauritius ... 😀 kan skriva en lien recension här sen när vi är hemma igen .
22 dec. 2017 20:59
Hej igen Friss.
funderar mig galen på klimatet kvällstid på Mauritius . Vid våra resor till Thailand och har det varit tunn klänning eller shorts kvällstid , men hur är det på Mauritius. Kan tillägga jag är en riktig fryspropp. :P
God Jul
Av Friss
23 dec. 2017 16:07
Hej!! Fråga du på bara:-). När vi var där i okt/nov så använde jag aldrig kofta på kvällen. Kvällarna var varma och sköna då, bara en kväl det var lite kyla, men då blåste det mycket, annars var det perfekt. Vet ej om det är samma i feb. De sa att dec och jan är varmare, och blåsigare..
21 jan. 2018 20:39 (redigerad)
Åh! Vilken härlig tråd! Vi är familj med två vuxna barn som tänkt att åka över jul/nyår nu 2018/2019. Killarna älskar att fiska. Och- så vill vi gärna ner till nationalparken i söder.
Men- två stränder/byar att bo i? Som har vackra bad/vyer (dottern å jag älskar att fota) Gärna tips på var man bor? Gärna på stränderna/nära anslutning till havet.
Och- Sonya- du måste berätta hur din resa var efter du kommit hem! ??! Var/hur har ni bokat? Tar så tacksamt emot all info ni vill ge❤️
21 jan. 2018 20:43
Citerat från Friss:
Hej!! Kom hem för en vecka sedan. Var en härlig resa, bodde vid 3 olika stränder. Priserna var väldigt låga och maten var oftast mycket god. Varje dag hämtade vi take away vid stränderna, står oftast flera matvagnar där. En måltid där kostar från 10:- (tunnbrödrulle m kyckling) till 25:-. Öl på restaurang ca 20:-, middag 50:--120:-. Det dyraste vi åt var oxfile m pepparsås för 120:-, bra pris på pasta och hamburgare, pizza något dyrare. Vid vilken strand ska ni bo?? Behöver ni någon som hämtar vid flygplatsen?? Vi kan rekommendera en bra kille.., mvh Anneli
Den kontakten tar gärna jag!! Och- kör han/hon även på resten av ön om man vill åka omkring?
Av Friss
22 jan. 2018 12:31
Hej!! Ja, han kör runt på hela ön. Han heter Dave Gogi + 2305785-1683. Lycka till:-)
22 jan. 2018 19:59
Citerat från Friss:
Hej!! Ja, han kör runt på hela ön. Han heter Dave Gogi + 2305785-1683. Lycka till:-)
Tack!!!
22 jan. 2018 20:23
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
22 jan. 2018 21:09
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
Japp. Tack!! Sitter och kollat ställen att bo på nu. Skulle vilja bo hela familjen i typ bungalow vid stranden. Men VART?! Vi gick på en nit när vi var på Malaysia...
3 feb. 2018 14:12
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
Japp. Tack!! Sitter och kollat ställen att bo på nu. Skulle vilja bo hela familjen i typ bungalow vid stranden. Men VART?! Vi gick på en nit när vi var på Malaysia...
Vi har bokat bungalow på Mervelle Beach . kan recensera sen :)
3 feb. 2018 15:51
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
Japp. Tack!! Sitter och kollat ställen att bo på nu. Skulle vilja bo hela familjen i typ bungalow vid stranden. Men VART?! Vi gick på en nit när vi var på Malaysia...
Vi har bokat bungalow på Mervelle Beach . kan recensera sen :)
Tack! Hade verkligen varit toppen!! Tar emot alla tips mkt tacksamt!! <3
Av Onka
8 feb. 2018 11:57
Hej, vi åker oxå till Mauritius nu i feb. Har bokat hotell 1 v i perybere men inte den sista veckan än. Friss har du något bra tips. Är 2 vuxna o två barn 8, 10 år. Gillar strand snorkling och äventyr. Vill inte ha för lyxigt o flådigt men får inte ligga alltför ödsligt. Har prel bokat flack and flack men vad tycker du om det?
Av Friss
8 feb. 2018 22:19
Hej!! Vi bodde några nätter i Flic en Flac och några på Trou aux biches. Snorklingen längs stränderna var sådär, får nog ge sig iväg på utflykt. Flic en Flac har härligt vatten med fina Le Morn som ligger nära. Vi bodde en bra bit söder på stranden, inte mycket stt göra, med hade några trevliga restauranger 15 min därifrån. Ligger även en djurpark nära och möjliget att simma med delfiner i det vilda endast tidig morg)Min man och son gillade Trou aux biches bättre. Fin strand, en hel del turister. Jag gillade Monchoisy som ligger nära bättre. Härlig strand med lite folk. I Trou aux biches bodde vi på hotell Be cosy som var prisvärt, ligger endadt 2 min från stranden. Finns ett par restauranger nära och några till ca 15 min bort. Kul för barnen med pool efter stranden. Har även en bar i poolen med bra priser:-)
9 mars 2018 14:30
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
Japp. Tack!! Sitter och kollat ställen att bo på nu. Skulle vilja bo hela familjen i typ bungalow vid stranden. Men VART?! Vi gick på en nit när vi var på Malaysia...
Vi har bokat bungalow på Mervelle Beach . kan recensera sen :)
Tack! Hade verkligen varit toppen!! Tar emot alla tips mkt tacksamt!! <3
Hej
nu har vi kommit hem efter 15 dagars fantastik resa och boende på merville beach i Grand Baie. perfekt ställe där de som vill e sola kunde göra det och de som ville aktivera sig kunde göra det. massa gratisaktiviteter ingick i boendet. vattenskidor , kajak, glasbottenbåt och snorkling, segelskola/instruktioner och segeljolle , gym, mm mm . para sailing fanns att köpa till för 400 kr /person. billigt tycker vi som är vana att aktiviteter kostar massor. bra mar på hotellet och priserna humana. Dock åt vi bara kvällsbuffen 4 ggr på hotellet men det var prisvärt och gott (ca 150-200kr/person) . Då vi hade 5 min med taxi (50kr kvällstid ) in till byn grand baie och där vi åt på olika restauranger. Favvostället luigis är en itaiensk restaurang. stängd på måndagar och man måste boka bord då det är fullt jämnt. Även crazy dodo ett lokalt litet ställe är väl värt ett besök. deras scampi med Kreolska såsen är ett måste.
våra ungdomar gjorde en vandringsutflykt till Le Morne .ca 1-1,5 timme med bil/buss dit, men så värt ett besök sa de. Till flik n flac hade vi 1 tim och en kvart och där var vi en dag . Middag ute i byn (huvudrätter en öl, en flaska vatten och ett glas vin för 2 personer landade oftast på 250 kr. lunch på hotellet ca 150 kr och portionerna var så stora så vi delade alltid. Supermarket låg 10 minuters gångpromenad bort.. där köpte vi vatten och lite öl och annat smått och gott. Servicen på hotellet var outstanding. Aldrig varit med om bättre. Fanns större köpcentrum i närheten som hade bra öppettider och en del billiga affärer där märkeskläder fanns.
summa sumarum. billigare mat än i Spanien och Grekland, fantastiskt hotell , och bästa bungalowen är nr 429. vattnet supervarmt, 30-32 grader när vi var där . samma taxikostand oavsett vilken taxi man åler med . mindre bra , om man tycker shoppong är viktigt...var att allt stängde väldigt tidigt. affärer (de lokala) stänger 17:00 men de värnar om sin arbetskraft och har arbetstidlagar som följs vilket i sig ändå är positivt.
13 mars 2018 10:36
Hej! Fråga till Sonya som varit vid Grand baie nyligen:
Visst kan man väl promenera in till Grand baie från Hotel Merville beach?
Hur är det med solstolar o parasoll på stranden närmast hotellet? Och finns det fler lunchställen nära stranden elller är det hotellet som gäller då?
Undrar också lite över sängarna. Vi är två kompisar som ska resa o vi vill försäkra oss om två enkelsängar (twin beds) men det verkar svårt att få garanti fr hotellet att de kan ordna det. Man kan önska det men tydligen gör de rumsfördelningen bara ngr dagar innan ankomst.
Hälsningar
Maria
13 mars 2018 18:08
Hej Lunkan59

