Kör bil till Italien

28 mars 2015 21:01
Visningar: 42208
I sommar tänkte familjen på 5 personer bila till Italien.

Jag har ett förslag på resväg och skulle vilja ha era åsikter.

Göteborg-Frankfurt 112 mil. Endast en transportsträcka för att komma ut i Europa.

Frankfurt - grimselpass i Schweiz - nufenenstrasse Schweiz - comosjön
75 mil.

Eventuellt stopp innan alperna i Luzern beroende på hur det känns, lämnas öppet.

https://www.youtube.com/watch?v=YIZqqZCV5CA
https://www.youtube.com/watch?v=agyg2Jqzwrw
https://www.youtube.com/watch?v=Ju07Y5TPdks#t=16

När vi anländer till comosjön så har vi lämnat det öppet för impuls, förmodligen styr vi åt kusten vid genova och söderut, stannar där vi känner för i det antal dagar vi känner för.

På vägen hem lämnar vi Italien via Venedig över alperna via Zell Am See alternativt via Gardasjön, vad tycker ni??

Vi stannar i Salzburg för att besöka isgrottorna i Werfen samt saltgruvan i Hallien och en avstickare till örnnästet. Den tiden det tar får det ta i Salzburg.

När vi lämnar Salzburg styr vi 4 timmar till Prag alternativt snabbaste vägen hem beroende på hur mycket tid vi har kvar av semestern.

Restiden har jag inte riktigt klart för mig, är 3 veckor för lite? Har vi 1 vecka som restid ner och upp till Italien så har vi två veckor kvar i Italien. Hinner vi komma ner till Rom? Eller behöver vi fyra veckor då?

Vad kostar det att bo? Bortse från maten utan endast boende, vi är 3 barn, varav ett barn kan ha sin resesäng. Vi tänkte ta in på lediga rum längst vägen, typ bed and breakfastställen.

Frågorna är många, ge era synpunkter på resväg ner och hem samt restiden och kostnader.
29 mars 2015 12:51
Lite bra tips kanske:
http://www.bilsemester.net/

Sen måste ni tänkta på att ha en fungerande bil, (vår drivrem gick av en gång på autobahn och det var inte så kul), tänk på att man kör ofta på låg växel på alpvägarna och det går inte så fort alltid. Väder och vind och trafik och annat kan dra ner tempot.

Annars är alperna så härligt att åka i och titta på dessa fantastiska hus och berg och dalar, så vackert men dyrt i Schweiz.

Tänk på att det som ser så bra och kort ut på kartan i själva verket tar lite längre tid, då det är lite korvigare vägar än vad man ser på kartorna.

Jag har åkt både tåg och bil i alperna och det är väldigt trivsamt och trevligt. Lycka till.

http://www.newlyswissed.com/top-6-most-unique-roads-in-switzerland/

Mvh
Av Lena47
1 apr. 2015 07:46
Vad kul. Följer tråden då vi planerar att göra en liknande resa fast nästa sommar.
Men vi väljer mellan att åka ner till Italien och hyra/lägenhet hus en vecka någonstans där i södra Italien. Men vi har å andra sidan varit på Sicilien då tre somrar på rad....Alternativt ha som slutdestination Spanien där vi har gratis boende och lägga krutet på resan ner genom Frankrike och kanske upp mot Baskien och byta kust sen ner igen mot boendet i Torrvieja.
Hur stora barn har ni?
Min man är lite skeptiskt till att bila, har barn som då är 7 år ( men på det åttonde).
vad tror ni resepengar kan landa på i bara bensin och eventuella tullar?
Har ni kollat biltåget igenom Tyskland?
1 apr. 2015 08:37
Citerat från Canada2000:
Lite bra tips kanske:
http://www.bilsemester.net/

Sen måste ni tänkta på att ha en fungerande bil, (vår drivrem gick av en gång på autobahn och det var inte så kul), tänk på att man kör ofta på låg växel på alpvägarna och det går inte så fort alltid. Väder och vind och trafik och annat kan dra ner tempot.

Annars är alperna så härligt att åka i och titta på dessa fantastiska hus och berg och dalar, så vackert men dyrt i Schweiz.

