Köpa elektronik i USA?

Av Linneg
7 okt. 2008 21:04
Visningar: 22270
Vi ska åka till Florida i november och funderar på att investera i en ny systemdigitalkamera när vi är där. Vad ska man tänka på när man handlar kameror och/eller annan elektronik i USA? Går apparaterna att använda hemma i Sverige utan större problem, tänker på laddning och eventuella programvaror som följer med? Hur är det med tullen, får man använda sin nyköpta kamera redan i USA eller måste den packas in för tullinspektion och får användas först efter hemkomsten? Vi är tacksamma för alla tips vi kan få, har aldrig varit i USA tidigare och har således noll kunskap på shopping där. Så tack på förhand!!
Av Joje_66
7 okt. 2008 21:27 (redigerad)
Hej, finns en del att tänka på :-)
Först, var man ska handla. Välj stora elektronikkedjor, varuhus eller välkända handlare! Det finns småhandlare som är rena bedragarna.
USA har ju annorlunda både electrisitet och videosystem, 100 volt mot vårt 230 volt samt annorlunda stickkontakter och NTSC mot vårt PAL. Kolla så laddaren funkar med både 110 och 230 Volt (vanligast att de gör det), stickkontakten går att byta eller så båter man en hel sladd mot en som passar här så det är ett litet problem. Videosystemet kan ställa till problem om man vill koppla apparaten direkt till en TV. Många TV apparater stödjer båda systemen och vissa apparater gör det också, men kolla upp det noga innan köp (man har inte alls samma inställning till öppet köp i USA speciellt inte i mindre butiker där man inte kan ångra sig ens om man inte hunnit lämna butiken, köpt är köpt även om man blivit grundlurad).
Programvarorna är oftast inget problem, finns oftast för nedladdning om det finns olika versioner.
En annan sak att tänka på är garantierna, ofta finns ingen världsgaranti utan man måste då åka till USA eller skicka varan dit om det blir fel på den, kolla detta noga och se till att få eventuella stämplar och signaturet på garantisedlarna.
Man måste använda kameran under resan och helst kasta orginalkartongen om man inte vill riskera att behöva betala moms vid inresa till Sverige. Titta på floridsidan.se för mer tips om shopping i Florida.

Mvh Jörgen
Av Linneg
7 okt. 2008 22:23
Tack Jörgen för alla tips! Har varit inne på floridasidan och ska fortsätta surfa på nätet innan resan bär av den 12 november. Och måste säkert, precis som du skriver, vara extra noga inne i affären när vi väl köper kameran (eller något annat för den delen). Om någon annan har andra tips eller kan rapportera om "fel vid köp man inte bör göra" är det fritt fram att fortsätta skriva:)
9 okt. 2008 12:54
Skall också passa på att köpa en systemkamera nu på semestern. Har svårt att tro att tullen skulle lägga sig i om man har en begagnad(m.a.o använd) kamera med sig hem från en resa. Blir liksom lite mycket att göra för tullen om dom skulle hålla på med sånt. Man är inte direkt ensam med en kamera i bagaget.
Har hört andra som köpt kamera och velat behålla kartongen helt enkelt vikt ihop den och skickat hem den per brev.
Håller med att om att det nog är klokt att hålla sig till de stora kedjorna. Har undersökt lite priser och själv lutar det åt att inköpet kommer att ske på någon http://www.circuitcity.com/ butik.
9 okt. 2008 18:14
Man ska ABSOLUT hålla sig till de officiella distributörerna. I New York tex så finns det ju hundratals små affärer som säljer kameror och annan utrustning men de kommer försöka lura dig så mycket de bara kan. Det du köper är nog i 99.9% av fallen äkta och bra grejer men du kommer få betala för mycket eller luras att köpa en försäkring du inte vill ha elle tillbehör som de tar hutlösa priser för men som de säger att du bara MÅSTE ha.
Ibland kan även de seriösa butikerna försöka sälja på dig extraförsäkringar men det är oftast bara skit. Jag tror att du har alltid en 1-årig försäkring från tillverkaren som gäller worldwide. Iaf på Canon och Nikon-kameror och deras objektiv. Jag kan ha fel på den punkten men jag tror det är så. Hör en extra gång vad som gäller för just den saken du köper så du inte köper till en 3-åring försäkring som i princip bara gäller i USA.