Japp det går bra att promenera in till Grand Baie . Dock väldigt mörkt kvällstid då inga gatlysen finns och heller ej trottoar ( en liten bit utan trottoar Ialf och lite läskigt att gå kvällstid) Vi gick in några gånger kvällstid men tog taxi tillbaka .dagtid promenerade vi alltid.

De solsänglar som fanns räckte och även parasoll.. Vet att hotellet var halvbelagt ungefär när vi var där så det kan vara därför kanske .
Sängarna vi hade var dubbelsäng så tyvärr inget svar på det. Har ni bokat genom resebyrå be dem sköta kontakten med hotellet . De funkade kanon för oss med alla frågor vi hade. Servicen annars fantastisk på hotellet . Tyvärr lunchställe är i grand bai men 10 min promenad max . Annars är det hotellet som gäller.
Ha en fin resa . Med vänlig hälsning, Sonya
13 mars 2018 18:19
Citerat från Sonyajacobsson:
Hej Lunkan59

Japp det går bra att promenera in till Grand Baie . Dock väldigt mörkt kvällstid då inga gatlysen finns och heller ej trottoar ( en liten bit utan trottoar Ialf och lite läskigt att gå kvällstid) Vi gick in några gånger kvällstid men tog taxi tillbaka .dagtid promenerade vi alltid.

De solsänglar som fanns räckte och även parasoll.. Vet att hotellet var halvbelagt ungefär när vi var där så det kan vara därför kanske .
Sängarna vi hade var dubbelsäng så tyvärr inget svar på det. Har ni bokat genom resebyrå be dem sköta kontakten med hotellet . De funkade kanon för oss med alla frågor vi hade. Servicen annars fantastisk på hotellet . Tyvärr lunchställe är i grand bai men 10 min promenad max . Annars är det hotellet som gäller.
Ha en fin resa . Med vänlig hälsning, Sonya
Hur är det med matvagnar som säljer vid/nära stranden? Har läst om det någonstans, kanske i den här tråden av någon annan person. Kan man gå längs stranden in till Grand Baie?
13 mars 2018 20:26
Tyvärr inte lunkan 59. Inga matvagnar där och ej möjligt att gå via stranden. Om man går vänster bort ca 15 min ist för höger mot grand bai så finns det ett litet område med supermarket och matvagn som säljer bla ananas men ej lunch .
13 mars 2018 20:58
Tack för svar! Har löst sig nu med hotellet och enkelsängar till oss!
Av M4sta86
13 nov. 2018 18:12
Öppnar tråden igen då vi åker ner i slutet av januari.
Ej bokat boende ännu, sjukt kluven om man ska ta Flic en flac eller Grand Baie. Hört vattnet inte är så fint i Grand Baie. Hade lite fundering på att ta 5 dagar halvpension i Belle Mare och sedan 9 dagar i Flic en Flac då många sevärdheter finns i närheten (delfiner, nationalparker, 7 coloured earth osv)
Hur upplevde ni Grand Baie?
Av Friss
13 nov. 2018 22:35
Hej!! Vi bodde aldrig i Grand, men åkte dit ett par gånger för att käka, ta en drink och shoppa lite. Finns fina stränder både norr och söder om Grand, badade aldrig i Grand. Nere i Flic är vattnet klarare, men tycker det är synd om ni misssar norra delen helt..
Av M4sta86
14 nov. 2018 10:11
Citerat från Friss:
Hej!! Vi bodde aldrig i Grand, men åkte dit ett par gånger för att käka, ta en drink och shoppa lite. Finns fina stränder både norr och söder om Grand, badade aldrig i Grand. Nere i Flic är vattnet klarare, men tycker det är synd om ni misssar norra delen helt..
Någon strand du kan rekommendera?
Kluvna hur vi ska göra.. bo i Grand Baie och göra utflykter därifrån eller bo i Flic en flac och ta oss runt därifrån
Av Friss
14 nov. 2018 10:30
Hej!! Vi bodde vid 3 olika stränder på 14 dagar, var perfekt. Ni kan ju dela upp västkusten m några dagar i söder och några i norr. Bra stränder i söder är ju Flic och Le Morne. Finns säkert fler på vägen t Le Morne, väldigt fint vatten där. I norr Monchoisy, Pereybere och Trouauxbiches som är mer turistigt..
Av M4sta86
14 nov. 2018 10:36
Citerat från Friss:
Hej!! Vi bodde vid 3 olika stränder på 14 dagar, var perfekt. Ni kan ju dela upp västkusten m några dagar i söder och några i norr. Bra stränder i söder är ju Flic och Le Morne. Finns säkert fler på vägen t Le Morne, väldigt fint vatten där. I norr Monchoisy, Pereybere och Trouauxbiches som är mer turistigt..
hade lite funderingar att köra 1v i Grand Baie och 1 i Flic en Flac.. lite segt och packa ihop o fära vidare kan vi tycka..
Känns som Flic en flac ligger bättre till för utflykter?
Av Friss
14 nov. 2018 13:08
Blir säkert bra:-)
15 nov. 2018 21:06
Hakar på diskussionen här, då vi åker till Belle Mare om tre veckor. Kommer att ha all incl, så maten kommer vi ha förbetald och äta på hotellets restauranger.
Tänker att vi kommer att hyra chaufför iaf en dag och se oss omkring. Vad ska man räkna att det kostar ungefär? Och vilka ställen skulle ni rekommendera att man åker till? Åker med tre tonårs/vuxna barn, är "allätare" men gillar fina stränder, och vill gärna komma nära "det riktiga Mauritius"
Tack på förhand!
Av M4sta86
16 nov. 2018 18:12
Utan att ha vart där (ska ner jan/feb) så vad jag läst och själv kommer planera är det Ille Auf Cerfs ön, Gabriel Island, Delfintur i Tamarin, Stora näckrosor i Pamplemousses, Chamarel Waterfalls + Seven colored earth..
Även hört att en taxitur för en heldag ligger någonstans på 500-700kr..
Av Friss
17 nov. 2018 15:53
Hej!! Att komma nära det riktiga Mauritius är till stor del för mig att äta på lokala restauranger och prova deras goda och billiga mat i flertalet matvagnar som finns på dom flesta stränderna. Att bo vid olika stränder är också ett tips som de själva rekommenderar, då får man ju se lite mer av ön.. Annars är det väl dom utflykterna i förgående svar som gäller..
Av M4sta86
19 nov. 2018 11:36
Citerat från Friss:
Hej!! Att komma nära det riktiga Mauritius är till stor del för mig att äta på lokala restauranger och prova deras goda och billiga mat i flertalet matvagnar som finns på dom flesta stränderna. Att bo vid olika stränder är också ett tips som de själva rekommenderar, då får man ju se lite mer av ön.. Annars är det väl dom utflykterna i förgående svar som gäller..
bokat nu, flygstol ner sedan 14 nätter på Be Cosy via Airbnb.
Otroligt bra priser så det var värt det. Hyr bil/taxi och tar turer över dagen.
Av Friss
19 nov. 2018 20:50
Hej!! Efter stranden var det inte fel att sätta sig i poolbaren, mycket bra priser där, även i deras egen bar:-)
Av M4sta86
19 nov. 2018 21:41
Citerat från Friss:
Hej!! Efter stranden var det inte fel att sätta sig i poolbaren, mycket bra priser där, även i deras egen bar:-)
härligt o höra :) hur är det med restauranger i omgivningen? Hört gott om hotellets egna men vill ju prova olika :)
Av Friss
19 nov. 2018 22:38
Finns en populär restaurang precis till vänster när ni går över vägen till stranden, mycket folk på kvällen så boka el kom i tid. Restaurangen på hotellet käkade vi aldrig på, tyckte det kändes lite trist att äta där.. Fortsätter ni hatan ner till vänster ligger det lite restauranger längs vägen. Den vi gillade bäst ligger ca 15 min ner på gatan, är italiensk. Också populär, men vi var där i tid första gången, andra gången bokade vi för att vara säkra (sista kvällen)..Ska se om jag hittar namnet..
Av Friss
19 nov. 2018 22:42
1974, da Antonio nånting heter den italienska restaurangen..
Av M4sta86
19 nov. 2018 23:10
Citerat från Friss:
Finns en populär restaurang precis till vänster när ni går över vägen till stranden, mycket folk på kvällen så boka el kom i tid. Restaurangen på hotellet käkade vi aldrig på, tyckte det kändes lite trist att äta där.. Fortsätter ni hatan ner till vänster ligger det lite restauranger längs vägen. Den vi gillade bäst ligger ca 15 min ner på gatan, är italiensk. Också populär, men vi var där i tid första gången, andra gången bokade vi för att vara säkra (sista kvällen)..Ska se om jag hittar namnet..
super tack :) vi ska nog hitta så vi överlever :)
Av O_n
22 nov. 2018 14:18
Kom hem från Mauritius i förrgår och kan väl svara på några frågor.
Bodde första veckan i Grand Baie och andra veckan i Belle Mare.