Tänk på att det som ser så bra och kort ut på kartan i själva verket tar lite längre tid, då det är lite korvigare vägar än vad man ser på kartorna.

Jag har åkt både tåg och bil i alperna och det är väldigt trivsamt och trevligt. Lycka till.

http://www.newlyswissed.com/top-6-most-unique-roads-in-switzerland/

Mvh
Vi har en Volvo D3 nyservad, hoppas det räcker... Läst att det e dyrt i Schweiz och där av kommer vi sova i Tyskland intill gränsen för att sedan ta oss ca 25-30 mil dagen därpå genom alperna för att sedan stanna i Italien vid comosjön. Vad jag läst borde det vara en bra dagsetapp?
1 apr. 2015 08:48
Citerat från Lena47:
Vad kul. Följer tråden då vi planerar att göra en liknande resa fast nästa sommar.
Men vi väljer mellan att åka ner till Italien och hyra/lägenhet hus en vecka någonstans där i södra Italien. Men vi har å andra sidan varit på Sicilien då tre somrar på rad....Alternativt ha som slutdestination Spanien där vi har gratis boende och lägga krutet på resan ner genom Frankrike och kanske upp mot Baskien och byta kust sen ner igen mot boendet i Torrvieja.
Hur stora barn har ni?
Min man är lite skeptiskt till att bila, har barn som då är 7 år ( men på det åttonde).
vad tror ni resepengar kan landa på i bara bensin och eventuella tullar?
Har ni kollat biltåget igenom Tyskland?
Hej!
Har tänkt och tänkt om!
Våra barn är 8,5, och sista fyller 3 i oktober.

Svårt att berätta alla tänka om men i det stora hela så blev det så att vi valde bort biltåg för vi tycker det var dyrt kontra dieselpriset samt vi vill köra själva genom Schweiz för att köra tillbaka genom Österrike.
Vi kommer åka Kielfärjan från Göteborg som går vid 19 på kvällen och framme vid 07 i Kiel, utvilade och mätta, sedan har vi 80 mil till gränsen till Schweiz, en lång bit men som vi tar raskt för att snabbt komma till det roliga.

Boende tänkte vi ha längst vägen i olika rum som hyrs ut men efter ett infall köpte jag oss ett bättre tält, 190cm i tak, 2 sovrum, 120 och 160 brett samt ett större allrum att äta i. Även köpt bra campingbord med stolar fästa vid bordet.
En natt i tält kostar ca 300 svenska kronor jämför med vanligt boende på 1-1500kr, och det är om man hittar billigt boende.
Tar med ett litet gasolkök för lättare rätter och äter resten ute.

Jag har inte räknat på resepengar, tullarna skall inte vara så farligt dyra läste jag, i diesel vet jag inte, vi kommer landa i comosjön och där efter åka oplanerat för att åka hem via Venedig och Österrike, till Salzburg, kolla in örnnästet och en saltgruva för att sedan om tid finns ta Prag 4 timmar bort.
Vi har 4-5 veckor på oss, så vi åker utan stress till pengarna tar slut eller vi vill åka hem. Tror tält är en storvinnare rent ekonomiskt.

Några tips på måsten i Italien??
1 apr. 2015 13:29
Ja stanna inte för länge i Venedig, där är superdyrt. Och gå för tusan inte vilse, det kan fyra vuxna med karta och nyktra göra, kan jag ju lova. :)
(Det där med Schweiz, man kan ju hitta mindre ställen på vägen som inte är så fasligt dyra för det är helt fantastiskt att bila där igenom, om man nu skulle tänka om att det blir lite långt att dra från Tyskland till Como.)
Mellan Milano och Venedig så har jag bara åkt tåg och det var den tråkigaste sträckan minns jag.
Och Österrike också, så himla trevligt att bara stanna i någon äldre mysigt gasthouse, åh vad härligt det låter.
Lycka till.
Mvh
Av Birgere
1 apr. 2015 14:13
Att tälta är lite vanskligt, speciellt med mindre barn. Vi gjorde det någon gång på vägen ner och överraskades av ett regn på natten, att torka ett stort tält när man är på bilsemester är inte helt enkelt.
Ville vi bara ha en övernattning brukade vi stanna till på Etap eller Formule1 eller liknande, kostar inte många hundralappar.

