Körkort för sk saleng (trehjulig moped)

Av Anje
3 mars 2019 17:02
Visningar: 969
Hej
Tänkte berätta att man behöver ha ett internationellt körkort för att få köra sk saleng i Thailand,detta fick jag veta den sk hårda vägen efter att jag blev stoppad i en trafikkontroll i Ban Phe i början av feb i år,400 bath i böter men det som jag tycker är lite märkligt är att man får köra vidare i 7 dagar utan problem,jag har alla behörigheter utom buss i mitt körkort men det är väl som nån sa,vi är ju i Thailand!!
Av Erik777
3 mars 2019 23:47
Exakt, det räcker med endera A eller B -körkort för att köra trehjulig MC, men Internationellt körkort är ett behövs i nästan alla länder utanför EU. Man kan aldrig kräva att lokal polis ska kunna förstå våra körkort som är helt på Svenska.
Av Anje
4 mars 2019 09:29
Min tanke var bara att påminna om detta att intern.körkort är ett måste men hur många vet detta samt tänker så,jag tror att dom flesta turister chansar men det blir utan tvekan en bra "inkomstkälla" för polisen,med vårt svenska tankesätt så skulle man ju inte heller få köra i 7 dgr utan bara tillbaka hem men.
Av Kricken
22 aug. 2019 07:51
Om påföljden för att inte ha ett internationelt körkort är böter på 400 bath, så är ju det ändå mycket billigare än de ca 400 kr man får betala i sverige för det internationella körkortet.....