Vi gjorde delfinutflykten från Grand Baie då vi kunde åka speedboat hela vägen från hotellet (Merville Beach) vilket visade sig vara bättre än vi trodde. Dels slapp vi åka buss till Tamarin, dels kom vi norrifrån med båten och fick en halvtimme som enda båt med delfinerna (som vi såg norr om Flic'n Flac) innan första båten kom från Tamarin. Efter ytterliggare en halvtimme så kom 3-4 båtar till söderifrån. En annan sak att kolla upp är hur många passagerare dom tar upp i varje speedboat, vi såg några som hade 15-16 passagerare och innan alla dom hade kommit i vattnet så hade delfinerna simmat iväg en bit och då skulle alla 15-16 upp i båten igen, några av dom var äldre och inte helt smidiga så dom fick inte så många bad. Vi hade tur och vara bara 6 pax i vår båt. Klockan 10.30 var vi tillbaka på hotellet igen nöjda o glada.

Vi hyrde taxi en dag och åkte runt på södra delen av ön, betalade 3.800 Rupies (95 Euro) och det var det värt.
7 coloured earth med tillhörande vattenfall var häftigt.
Ska nu ni i Belle Mare så ta helpension eller All Inclusive, annars får ni gå hungriga (eller fattiga då ni måste betala för dyr hotellmat), det fanns några matvagnar på public beachen på helgen i och för sig.
Av M4sta86
23 nov. 2018 11:06
Citerat från O_n:
Kom hem från Mauritius i förrgår och kan väl svara på några frågor.
Bodde första veckan i Grand Baie och andra veckan i Belle Mare.

Vi gjorde delfinutflykten från Grand Baie då vi kunde åka speedboat hela vägen från hotellet (Merville Beach) vilket visade sig vara bättre än vi trodde. Dels slapp vi åka buss till Tamarin, dels kom vi norrifrån med båten och fick en halvtimme som enda båt med delfinerna (som vi såg norr om Flic'n Flac) innan första båten kom från Tamarin. Efter ytterliggare en halvtimme så kom 3-4 båtar till söderifrån. En annan sak att kolla upp är hur många passagerare dom tar upp i varje speedboat, vi såg några som hade 15-16 passagerare och innan alla dom hade kommit i vattnet så hade delfinerna simmat iväg en bit och då skulle alla 15-16 upp i båten igen, några av dom var äldre och inte helt smidiga så dom fick inte så många bad. Vi hade tur och vara bara 6 pax i vår båt. Klockan 10.30 var vi tillbaka på hotellet igen nöjda o glada.

Vi hyrde taxi en dag och åkte runt på södra delen av ön, betalade 3.800 Rupies (95 Euro) och det var det värt.
7 coloured earth med tillhörande vattenfall var häftigt.
Ska nu ni i Belle Mare så ta helpension eller All Inclusive, annars får ni gå hungriga (eller fattiga då ni måste betala för dyr hotellmat), det fanns några matvagnar på public beachen på helgen i och för sig.
Hej.
Tack för info, vi ska bo på Be Cosy i Trou Aux Biches. Ska se om det finns delfinturer därifrån också. Vore ju smidigt och slippa ta tidig buss till Tamarin. Alt ta en natts övernattning i Tamarin så man är på plats
2 dec. 2018 19:13
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
Japp. Tack!! Sitter och kollat ställen att bo på nu. Skulle vilja bo hela familjen i typ bungalow vid stranden. Men VART?! Vi gick på en nit när vi var på Malaysia...
Vi har bokat bungalow på Mervelle Beach . kan recensera sen :)
Tack! Hade verkligen varit toppen!! Tar emot alla tips mkt tacksamt!! <3
Hej
nu har vi kommit hem efter 15 dagars fantastik resa och boende på merville beach i Grand Baie. perfekt ställe där de som vill e sola kunde göra det och de som ville aktivera sig kunde göra det. massa gratisaktiviteter ingick i boendet. vattenskidor , kajak, glasbottenbåt och snorkling, segelskola/instruktioner och segeljolle , gym, mm mm . para sailing fanns att köpa till för 400 kr /person. billigt tycker vi som är vana att aktiviteter kostar massor. bra mar på hotellet och priserna humana. Dock åt vi bara kvällsbuffen 4 ggr på hotellet men det var prisvärt och gott (ca 150-200kr/person) . Då vi hade 5 min med taxi (50kr kvällstid ) in till byn grand baie och där vi åt på olika restauranger. Favvostället luigis är en itaiensk restaurang. stängd på måndagar och man måste boka bord då det är fullt jämnt. Även crazy dodo ett lokalt litet ställe är väl värt ett besök. deras scampi med Kreolska såsen är ett måste.
våra ungdomar gjorde en vandringsutflykt till Le Morne .ca 1-1,5 timme med bil/buss dit, men så värt ett besök sa de. Till flik n flac hade vi 1 tim och en kvart och där var vi en dag . Middag ute i byn (huvudrätter en öl, en flaska vatten och ett glas vin för 2 personer landade oftast på 250 kr. lunch på hotellet ca 150 kr och portionerna var så stora så vi delade alltid. Supermarket låg 10 minuters gångpromenad bort.. där köpte vi vatten och lite öl och annat smått och gott. Servicen på hotellet var outstanding. Aldrig varit med om bättre. Fanns större köpcentrum i närheten som hade bra öppettider och en del billiga affärer där märkeskläder fanns.
summa sumarum. billigare mat än i Spanien och Grekland, fantastiskt hotell , och bästa bungalowen är nr 429. vattnet supervarmt, 30-32 grader när vi var där . samma taxikostand oavsett vilken taxi man åler med . mindre bra , om man tycker shoppong är viktigt...var att allt stängde väldigt tidigt. affärer (de lokala) stänger 17:00 men de värnar om sin arbetskraft och har arbetstidlagar som följs vilket i sig ändå är positivt.
När ni åkte till Flic en Flac, dvs 1h taxiresa. Vad kostade det då ungefär? Försöker uppskatta vad det kostar att transportera sig runt ön.