I Italien tycker jag det vore smartare att hyra hus/lägenhet så spar ni massor i boende o matkostnader. Att tro att man kan käka 3 mål mat om dagen på ett gasolkök och 5 pers kan ni glömma om ni inte ska bli osams.
Då ni dessutom inte kommer att ha några bra kylmöjligheter blir det inte heller så billigt. Men visst, någon äventyrlig natt i tält uppskattas definitivt av ungarna.
1 apr. 2015 15:00
Citerat från Birgere:
Att tälta är lite vanskligt, speciellt med mindre barn. Vi gjorde det någon gång på vägen ner och överraskades av ett regn på natten, att torka ett stort tält när man är på bilsemester är inte helt enkelt.
Ville vi bara ha en övernattning brukade vi stanna till på Etap eller Formule1 eller liknande, kostar inte många hundralappar.

I Italien tycker jag det vore smartare att hyra hus/lägenhet så spar ni massor i boende o matkostnader. Att tro att man kan käka 3 mål mat om dagen på ett gasolkök och 5 pers kan ni glömma om ni inte ska bli osams.
Då ni dessutom inte kommer att ha några bra kylmöjligheter blir det inte heller så billigt. Men visst, någon äventyrlig natt i tält uppskattas definitivt av ungarna.
Hej.
Vi har tältat förr när vi hade en 4 månaders... Då hade vi även ett mycket sämre tält, det var inga problem. Nu har vi ett bra tält i ett varmt klimat. Risken för att det regnar i Italien i juli månad och sefan skall regna så det inte torkar finner jag som liten. Eller?

Vi vill inte hyra hus då vi vill vara mobila och kunna röra oss utan att behöva bestämma något, könner vi för att stanna 1 dag eller 5 dagar så gör vi det, och resan kommer präglas av spontanitet, eller e det dåligt?

Tanken är inte att laga all mat på ett gaskök, utan bara ibland, enklare, pasta och korv, värma lite soppa, a bara ibland och mycket enklare måltider. Jag har även frystorkad mat i mängder om det skulle vara så....

Vad tror ni andra om tält?

P.s tänkte även att det e bra då man har tvättmöjligheter, samt matlagningsmöjligjetet på campingen, Italien och Tyskland är Europas största campingländer...
1 apr. 2015 17:22
Nä jag skulle skippa tältet och stormkök osv, jag är nog alldeles för bekväm för sånt ;)
Dessutom skulle jag tycka det var osäkert att tälta.
Mvh
1 apr. 2015 19:04
Citerat från Canada2000:
Nä jag skulle skippa tältet och stormkök osv, jag är nog alldeles för bekväm för sånt ;)
Dessutom skulle jag tycka det var osäkert att tälta.
Mvh
😃😃

Jag och frugan e nog Väldigt "obekväma" av oss.. Men osäkert? Tänker du på vädret eller på stölder? Googlade lite och Italien skulle vara mycket populärt att tälta i?

Kanske tar mig vatten över huvudet?
1 apr. 2015 19:45
Haha ja jag är nog ingen tält-människa och gillar inte heller osäkerheten, skulle aldrig kunna somna i ro..;)
Mvh
1 apr. 2015 21:33
Citerat från Canada2000:
Haha ja jag är nog ingen tält-människa och gillar inte heller osäkerheten, skulle aldrig kunna somna i ro..;)
Mvh
Ah! Då förstår jag, men jag har med mig mitt hagel....
Av Birgere
1 apr. 2015 23:51
Det är väl ingen större fara så länge man är i eller intill tältet, problemet ligger väl främst i stöldrisken när man går därifrån.
Nästan alla som campar på kontinenten kommer ju i husbil eller husvagn eller hyr campingstugor på plats och där kan man ju iaf låsa in prylarna.
2 apr. 2015 09:27
Comosjön är en höjdare och rekommenderas varmt. Man kan bo inne i Como stad eller i någon av byarna runt sjön (Bellagio). Sist bodde jag inne i staden och tog postbåten för att transportera mig på sjön vilket fungerade utmärkt.