Vi har köpt en systemkamera och lite annat här borta och det enda kruxet är ju att laddaren inte passar i våra kontakter i Sverige men det löser man enkelt med en konverter.
Ska man köpa tv-apparater eller dvd-spelare är det mer att ta hänsyn till än om du köper en kamera.

En bra måttstock på vad saker och ting kostar får man alltid genom att gå till amazon.com och leta reda på den produkt man vill ha. De som säljer saker på amazon är seriösa och såvitt jag vet, alltid officiella distributörer. Vi har beställt massvis med saker därifrån till folk som varit på besök och det är aldrig något strul.

Vad gäller att ta hem saker till Sverige ska det mycket till om du blir stoppad i tullen. Vi har åkt in och ut till Sverige ett antal ggr de senaste åren och jag har aldrig sett tullen ta någon enda person. Vill man skyddda sig lite extra ska man självklart kasta kartongerna.

Lycka till med köpet!
/ Martin
Av Joje_66
9 okt. 2008 19:21
Citerat från sallskapet:
Man ska ABSOLUT hålla sig till de officiella distributörerna. I New York tex så finns det ju hundratals små affärer som säljer kameror och annan utrustning men de kommer försöka lura dig så mycket de bara kan. Det du köper är nog i 99.9% av fallen äkta och bra grejer men du kommer få betala för mycket eller luras att köpa en försäkring du inte vill ha elle tillbehör som de tar hutlösa priser för men som de säger att du bara MÅSTE ha.
Ibland kan även de seriösa butikerna försöka sälja på dig extraförsäkringar men det är oftast bara skit. Jag tror att du har alltid en 1-årig försäkring från tillverkaren som gäller worldwide. Iaf på Canon och Nikon-kameror och deras objektiv. Jag kan ha fel på den punkten men jag tror det är så. Hör en extra gång vad som gäller för just den saken du köper så du inte köper till en 3-åring försäkring som i princip bara gäller i USA.

Vi har köpt en systemkamera och lite annat här borta och det enda kruxet är ju att laddaren inte passar i våra kontakter i Sverige men det löser man enkelt med en konverter.
Ska man köpa tv-apparater eller dvd-spelare är det mer att ta hänsyn till än om du köper en kamera.

En bra måttstock på vad saker och ting kostar får man alltid genom att gå till amazon.com och leta reda på den produkt man vill ha. De som säljer saker på amazon är seriösa och såvitt jag vet, alltid officiella distributörer. Vi har beställt massvis med saker därifrån till folk som varit på besök och det är aldrig något strul.

Vad gäller att ta hem saker till Sverige ska det mycket till om du blir stoppad i tullen. Vi har åkt in och ut till Sverige ett antal ggr de senaste åren och jag har aldrig sett tullen ta någon enda person. Vill man skyddda sig lite extra ska man självklart kasta kartongerna.

Lycka till med köpet!
/ Martin
Det där med garantin är inte så säkert alls faktiskt, vi var i en av New Yorks största fotoaffärer och det fanns ingen världsgaranti, däremot var det ca. 30% billigare än i Sverige.