/Caroline
23 dec. 2018 19:02
Citerat från M4sta86:
Öppnar tråden igen då vi åker ner i slutet av januari.
Ej bokat boende ännu, sjukt kluven om man ska ta Flic en flac eller Grand Baie. Hört vattnet inte är så fint i Grand Baie. Hade lite fundering på att ta 5 dagar halvpension i Belle Mare och sedan 9 dagar i Flic en Flac då många sevärdheter finns i närheten (delfiner, nationalparker, 7 coloured earth osv)
Hur upplevde ni Grand Baie?
vi bodde i Grand Baie och det var fantastiskt vatten där vi bodde. ska se om jag kan få in några foton här på reseguiden, alt skika mig en mailadress så kan jag sända ngr foton på vattnet där vi befann oss. . .
Av M4sta86
28 dec. 2018 10:23
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från M4sta86:
Öppnar tråden igen då vi åker ner i slutet av januari.
Ej bokat boende ännu, sjukt kluven om man ska ta Flic en flac eller Grand Baie. Hört vattnet inte är så fint i Grand Baie. Hade lite fundering på att ta 5 dagar halvpension i Belle Mare och sedan 9 dagar i Flic en Flac då många sevärdheter finns i närheten (delfiner, nationalparker, 7 coloured earth osv)
Hur upplevde ni Grand Baie?
vi bodde i Grand Baie och det var fantastiskt vatten där vi bodde. ska se om jag kan få in några foton här på reseguiden, alt skika mig en mailadress så kan jag sända ngr foton på vattnet där vi befann oss. . .
Ok tack :) Är nog lugnt nu
Kommer bo i Trou Aux Biches på Be cosy.. verkar vara vad vi är ute efter, vettigt hotell, nära till en fin strand och bra restauranger ... bara 1 månad kvar .)
30 dec. 2018 05:45
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från M4sta86:
Öppnar tråden igen då vi åker ner i slutet av januari.
Ej bokat boende ännu, sjukt kluven om man ska ta Flic en flac eller Grand Baie. Hört vattnet inte är så fint i Grand Baie. Hade lite fundering på att ta 5 dagar halvpension i Belle Mare och sedan 9 dagar i Flic en Flac då många sevärdheter finns i närheten (delfiner, nationalparker, 7 coloured earth osv)
Hur upplevde ni Grand Baie?
vi bodde i Grand Baie och det var fantastiskt vatten där vi bodde. ska se om jag kan få in några foton här på reseguiden, alt skika mig en mailadress så kan jag sända ngr foton på vattnet där vi befann oss. . .
30 dec. 2018 05:48
Hej är de någon som känner till om man tar kort på Mauritsius , eller är de bäst att ha kontanter.
30 dec. 2018 07:28
Hej
nu kan jag bara svara för grand Baie men där var det många ställen som tog kort.
Av Friss
30 dec. 2018 09:13
Hej!! Du kan betala med kort, men kontanter är bra att ha, bl a till att betala för god och billig mat i matvagnarna och om du går på någon marknad..
Av Lintex
30 dec. 2018 15:54
Hej! Ursäkta att jag kapar tråden, men det är så många akrivaa här som jag hoppas kunna hjälpa mig!
Sitter precis och försöker bestämma var vi ska boka boende och tycker det är jättesvårt. Vi åker med en 4-åring och en 9-åring 9 dagar i februari. Vi vill ha fin strand, bra snorkling och bra boende, gärna med lite aktiviteter för barnen och en pool. Vad skulle ni förslå?
Av M4sta86
31 dec. 2018 13:10
Citerat från Lintex:
Hej! Ursäkta att jag kapar tråden, men det är så många akrivaa här som jag hoppas kunna hjälpa mig!
Sitter precis och försöker bestämma var vi ska boka boende och tycker det är jättesvårt. Vi åker med en 4-åring och en 9-åring 9 dagar i februari. Vi vill ha fin strand, bra snorkling och bra boende, gärna med lite aktiviteter för barnen och en pool. Vad skulle ni förslå?
Utan att ha varit där så tror jag området kring Grand Baie är bäst om man vill ha tillgänglighet till affärer, restauranger osv.. vi kommer bo i Trou Aux Biches på Be Cosy.. strax utanför Grand Baie..lite lugnare och ska vara fantastisk fin strand.. går väl snorkla där också.-. Ska tilläggas att det finns störst utbud av boenden i grand baie också
Av Ak1
8 jan. 2019 23:51
Citerat från Friss:
Hej!! Ja, han kör runt på hela ön. Han heter Dave Gogi + 2305785-1683. Lycka till:-)
Hej Friss!
Vi är tacksamma för dina tips, speciellt angående guiden Dave. Han var väldigt trevlig och hjälpsam. Han tog bra pris och vi rekommenderar verkligen honom. Adda honom på whatsapp ochskriv meddelande så svarar han snabbt. Han är kunnig inom vägar och om du vill shoppa tar han dig dit. Han kan tala engelska vilket är en fördel då många inte kunde. Hälsa från Ahmed så får ni kanske ännu bättre pris.
Av Ak1
8 jan. 2019 23:54
Citerat från Sperling:
Hej är de någon som känner till om man tar kort på Mauritsius , eller är de bäst att ha kontanter.
Hej!

