Kortsemester runt Gardasjön i början av juni 2012

Av Jayz
7 maj 2012 16:37
Visningar: 9463
Flyg till Bergamo, hyra bil och köra runt Gardasjön. Tänkte spontanstanna vid trevligt boende och matställe. Tips på några bra ställen? Måste ngt bokas i förväg? Vad ska man tänka på när man hyr bil? Hur funkar det med vägtullar? Vi är 2 vuxna som reser som tänkte ta det lugnt, strosa runt, fotografera och kanske shoppa nåt. Nån som vet nåt om prisläget?
Av Steffea
7 maj 2012 17:47
Hej,

När ni är vid Gardasjön så ska ni passa på att ta en tur till Verona, en jättemyssig stad, den har en gamal teater som är värd ett besök.Stan är full av små myssiga gränder och det finns gott om hotell till hyfsade priser. Priserna är som si Sverige, tyvärr så vet jag inte så mycket om att hyra bil i Italien, vi åkte tåg ditt.

Hoppas ni får en bra tur!

MVH,

Stefan
7 maj 2012 23:12
Malcesine är en väldigt vacker liten by vid Gardasjön, och där finns också trevliga restauranger. Minns inte vad stället hette som vi bodde på, men det brukar vara ganska lätt att hitta nåt. Om jag inte minns fel, tar man också linbanan från Malcesine upp till bergen och får en vidunderlig utsikt.
9 maj 2012 21:33
Vi var där i somras och vi började i Verona. Jätte härligt! Dock lämnade vi staden ganska abrupt då de beslagtog vår bil för att de skulle ha ett cykellopp... Så vi vågade inte återvända och parkera igen...
Sen bodde vi i Malcesine.
Underbar by med mängder med restauranger. Kan inte namnge ngn, men alla var bra.
Vi bodde på Alpi som låg bra till. De hade pool, olivlund sedan var det bara huvudvägen och du var inne mitt i byn. Nära linbanan.
Det var så vackert uppe i bergen att vi åkte dit upp två ggr. (Ta på er, det är kyligare i bergen). Ena gången vandrade jag och ena dottern ner.
Vi tog också båt över till Limone (på andra sidan Gardasjön) som oxå var en härlig by. Längtar tillbaka!! Trevlig resa!!
Av Jayz
10 maj 2012 13:46
Tack för tipsen, ska planera lite mer o hålla tummarna för att vi kommer iväg :)
Av Lior
10 maj 2012 15:43
Jag bor i Italien inte långt från Gardasjön och det finns många mysiga ställen runt sjön. Eftersom ni åker i början av juni borde det inte vara problem med att hitta boenden då det inte är lika mkt turister där än.

Rekommenderar också Malcesine som är en mysig, pittoresk by med en liten hamn där man kan sitta och kika på båtarna som kommer in. Därifrån kan man också ta båtturer som går flera ggr om dagen runt ut till olika ställen. Man kan t ex ta båten över till Limone som ligger på andra sidan sjön, det är också en mysig by. I Malcesine finns det många skinnbutiker och priserna är rätt hyfsade.

I norra delen finns Riva del garda (största stället, mkt shopping osv) och där är det också fint. Inte långt därifrån ligger även Torbole som har fina stränder. Just på norra sidan är det mkt surfare ute då det blåser mer där och sjön brukar ofta vara full med surfare.

En annan favorit är Sirmione, mycket fint ställe som ligger på sydspetsen av sjön.

Som du märker finns det många mysiga ställen och jag är helt säker på att ni kommer få en lyckad tripp!
14 mars 2017 09:17
Citerat från Lior:
Jag bor i Italien inte långt från Gardasjön och det finns många mysiga ställen runt sjön. Eftersom ni åker i början av juni borde det inte vara problem med att hitta boenden då det inte är lika mkt turister där än.

Rekommenderar också Malcesine som är en mysig, pittoresk by med en liten hamn där man kan sitta och kika på båtarna som kommer in. Därifrån kan man också ta båtturer som går flera ggr om dagen runt ut till olika ställen. Man kan t ex ta båten över till Limone som ligger på andra sidan sjön, det är också en mysig by. I Malcesine finns det många skinnbutiker och priserna är rätt hyfsade.

I norra delen finns Riva del garda (största stället, mkt shopping osv) och där är det också fint. Inte långt därifrån ligger även Torbole som har fina stränder. Just på norra sidan är det mkt surfare ute då det blåser mer där och sjön brukar ofta vara full med surfare.

En annan favorit är Sirmione, mycket fint ställe som ligger på sydspetsen av sjön.

Som du märker finns det många mysiga ställen och jag är helt säker på att ni kommer få en lyckad tripp!
Hej Vi är 4 vuxna som tänker oss en aktiv semester runt garda,Bo i bardolino? Gärna cykla längs vattnet om det går? Vandra uppe i Monte Baldo?Ta ngn båttur? Jag har sökt på nätet och hittar lite tips men inga mer exakta tips. Ex kan man cykla runt sjön på hyfsat bilfria vägar ? Finns det cykelbanor ? Tacksam för alla tips./Lasse