Just de dyra tillbehören och t.ex batterier är en affärsmetod som förekommer. De plockar helt enkelt bort batteriet och sen måste men köpa det för att kameran ska funka, gör man inte det så finns plötsligt den tidigare så billiga kameran inte längre i lager. Andra varningstecken är butiker som lockar med linser som förbättrar bildkvaliten eller gör att man kan filma i mörker. Minsta sådant tecken så är det bara att lämna butiken omgående.
En affärsmetod vissa mindre nogräknade butiker använder är att köpa upp (mycket billigt) kasserade varor, sen sätter man dem i brukbart skick så gott man kan (ofta kvarstår fel då det inte är några hejare till reperatörer.
Allra värsta fall innehåller kartongen en tegelsten eller liknande så man ska kolla varan mycket noga om man nu trots allt (mot allt vett) vill handla av en sådan småhandlare.
Av Nickeb
9 okt. 2008 20:42
Nä, det där med garantierna får nog ställas till risk-kontot, jag hade inte litat på någon world-wide garanti.
Jag köpte själv en digitalsystemare (sony alpha) nyligen som redan varit iväg på garantireparation........
9 okt. 2008 22:04
Best Buy, Wal-Mart, Target och Costco är alla bra ställen att köpa elektroniska grejer. Wal-Mart och Costco har bästa öppet köp och garanti. Best Buy och Circuit City har jättebra utbud men om du vill lämna tillbaka elektroniska varor som digitalkamera, iPod, etc, får kartonger inte vara öppnade då tar de 10% i avgift. Men de har 30 dagars returrätt. Det går bra att titta på olika affärers websidor innan du åker dit. Då vet du om alla reor och erbjudanden som finns. Att köpa en söndags- eller onsdagstidning är också en bra idé eftersom de brukar vara packade med annonsbilagor från elektronikkedjorna.
Jag köper alltid elektroniska grejer när jag åker hem och har alltid originalkartonger med mig i resväskan eftersom jag kanske ångrar mig och vill sälja den. Senast köpte jag en Canon digitalkamera (Best Buy), en Palm (Best Buy) och en iPod (Apple Store), och tog allt med mig i bagaget som vanligt. Jag har hittills aldrig haft nåt problem eller fått frågor från tullen.
9 okt. 2008 22:30
Ingen världsgaranti på kamerahus från Nikon och Canon, vet ej med de andra kamerorna. Tror inte på löften och extraförsäkringar som gör den worldwide, utan du får glatt skicka tillbaka den till USA. Detta gäller ej tex optik.

Mvh Daniel
11 okt. 2008 03:26
Citerat från macgunde:
Ingen världsgaranti på kamerahus från Nikon och Canon, vet ej med de andra kamerorna. Tror inte på löften och extraförsäkringar som gör den worldwide, utan du får glatt skicka tillbaka den till USA. Detta gäller ej tex optik.

Mvh Daniel
Det du säger stämmer bra. Var på B & H idag och de säljer extraförsäkringar om du inte bor i USA. Worldwide garanti ingår inte på kamerahus. De kostar en bit över 100 dollar för en 2-års försäkring.
Av Mpc
11 okt. 2008 06:32
jag har in köppt en ipod i usa för två årsen efter ca fymånder så börga den o tarsla fick lämna in den här i stan o jag fick ut en sprilans ny ipod den funka i nu-
18 dec. 2008 03:34
Citerat från hvarski_med:
Best Buy, Wal-Mart, Target och Costco är alla bra ställen att köpa elektroniska grejer. Wal-Mart och Costco har bästa öppet köp och garanti. Best Buy och Circuit City har jättebra utbud men om du vill lämna tillbaka elektroniska varor som digitalkamera, iPod, etc, får kartonger inte vara öppnade då tar de 10% i avgift. Men de har 30 dagars returrätt. Det går bra att titta på olika affärers websidor innan du åker dit. Då vet du om alla reor och erbjudanden som finns. Att köpa en söndags- eller onsdagstidning är också en bra idé eftersom de brukar vara packade med annonsbilagor från elektronikkedjorna.
Jag köper alltid elektroniska grejer när jag åker hem och har alltid originalkartonger med mig i resväskan eftersom jag kanske ångrar mig och vill sälja den. Senast köpte jag en Canon digitalkamera (Best Buy), en Palm (Best Buy) och en iPod (Apple Store), och tog allt med mig i bagaget som vanligt. Jag har hittills aldrig haft nåt problem eller fått frågor från tullen.
Kan hålla med om Besy Buy, Wal-Mart och Target, men för att handla på Costco måste man vara medlem och betala en årlig medlemsavgift.
Bästa tipset är att planera köpet hemma i Sverige, kolla online, man kan även beställa produkten och få den skickad till sitt hotel.