Det är bättre att ta med båda då på vissa ställen tar de endast kontanter. På vissa ställen drar de även moms vid användning av kort.
Av M4sta86
9 jan. 2019 10:41
Citerat från Ak1:
Citerat från Friss:
Hej!! Ja, han kör runt på hela ön. Han heter Dave Gogi + 2305785-1683. Lycka till:-)
Hej Friss!
Vi är tacksamma för dina tips, speciellt angående guiden Dave. Han var väldigt trevlig och hjälpsam. Han tog bra pris och vi rekommenderar verkligen honom. Adda honom på whatsapp ochskriv meddelande så svarar han snabbt. Han är kunnig inom vägar och om du vill shoppa tar han dig dit. Han kan tala engelska vilket är en fördel då många inte kunde. Hälsa från Ahmed så får ni kanske ännu bättre pris.
Vad tar han för priser? vet du om han har hämtning från flygplatsen`?
Av Friss
9 jan. 2019 13:38
Citerat från Ak1:
Citerat från Friss:
Hej!! Ja, han kör runt på hela ön. Han heter Dave Gogi + 2305785-1683. Lycka till:-)
Hej Friss!
Vi är tacksamma för dina tips, speciellt angående guiden Dave. Han var väldigt trevlig och hjälpsam. Han tog bra pris och vi rekommenderar verkligen honom. Adda honom på whatsapp ochskriv meddelande så svarar han snabbt. Han är kunnig inom vägar och om du vill shoppa tar han dig dit. Han kan tala engelska vilket är en fördel då många inte kunde. Hälsa från Ahmed så får ni kanske ännu bättre pris.
Kul att höra:-)
13 jan. 2019 22:24
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Citerat från Majsarna:
Citerat från Sonyajacobsson:
Tack Friss. Återkommer efter min resa.
Majsarna... dom sagt har ännu ej varit där men återkommer efter resan .
Japp. Tack!! Sitter och kollat ställen att bo på nu. Skulle vilja bo hela familjen i typ bungalow vid stranden. Men VART?! Vi gick på en nit när vi var på Malaysia...
Vi har bokat bungalow på Mervelle Beach . kan recensera sen :)
Tack! Hade verkligen varit toppen!! Tar emot alla tips mkt tacksamt!! <3
Hej
nu har vi kommit hem efter 15 dagars fantastik resa och boende på merville beach i Grand Baie. perfekt ställe där de som vill e sola kunde göra det och de som ville aktivera sig kunde göra det. massa gratisaktiviteter ingick i boendet. vattenskidor , kajak, glasbottenbåt och snorkling, segelskola/instruktioner och segeljolle , gym, mm mm . para sailing fanns att köpa till för 400 kr /person. billigt tycker vi som är vana att aktiviteter kostar massor. bra mar på hotellet och priserna humana. Dock åt vi bara kvällsbuffen 4 ggr på hotellet men det var prisvärt och gott (ca 150-200kr/person) . Då vi hade 5 min med taxi (50kr kvällstid ) in till byn grand baie och där vi åt på olika restauranger. Favvostället luigis är en itaiensk restaurang. stängd på måndagar och man måste boka bord då det är fullt jämnt. Även crazy dodo ett lokalt litet ställe är väl värt ett besök. deras scampi med Kreolska såsen är ett måste.
våra ungdomar gjorde en vandringsutflykt till Le Morne .ca 1-1,5 timme med bil/buss dit, men så värt ett besök sa de. Till flik n flac hade vi 1 tim och en kvart och där var vi en dag . Middag ute i byn (huvudrätter en öl, en flaska vatten och ett glas vin för 2 personer landade oftast på 250 kr. lunch på hotellet ca 150 kr och portionerna var så stora så vi delade alltid. Supermarket låg 10 minuters gångpromenad bort.. där köpte vi vatten och lite öl och annat smått och gott. Servicen på hotellet var outstanding. Aldrig varit med om bättre. Fanns större köpcentrum i närheten som hade bra öppettider och en del billiga affärer där märkeskläder fanns.
summa sumarum. billigare mat än i Spanien och Grekland, fantastiskt hotell , och bästa bungalowen är nr 429. vattnet supervarmt, 30-32 grader när vi var där . samma taxikostand oavsett vilken taxi man åler med . mindre bra , om man tycker shoppong är viktigt...var att allt stängde väldigt tidigt. affärer (de lokala) stänger 17:00 men de värnar om sin arbetskraft och har arbetstidlagar som följs vilket i sig ändå är positivt.
Hej igen Sonya!
Hur var vädret när du var nere i februari? Vi åker 18 feb och två veckor o det verkar regna mkt då. Hur var det för er?
Kanske bara är korta skurar?

Hälsningar
Maria
17 jan. 2019 08:35
Hej
Kul att hitta några som varit där nyligen! Jag åker dit den 30 januari, med man och två barn, 7 och snart 2 år. Några måsten som vi inte skall missa? Tänker mest på utflykter, men tar gärna emot restaurang tips med. Någon som har någon erfarenhet gällande barnstolar på Mauritius? Flytvästar för barn? När man åker till thailand ser jag att de rekommenderar att man tar med egen, behövs det här tror ni?
MVH
Josephine
Av M4sta86
18 jan. 2019 18:06
Citerat från Josephine1:
Hej
Kul att hitta några som varit där nyligen! Jag åker dit den 30 januari, med man och två barn, 7 och snart 2 år. Några måsten som vi inte skall missa? Tänker mest på utflykter, men tar gärna emot restaurang tips med. Någon som har någon erfarenhet gällande barnstolar på Mauritius? Flytvästar för barn? När man åker till thailand ser jag att de rekommenderar att man tar med egen, behövs det här tror ni?
MVH
Josephine
Hej Josephine
Vi åker ner samma datum som er.
De utflykter vi tänkt göra är iaf:
Seven colored earth + Chamarel waterfalls
Delfiner i Tamarin
Ile auf cerfs
Katamaran tur någonstans
Botaniska trädgården.. i övrigt får vi se vad vi är sugna på för stunden :)
Av M4sta86
22 jan. 2019 17:08
Ni som varit där nere.. Hört att Ile auf cerfs inte är värt att besöka..att det är en stor turistfälla..den fina delen av ön har bara de som bor där samt de som spelar golf tillgång till..stämmer detta? Bör man skippa ön?
Av M4sta86
27 feb. 2019 10:16
Har nu kommit hem från vår Mauritius resan.
Vilken fantastisk ö! Blev förälskade direkt, redan planerat 3v där nästa år igen.
Tack för tipset om Dave, vilken underbar människa det var :)
Om någon undrar något om ön, ställ gärna frågor. Ska besvara det jag kan :)
Av Ales
1 mars 2019 09:43
Hej M4sta86
Så roligt att höra att ni åter igen planerar att åka till Mauritius;)
Du gav oss många bra råd inför vår resa till Mexico och jag tänkte kolla om du inte kunde jämföra Mexico med Mauritius..
Priser för mat, taxi?
Fanns det sjögräs?
Vi älskade Tulum- finns det några likheter?
Beachclubs?
Vi planerar att åka i december- januari. Vad hade ni för väder?
Av M4sta86
1 mars 2019 10:46
Citerat från Ales:
Hej M4sta86
Så roligt att höra att ni åter igen planerar att åka till Mauritius;)
Du gav oss många bra råd inför vår resa till Mexico och jag tänkte kolla om du inte kunde jämföra Mexico med Mauritius..
Priser för mat, taxi?
Fanns det sjögräs?
Vi älskade Tulum- finns det några likheter?
Beachclubs?
Vi planerar att åka i december- januari. Vad hade ni för väder?
Jag sa till min fru att för mig är Mauritius en korsning mellan Mexico och Thailand.. magiskt vatten som Mexico, mer frihet med moppar, lugnhet osv som Thailand, Priser mer som Thailand (om man vill) osv.. Människorna otroligt vänliga. UNDVIK all inc och stora hotellkomplex!

