Körkort i USA

Av Loranga
31 maj 2008 17:04
Visningar: 27476
Hej! Snart bär det av till USA och road trip i Karlifonien. Snackade med en tjej i går som 2001 kör i USA och då var hon tvungen att ha ett internationellt körkort. Jag har inte hört att man ska behöva ha det. Någon som vet?
Av Sierra
31 maj 2008 18:03
Det är ok med ditt svenska!
Av Sierra
1 juni 2008 08:57
Jag har hyrt bil i USA och Kanada många gånger, senast 2004 och aldrig behövt internationellt körkort. Det kan för alldel ha blivit nya regler så det kan var värt att kolla upp det.
Av Maddie
1 juni 2008 12:11
Hej
Det underlättar om du har ett internationellt körkort om du blir stoppad av amerikansk polis (detta då det klart och tydligt står att det är ett körkort och vad det gäller för). Men du behöver det inte, men man rekommenderar det från Sveriges sida. Jag har haft med internationellt körkort dom sista gångerna jag var över och när jag bodde i USA, men nästa gång åker jag utan. Även nu när jag var över sist så ville Avis inte ens se på papperna, dom var bara intresserad av mitt SWE-körkort. Mvh Maddie
Av Peli
5 juni 2008 22:04
Hej,
Det finns inga krav på internationellt körkort i USA.
Det svenska körkortet är dessutom det enda som efterfrågas.
MVH
PeLi
Av Memmie
6 juni 2008 21:55
Kanske beror på vilket körkort man har?? Jag förnyade precis mitt körkort och på det nya kortet står det "driving license", på det gamla stod det ju bara på svenska. Vi köpte internationellt körkort när vi hyrde bil 2005, men vad jag minns behövde vi inte använda det.
8 juni 2008 11:52
Var till Florida under jul och nyår. Vi hyrde två bilar och hade totalt fyra förare. Det var bara det svenska körkortet som efterfrågades.
GB
Av Zappe50
8 juni 2008 22:36
Jag förstår inte var problemet ligger ? Om man tar sig råd och åker till ett annat land så har man väl råd att skaffa ett Internationellt körkort, eller hur ? Det räcker väl att man får användning av det EN gång (den gång då man träffar på FEL polis) så har ju körkortet betalat sig ! En kostnad på ca. 200:- !
Av Dino6
9 juni 2008 14:50
Hejsan! vi var i Florida och New York i september 2007.Det var min man som hade hyrt bilen och som skulle köra ,han blev rekommenderade att ha med ett internationellt körkort av vänner som bor i New York ,det är inte alltid som dom tittar på det men om dom skulle be att få titta på det och du inte har med dej något så får du varken hyra eller köra bil där nere. Så för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska skaffa ett.....min man fick visa sitt när vi skulle hämta ut våran hyrbil,så vi var väldigt glada för att han hade skaffat sej ett.
Av Loranga
13 juni 2008 13:20
Hej! Tack för alla svar. Jag mailade Avis som vi hyr bilen genom och fick svaret att vi INTE behövde ha ett internationellt körkort. Så jag kör på deras rekommendationer.

Hej svej!
Av Uha1036
9 maj 2015 15:12
Till den som hamnar här efter sökning. Numera kräver Florida Internationellt körkort (ny lag 2013). Det är alltså upp till delstaterna att bestämma reglerna, inte federala regeringen. Dessutom kan internationallt körkort krävas i alla stater om du råkar ut för eller orsakar en olycka (något försäkringsbolagen vill ha). Källa http://driversprep.com
Av Birgere
9 maj 2015 16:44
Citerat från Uha1036:
Till den som hamnar här efter sökning. Numera kräver Florida Internationellt körkort (ny lag 2013). Det är alltså upp till delstaterna att bestämma reglerna, inte federala regeringen. Dessutom kan internationallt körkort krävas i alla stater om du råkar ut för eller orsakar en olycka (något försäkringsbolagen vill ha). Källa http://driversprep.com
Fel, det behövs inte alls!
2013 så kom en sådan lag men som genast drogs tillbaka och tillämpas INTE i Florida efter protester från polis, hyrbilsfirmor, turistnäring och turister.
Så alla med ett körkort med latinska bokstäver behöver inget Internationellt körkort.
9 maj 2015 20:32
Vi har blivit ombedda av vår resesäljare att skaffa ett internationellt körkort inför vår resa i sommar pga att vissa uthyrare numera kräver det (har samma resesäljare som till våra senaste USA-resor -13 och -14, då det inte behövdes)
Vi kör visserligen genom fler stater i år än tidigare år, vet inte om det har betydelse. Kan kanske vara värt att fråga sin biluthyrare för att vara på säkra sidan!?
Vi har i alla fall skaffat internationellt körkort inför vår resa.
Av Uha1036
10 maj 2015 20:46
Citerat från Birgere:
Fel, det behövs inte alls!
2013 så kom en sådan lag men som genast drogs tillbaka och tillämpas INTE i Florida efter protester från polis, hyrbilsfirmor, turistnäring och turister.
Så alla med ett körkort med latinska bokstäver behöver inget Internationellt körkort.
@Birgere: Du har helt rätt! Florida drog tillbaka lagen bara några månader senare, eftersom den även kom att omfatta länder som Kanada, UK och Australien.