Själv skulle jag inte bränna 112 mil på en dag men nu diskuterar vi tycke och smak, så det finns inga rätt eller fel. Varför inte stanna till i norra Tyskland på vägen?

Har du jämfört vad det kostar att flyga + hyra bil? Ibland går det på ett ut. Tror även att DB:s biltåg kör även denna sommar, vilket kan vara en möjlighet för att slippa köra så längt. http://www.dbautozug.de/autozug/reiseziele/
2 apr. 2015 10:48
Citerat från Jeppereser:
Comosjön är en höjdare och rekommenderas varmt. Man kan bo inne i Como stad eller i någon av byarna runt sjön (Bellagio). Sist bodde jag inne i staden och tog postbåten för att transportera mig på sjön vilket fungerade utmärkt.

Själv skulle jag inte bränna 112 mil på en dag men nu diskuterar vi tycke och smak, så det finns inga rätt eller fel. Varför inte stanna till i norra Tyskland på vägen?

Har du jämfört vad det kostar att flyga + hyra bil? Ibland går det på ett ut. Tror även att DB:s biltåg kör även denna sommar, vilket kan vara en möjlighet för att slippa köra så längt.
http://www.dbautozug.de/autozug/reiseziele/

Har ändrat mig angående körningen, kommer ta Kielfärjan och rulla ut med 80 mil framför mig på full mage och utvilade. Det känns som en bättre start.

Att hyra en hyfsad bil med en bra motor i kostar uppåt 15-20 tusen för 3 veckor, om du finner billigare får du säga till.

Det låter Völdigt trevligt runt comosjön! Blir nog några dagar där.
2 apr. 2015 15:17
Frågar du mig så gör du helt rätt i att satsa på Kiel och "endast" 80 mil första etappen. Trevlig resa!
2 apr. 2015 15:46
Citerat från Jeppereser:
Frågar du mig så gör du helt rätt i att satsa på Kiel och "endast" 80 mil första etappen. Trevlig resa!
Endast och endast 😃😃 bara för att slippa Tyskland som jag tycker är extremt tråkigt land....
Av Birgere
2 apr. 2015 16:25
Då tycker jag du definitivt ska ta några dagar i Tyskland.
Ett helt underbart vackert land och trevliga och inte så snorkiga som Italienare och Fransmän plus att man faktiskt kan hanka sig fram på engelska om man nu inte kan tyska.

Är ni intresserade av att fynda kläder så är både Sydtyskland, södra Schweiz samt Milanotrakten rena paradiset.
2 apr. 2015 19:02
Citerat från Birgere:
Då tycker jag du definitivt ska ta några dagar i Tyskland.
Ett helt underbart vackert land och trevliga och inte så snorkiga som Italienare och Fransmän plus att man faktiskt kan hanka sig fram på engelska om man nu inte kan tyska.

Är ni intresserade av att fynda kläder så är både Sydtyskland, södra Schweiz samt Milanotrakten rena paradiset.
Kläder...'det gillar min fru, vad pratar vi om för kläder man skall satsa på för att komma rätt...
Av Birgere
2 apr. 2015 19:48
Citerat från Mackan_85:
Citerat från Birgere:
Då tycker jag du definitivt ska ta några dagar i Tyskland.
Ett helt underbart vackert land och trevliga och inte så snorkiga som Italienare och Fransmän plus att man faktiskt kan hanka sig fram på engelska om man nu inte kan tyska.

Är ni intresserade av att fynda kläder så är både Sydtyskland, södra Schweiz samt Milanotrakten rena paradiset.
Kläder...'det gillar min fru, vad pratar vi om för kläder man skall satsa på för att komma rätt...
Ämnet var uppe för ett tag sedan
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/billig-shopping-i-europa-37622
Av Lena47
4 apr. 2015 07:41
Hej!
Har tänkt och tänkt om!
Våra barn är 8,5, och sista fyller 3 i oktober.