Mat överlag är mycket billigare än Mexico..
Det dyraste jag åt gick på 150:- och det var en riktigt stor och mör bit oxkött.
Frukost brukade gå på 50:-/person, Lunch åt vi vid food-trucks vid stranden, ca 60-70kr för 2 pers, inklusive dricka. På kvällen åt vi för ca 100:-/person inklusive öl. Beror lite på vad man vill äta, nudlar inhemsk mat osv är mycket billigare, finns även mycket pizza, pasta, seafood osv. Men aldrig något som kändes dyrt. Det dyraste jag såg på restaurang var Hummer för 350:-. En stor portion nudlar med grönsaker gick på ca 40:- så går att äta väldigt billigt.
Taxi kostade väl en del men inga snorhöga priser. Från flygplatsen T/R betalade vi ca 8-900:-
En heldag med taxi betalade vi 800:- för en dagstur med apor, vattenfall osv. Använde oss av Dave som någon länkade nr till ovan (fantastisk person)
Jag tyckte mycket bättre om Mauritius än Mexico. Mindre stress, trevligare människor men framförallt:
INGET SJÖGRÄS! Vattnet är kristallklart tack vare reven som går utanför och bryter vågorna.

Vi var där 14d, regnade nog 3 dagar då en cyklon passerade. Januari - Mars är cyklon säsong men man ska inte oroa sig.. Lite moln är bara skönt i den stekande värmen. Därför vi ska åka 3v nästa gng för då gör det inget om nån dag regnar bort. I övrigt klarblå himmel fram till lunch, lite molnigt på em.
Av Ales
1 mars 2019 16:49
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ales:
Hej M4sta86
Så roligt att höra att ni åter igen planerar att åka till Mauritius;)
Du gav oss många bra råd inför vår resa till Mexico och jag tänkte kolla om du inte kunde jämföra Mexico med Mauritius..
Priser för mat, taxi?
Fanns det sjögräs?
Vi älskade Tulum- finns det några likheter?
Beachclubs?
Vi planerar att åka i december- januari. Vad hade ni för väder?
Jag sa till min fru att för mig är Mauritius en korsning mellan Mexico och Thailand.. magiskt vatten som Mexico, mer frihet med moppar, lugnhet osv som Thailand, Priser mer som Thailand (om man vill) osv.. Människorna otroligt vänliga. UNDVIK all inc och stora hotellkomplex!

Mat överlag är mycket billigare än Mexico..
Det dyraste jag åt gick på 150:- och det var en riktigt stor och mör bit oxkött.
Frukost brukade gå på 50:-/person, Lunch åt vi vid food-trucks vid stranden, ca 60-70kr för 2 pers, inklusive dricka. På kvällen åt vi för ca 100:-/person inklusive öl. Beror lite på vad man vill äta, nudlar inhemsk mat osv är mycket billigare, finns även mycket pizza, pasta, seafood osv. Men aldrig något som kändes dyrt. Det dyraste jag såg på restaurang var Hummer för 350:-. En stor portion nudlar med grönsaker gick på ca 40:- så går att äta väldigt billigt.
Taxi kostade väl en del men inga snorhöga priser. Från flygplatsen T/R betalade vi ca 8-900:-
En heldag med taxi betalade vi 800:- för en dagstur med apor, vattenfall osv. Använde oss av Dave som någon länkade nr till ovan (fantastisk person)
Jag tyckte mycket bättre om Mauritius än Mexico. Mindre stress, trevligare människor men framförallt:
INGET SJÖGRÄS! Vattnet är kristallklart tack vare reven som går utanför och bryter vågorna.

Vi var där 14d, regnade nog 3 dagar då en cyklon passerade. Januari - Mars är cyklon säsong men man ska inte oroa sig.. Lite moln är bara skönt i den stekande värmen. Därför vi ska åka 3v nästa gng för då gör det inget om nån dag regnar bort. I övrigt klarblå himmel fram till lunch, lite molnigt på em.
Tack för dina svar!!:)
Så roligt att upptäcka nya platser och får inspiration via forumet;)
Jag läste ovan att ni bodde på the Cosy, hur var det?
Hur var stranden omkring?
Åkte du charter eller reguljärt- hittade PK biljetter till samma hotell via Tui..
55000 för 4.
Känns det rimligt tycker du?
Av M4sta86
1 mars 2019 17:12
Citerat från Ales:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ales:
Hej M4sta86
Så roligt att höra att ni åter igen planerar att åka till Mauritius;)
Du gav oss många bra råd inför vår resa till Mexico och jag tänkte kolla om du inte kunde jämföra Mexico med Mauritius..
Priser för mat, taxi?
Fanns det sjögräs?
Vi älskade Tulum- finns det några likheter?
Beachclubs?
Vi planerar att åka i december- januari. Vad hade ni för väder?
Jag sa till min fru att för mig är Mauritius en korsning mellan Mexico och Thailand.. magiskt vatten som Mexico, mer frihet med moppar, lugnhet osv som Thailand, Priser mer som Thailand (om man vill) osv.. Människorna otroligt vänliga. UNDVIK all inc och stora hotellkomplex!

Mat överlag är mycket billigare än Mexico..
Det dyraste jag åt gick på 150:- och det var en riktigt stor och mör bit oxkött.
Frukost brukade gå på 50:-/person, Lunch åt vi vid food-trucks vid stranden, ca 60-70kr för 2 pers, inklusive dricka. På kvällen åt vi för ca 100:-/person inklusive öl. Beror lite på vad man vill äta, nudlar inhemsk mat osv är mycket billigare, finns även mycket pizza, pasta, seafood osv. Men aldrig något som kändes dyrt. Det dyraste jag såg på restaurang var Hummer för 350:-. En stor portion nudlar med grönsaker gick på ca 40:- så går att äta väldigt billigt.
Taxi kostade väl en del men inga snorhöga priser. Från flygplatsen T/R betalade vi ca 8-900:-
En heldag med taxi betalade vi 800:- för en dagstur med apor, vattenfall osv. Använde oss av Dave som någon länkade nr till ovan (fantastisk person)
Jag tyckte mycket bättre om Mauritius än Mexico. Mindre stress, trevligare människor men framförallt:
INGET SJÖGRÄS! Vattnet är kristallklart tack vare reven som går utanför och bryter vågorna.

