Köpa Bil i USA?

8 aug. 2013 17:09
Visningar: 6930
Jag ska vara i USA i 1månad. Ska flyga till San Francisco och sedan bila till Kansas Wichita för där flyga hem. Hyrbil priset va jättehögt så undrar hur det funkar om man istället köper en bil där nere. Hur funkar det med försäkringar och liknande?

Vilken information som helst är tacksam då jag åker den 28aug.
Av Peter_o
8 aug. 2013 17:19
Det fanns tidigare några inlägg i ett annat forum som förklarade varför det numera är praktiskt taget omöjligt att köpa en bil i USA, men tyvärr har de tydligen fallit för ålderssträcket.

Så mycket kan jag i alla fall säga, att om det skulle vara möjligt så har du ingen möjlighet att skaffa de papper som behövs på några få veckor, om du inte är USA-medborgare.

Bilen måste t ex registreras på en person med fast adress i USA.

/PeterO
8 aug. 2013 17:25
Okej tack så mycket, då vet jag att det är uteslutet att köpa en bil.

Har hört innan om att man kan "transportera" en bil från en plats till en annan. Hur hittar man information om det?
Av Peter_o
8 aug. 2013 17:26
Citerat från Ynwi:
Det mesta står här (om det inte har blivit ändrat) :

http://www.travelforum.se/f946815/kopa-bil-i-usa-lite-tips
Det var ju en bra beskrivning. Jag tolkar det hela som att man nog inte ska ge sig in på att köpa en bil i USA.

Obs att uppgifterna är minst 4 år gamla, så det kan ju ändrats på några punkter.

/PeterO
Av Peter_o
8 aug. 2013 17:30
Citerat från Bjohansson:
Okej tack så mycket, då vet jag att det är uteslutet att köpa en bil.

Har hört innan om att man kan "transportera" en bil från en plats till en annan. Hur hittar man information om det?
Ja, jag läste om det nyligen, men var? Kontentan var att man inte kan göra några avvikelser från raka vägen mellan A och B samt att om det gäller mer udda platser kan man ju få stå på vänt under obestämd tid innan det blir någon bil som ska flyttas till den platsen.

/PeterO
8 aug. 2013 17:37
Kommer vara borta från 28aug till 28sep. Och fyller 25 den 10okt xD

Från San Francisco till Kansas är det ca 750$ extra för att man lämnar bilen på en annan plats. Och 25$ per dag för jag inte fyllt 25. Plus 5000-6000kr för själva bilhyrningen. Sedan tillkommer ju också 20% på 750$ och 25$. Snacka om att sådana här priser inte funkar. Det blir nästan 20.000kr.

Det är nästan bäst för mig att dumpa min 7000kr biljett från kansas och boka en ny hem från San Francisco och så stannar jag där i 1 månad utan bil :(

Hjälp mig pls.
Av Peter_o
8 aug. 2013 18:36
Du kan väl ta inrikesflyget till Kansas Wichita någon av de sista dagarna. kostar dryga 1000-lappen.

Antar du kan hyra bil några dagar i San Francisco så du kan komma runt lite däromkring.

/PeterO
8 aug. 2013 18:42
Det skulle ju faktiskt kunna vara ett alternativ! Detta var min planerade resväg:
http://s23.postimg.org/y9e5b4iff/bild.jpg

Men hittar jag inget okej bilalternativ så gör jag nog så att jag letar efter ett flyg till Kansas Wichita istället. Tack för ideén!