Svårt att berätta alla tänka om men i det stora hela så blev det så att vi valde bort biltåg för vi tycker det var dyrt kontra dieselpriset samt vi vill köra själva genom Schweiz för att köra tillbaka genom Österrike.
Vi kommer åka Kielfärjan från Göteborg som går vid 19 på kvällen och framme vid 07 i Kiel, utvilade och mätta, sedan har vi 80 mil till gränsen till Schweiz, en lång bit men som vi tar raskt för att snabbt komma till det roliga.

Boende tänkte vi ha längst vägen i olika rum som hyrs ut men efter ett infall köpte jag oss ett bättre tält, 190cm i tak, 2 sovrum, 120 och 160 brett samt ett större allrum att äta i. Även köpt bra campingbord med stolar fästa vid bordet.
En natt i tält kostar ca 300 svenska kronor jämför med vanligt boende på 1-1500kr, och det är om man hittar billigt boende.
Tar med ett litet gasolkök för lättare rätter och äter resten ute.

Jag har inte räknat på resepengar, tullarna skall inte vara så farligt dyra läste jag, i diesel vet jag inte, vi kommer landa i comosjön och där efter åka oplanerat för att åka hem via Venedig och Österrike, till Salzburg, kolla in örnnästet och en saltgruva för att sedan om tid finns ta Prag 4 timmar bort.
Vi har 4-5 veckor på oss, så vi åker utan stress till pengarna tar slut eller vi vill åka hem. Tror tält är en storvinnare rent ekonomiskt.

Några tips på måsten i Italien??
Vi har bara varit i just Sicilien och älskar ju den ön ( ska dit tre veckor i sommar) Vi får fundera under kommande år vart vi styr kosan med bilen, andra delar av Italien eller till huset i Spanien som vi har gratis och dessutom slipper passa tider och så då det står tomt. Blir det Spanien tänker jag att vi kör mer Frankrike men håller oss på Atlandkusten mot Baskien och sen ner igenom Spanska kusten på Medelhavssidan till huset.
Det andra alternativet är mer som er rutt, men det kanske får bli ett annat år med mer fokus på just Italien
6 juni 2016 21:54
Lånar tråden.
Åker till La spezia i början av juli med tre barn. 3 dagars bilkörning från Kungälv borde gå va?
Lite orolig för boenden på vägen ner/upp, bör jag vara det?
Det mesta verkar vara uthyrt på hotels.com, finns det mycket motell och så? Är det dumt att chansa eller brukar det vara lätt att hitta rum?
7 juni 2016 13:46
Hej!
Glömde berätta hur resan gick. Skall svara på ditt meddelande först.

3 dagar dit är saftigt för att åka till la spezia.

Jag tog Gbg-Kiel färjan, vilket gör att man kommer iväg en halv dag tidigare då färjan går kl 19. Värt varenda öre. Framme i Kiel kl 09 och man är utsövd och mätt. Sparar ca 75-80 mils bilkörning.

Körde sedan till freiburg Tyskland och sov en natt. Sedan var det ca 5-6 mil till gränsen. Väl där valde vi alperna för att få ut något av själv resan och var i Italien på kvällen vid 18 tiden.

Vill man inte se alperna som jag verkligen kan rekommendera så finns tunneln, sparar man si sådär 6 timmars körning. Men eftersom det var semester så njöt jag av alperna.

Så visst skippar man alperna är det möjligt, dock segt!

På vägen hem körde jag via Österrike och körde från Salzburg-Göteborg i ett streck, 140 mil. Började vid 17 på eftermiddagen och körde hela natten, barnen sov i bilen, tyckte det var rätt skönt, slapp stanna på vägen hem och var hemma dagen efter vis lunch, efter en 2 timmars powernap i bilen vid tyska gränsen mot Danmark för att vänta på att kunna köpa alkohol.

Tänk på färjan, lätt värt det!!
7 juni 2016 17:07
Färjan går bort pga priset och andra orsaker.

När du skriver saftigt, vad menar du då? saftigt som att det blir långt eller saftigt att det är en dag för mycket?