Vi var där 14d, regnade nog 3 dagar då en cyklon passerade. Januari - Mars är cyklon säsong men man ska inte oroa sig.. Lite moln är bara skönt i den stekande värmen. Därför vi ska åka 3v nästa gng för då gör det inget om nån dag regnar bort. I övrigt klarblå himmel fram till lunch, lite molnigt på em.
Tack för dina svar!!:)
Så roligt att upptäcka nya platser och får inspiration via forumet;)
Jag läste ovan att ni bodde på the Cosy, hur var det?
Hur var stranden omkring?
Åkte du charter eller reguljärt- hittade PK biljetter till samma hotell via Tui..
55000 för 4.
Känns det rimligt tycker du?
Alltså helt ok. Vi gillar inte lyxiga megahotell. Standarden var helt ok, stort rum stor toa så det funkade bra, fräsch pool och restaurang.
Åkte med Tui, Betalade 26000:- för 2 personer med mat på flyget i det priset, tror ni kan få det billigare än 55 om ni väntar. Stranden Trou Aux Biches är fantastisk. 200m från Be Cosy, mer lokalinvånare där, bredvid ligger ca 1,5km av lyxhotellet Beachcomber.. Där man går ner till stranden finns flertalet food-trucks också med bra och billig mat. Nästa år bokar vi reguljärt och kommer hyra lägenhet via Airbnb då vi är 4 personer som åker samt 3v.
Bor ni på Be Cosy får ni även fri tillgång till vattenaktiviteter ( glass bottom, snorklingstur, vattenskidor, kayak, SUP-bräda osv) Detta får man utnyttja dagligen vilket vi tyckte var värt mycket då vi blev rastlösa av att ligga stilla hela tiden.
Kan tillägga att den stranden där hotellet ligger är nog bästa bottnen på hela Trou Aux Biches. Längre bort är det mer korallsten och snäckor längs bottnen. Så väldigt barnvänligt.
Tänk på att solstolar är rätt dyrt, ca 4-500 per dag för 2 stolar. Vi hyrde aldrig, fett ovärt..Där finns goda möjligheter till skugga vid stranden tack vare alla träd.
Av M4sta86
1 mars 2019 17:14 (redigerad)
överdrev nog med stolarna. Var nog runt 350 per dag för 2 stolar.. Finns inte massvis så man bör vara där i vettig tid.
Om ni tar Be Cosy, ta inte frukost eller nåt till. Finns flera bra restauranger i närheten, och frukost åt vi nästan varje dag på Souvenir restaurant, ungefär halva priset mot Be Cosys frukostbuffe (som för övrigt var väldigt blek)
Av Ales
1 mars 2019 19:15
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ales:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ales:
Hej M4sta86
Så roligt att höra att ni åter igen planerar att åka till Mauritius;)
Du gav oss många bra råd inför vår resa till Mexico och jag tänkte kolla om du inte kunde jämföra Mexico med Mauritius..
Priser för mat, taxi?
Fanns det sjögräs?
Vi älskade Tulum- finns det några likheter?
Beachclubs?
Vi planerar att åka i december- januari. Vad hade ni för väder?
Jag sa till min fru att för mig är Mauritius en korsning mellan Mexico och Thailand.. magiskt vatten som Mexico, mer frihet med moppar, lugnhet osv som Thailand, Priser mer som Thailand (om man vill) osv.. Människorna otroligt vänliga. UNDVIK all inc och stora hotellkomplex!

Mat överlag är mycket billigare än Mexico..
Det dyraste jag åt gick på 150:- och det var en riktigt stor och mör bit oxkött.
Frukost brukade gå på 50:-/person, Lunch åt vi vid food-trucks vid stranden, ca 60-70kr för 2 pers, inklusive dricka. På kvällen åt vi för ca 100:-/person inklusive öl. Beror lite på vad man vill äta, nudlar inhemsk mat osv är mycket billigare, finns även mycket pizza, pasta, seafood osv. Men aldrig något som kändes dyrt. Det dyraste jag såg på restaurang var Hummer för 350:-. En stor portion nudlar med grönsaker gick på ca 40:- så går att äta väldigt billigt.
Taxi kostade väl en del men inga snorhöga priser. Från flygplatsen T/R betalade vi ca 8-900:-
En heldag med taxi betalade vi 800:- för en dagstur med apor, vattenfall osv. Använde oss av Dave som någon länkade nr till ovan (fantastisk person)
Jag tyckte mycket bättre om Mauritius än Mexico. Mindre stress, trevligare människor men framförallt:
INGET SJÖGRÄS! Vattnet är kristallklart tack vare reven som går utanför och bryter vågorna.

Vi var där 14d, regnade nog 3 dagar då en cyklon passerade. Januari - Mars är cyklon säsong men man ska inte oroa sig.. Lite moln är bara skönt i den stekande värmen. Därför vi ska åka 3v nästa gng för då gör det inget om nån dag regnar bort. I övrigt klarblå himmel fram till lunch, lite molnigt på em.
Tack för dina svar!!:)
Så roligt att upptäcka nya platser och får inspiration via forumet;)
Jag läste ovan att ni bodde på the Cosy, hur var det?
Hur var stranden omkring?
Åkte du charter eller reguljärt- hittade PK biljetter till samma hotell via Tui..
55000 för 4.
Känns det rimligt tycker du?
Alltså helt ok. Vi gillar inte lyxiga megahotell. Standarden var helt ok, stort rum stor toa så det funkade bra, fräsch pool och restaurang.
Åkte med Tui, Betalade 26000:- för 2 personer med mat på flyget i det priset, tror ni kan få det billigare än 55 om ni väntar. Stranden Trou Aux Biches är fantastisk. 200m från Be Cosy, mer lokalinvånare där, bredvid ligger ca 1,5km av lyxhotellet Beachcomber.. Där man går ner till stranden finns flertalet food-trucks också med bra och billig mat. Nästa år bokar vi reguljärt och kommer hyra lägenhet via Airbnb då vi är 4 personer som åker samt 3v.
Bor ni på Be Cosy får ni även fri tillgång till vattenaktiviteter ( glass bottom, snorklingstur, vattenskidor, kayak, SUP-bräda osv) Detta får man utnyttja dagligen vilket vi tyckte var värt mycket då vi blev rastlösa av att ligga stilla hela tiden.
Kan tillägga att den stranden där hotellet ligger är nog bästa bottnen på hela Trou Aux Biches. Längre bort är det mer korallsten och snäckor längs bottnen. Så väldigt barnvänligt.
Tänk på att solstolar är rätt dyrt, ca 4-500 per dag för 2 stolar. Vi hyrde aldrig, fett ovärt..Där finns goda möjligheter till skugga vid stranden tack vare alla träd.
Då avvaktar vi lite- tyckte det var bra pris i jämförelse med ving vars pris inte understiger 100 tkr..;(
Kanske bättre hotell men gud vad dyrt... och vi bor också hellre mindre, mer personligt än all inclusive!
Tack för råd med frukosten, det kostar 7000 extra för 14 dagar...

Vi kikar vidare på reguljärt flyg...
Tack för att du tar dig tid med tips;)

Finns det caffee på stranden så vi kan ta en ”fika”, öl eller vin?
Av M4sta86
1 mars 2019 19:51
vi hittade flygstolar nu iår med Tui för 4700:-/person. Dock ingår ju inte bagage då vilket kan bli dyrt.

Café på stranden fanns det ej. Bara food trucks för mat, läsk juice typ.
Men ligger ett 7/10 ställe bredvid hotellet där de serverar kaffe och man kan köpa öl etc. Det tar 2 min från stranden typ.
Finns en dam som heter Rita på stranden som säljer färsk frukt, magiskt gott.

Ang flyg, kolla momondo. Bör gå att hitta för max 6000:- per skalle så småningom, vet att det finns flyg med stopp i Dubai, Paris osv. Bäst priser brukar vi hitta efter sommaren (september). Förra året fick vi Cancun för 3500:- per skalle när vi väntade. Jag tror dessutom Charter via Tui kommer bli billigare i höst. Vi bokade i oktober har jag för mig. Då var det som billigast
Av Ales
2 mars 2019 12:15
Citerat från M4sta86:
vi hittade flygstolar nu iår med Tui för 4700:-/person. Dock ingår ju inte bagage då vilket kan bli dyrt.

Café på stranden fanns det ej. Bara food trucks för mat, läsk juice typ.
Men ligger ett 7/10 ställe bredvid hotellet där de serverar kaffe och man kan köpa öl etc. Det tar 2 min från stranden typ.
Finns en dam som heter Rita på stranden som säljer färsk frukt, magiskt gott.

Ang flyg, kolla momondo. Bör gå att hitta för max 6000:- per skalle så småningom, vet att det finns flyg med stopp i Dubai, Paris osv. Bäst priser brukar vi hitta efter sommaren (september). Förra året fick vi Cancun för 3500:- per skalle när vi väntade. Jag tror dessutom Charter via Tui kommer bli billigare i höst. Vi bokade i oktober har jag för mig. Då var det som billigast
Vi har så svårt att ha is i magen..;) måste nog jobba på det.. grejen är att vi åker under julhelgen och då är det dyrt oavsett när man bokar...
Jag ”youtubade” stranden och den verkar fin- dock älskade vi beachcafferna samt restaurangerna både i Mexico men även i Thailand, när de dukar så fint framåt kvällen;)

Så vi får se vad det blir- ska nog inte förhasta mig och boka nu utan vänta till efter sommaren...
Först ut nu är Newyork där vi hittade galet billiga flygbiljetter- men det är säkert som du säger- vi köpte dem presic och åker i maj- det lönar sig kanske att vänta;)
Av M4sta86
2 mars 2019 19:27
Citerat från Ales:
Citerat från M4sta86:
vi hittade flygstolar nu iår med Tui för 4700:-/person. Dock ingår ju inte bagage då vilket kan bli dyrt.

Café på stranden fanns det ej. Bara food trucks för mat, läsk juice typ.
Men ligger ett 7/10 ställe bredvid hotellet där de serverar kaffe och man kan köpa öl etc. Det tar 2 min från stranden typ.
Finns en dam som heter Rita på stranden som säljer färsk frukt, magiskt gott.

Ang flyg, kolla momondo. Bör gå att hitta för max 6000:- per skalle så småningom, vet att det finns flyg med stopp i Dubai, Paris osv. Bäst priser brukar vi hitta efter sommaren (september). Förra året fick vi Cancun för 3500:- per skalle när vi väntade. Jag tror dessutom Charter via Tui kommer bli billigare i höst. Vi bokade i oktober har jag för mig. Då var det som billigast
Vi har så svårt att ha is i magen..;) måste nog jobba på det.. grejen är att vi åker under julhelgen och då är det dyrt oavsett när man bokar...
Jag ”youtubade” stranden och den verkar fin- dock älskade vi beachcafferna samt restaurangerna både i Mexico men även i Thailand, när de dukar så fint framåt kvällen;)

Så vi får se vad det blir- ska nog inte förhasta mig och boka nu utan vänta till efter sommaren...
Först ut nu är Newyork där vi hittade galet billiga flygbiljetter- men det är säkert som du säger- vi köpte dem presic och åker i maj- det lönar sig kanske att vänta;)
Jo runt jul är det alltid dytrt.
Ja stranden är magisk.
Kan tänka mig att det finns fler beachställen i Grand Baie då de flesta turisterna bor där. Så utbudet lär vara större, var aldrig där senast. Går ju bo i Grand Baie och ta sig till Trou Aux Biches om man vill, bara 8km.
23 mars 2019 07:19
Hej.
Sorry att jag kapar tråden.
Vi funderar på att åka till Mauritsius Jan/feb nästa år. Men blir lite osäker när det gäller vädret
Är det någon här som kan svara på hur vädret är.
Är det ihållande regn eller kommer det någon regnskur ibland?
Av M4sta86
23 mars 2019 18:34
Vad jag läst är februari mest regn..
Men över lag är vädret bra.. blå himmel o strålande sol fram till lunch...framåt eftermiddagen drar det in fler moln vilket kan vara skönt då solen är ruskigt stark.. Ibland kom det nån skur som varade 10-15 min..
Vi hade 3 dagars ihållande regn men det var för att en cyklon drog förbi en bit utanför ön vilket medförde vågor och regn.. det är ju cyklonsäsong jan-mars vilket alltid medför risker för regn.. vi älskade dock Mauritius så mycket så vi ska dit nästa år igen fast 3v :)
24 mars 2019 08:45
Hej! Va roligt med så många tips tackar för det! Jag kommer åka till Mauritius nästa vecka. Jag undra om någon har hyrt bil? Jag kommer stanna drygt en månad och vill ha en bil för hela tiden.. Någon som har erfarenhet? Tacksam för svar!
Av M4sta86
28 mars 2019 09:54
Citerat från Misslundberg:
Hej! Va roligt med så många tips tackar för det! Jag kommer åka till Mauritius nästa vecka. Jag undra om någon har hyrt bil? Jag kommer stanna drygt en månad och vill ha en bil för hela tiden.. Någon som har erfarenhet? Tacksam för svar!
Vi hyrde aldrig bil men det jag såg var att det fanns rätt gott om utbud och priserna var från 400:-/dygn och uppåt.. går säkert förhandla priset om du ska ha det längre tid..
16 juni 2019 09:54
Hej har lite frågor till er som varit i Mauritius. Vilket ställe ska man åka till? Grand Baie eller Flic en flac? Hur är stränderna? Hur är priserna på mat o dryck, samma eller ungefär lika? Funderar på Be cosy i Grand Baie och Manisa Hotel i Flic en flac. Tack 🌞
Av M4sta86
16 juni 2019 11:07
Citerat från Annategnemo:
Hej har lite frågor till er som varit i Mauritius. Vilket ställe ska man åka till? Grand Baie eller Flic en flac? Hur är stränderna? Hur är priserna på mat o dryck, samma eller ungefär lika? Funderar på Be cosy i Grand Baie och Manisa Hotel i Flic en flac. Tack 🌞
Vad jag hörde var att Grand Baie inte har så fint vatten då det är en lagun etc.. säkert bra, men inte så kristallklart..när vi var nere i vintras bodde vi på Be Cosy.. dock är det INTE Grand Baie.. Be cosy ligger i Trou Aux Biches ca 8km utanför Grand Baie.. helt oket lägenhetshotell.. Poolen sådär, väldigt mycket klor så vi fick klåda på kroppen när vi badade där.. 2 min från Be Cosy ligger Trou Aux Biches stranden...fantastisk strand med jättetrevliga människor..vid stranden finns food trucks där du kan köpa mat för 30-40kr.. Jag tror och har uppfattat det som att Flic en Flac har finare strand än Grand Baie.. Trou Aux Biches ska även rankas som en av de bästa.. Vet ej om de olika priserna då vi bara bodde i Trou Aux Biches.. ju mer turistigt desto högre priser antar jag (Grand Baie, Flic en flac)