Köpa backpackingryggsäck, storlek med mera

Av Emmie_j
28 dec. 2015 01:36
Visningar: 385
Hej jag och min kompis ska "backpacka" i australien om ca en månad. Vi funderar lite kring vad som är viktigt att tänka på innan vi köper våra backpackingryggsäckar. Vart rekomenderas att köpa den? Vilken storlek är bäst då vi planerar att vara borta runt ett halvår? Vad är viktigt att tänka på med många fack osv...

Är det riskabelt att köpa den online då man inte kan testa den i butiken om vi går till en sportbutik tillexempel? Funderar på någon av de här ryggsäckarna om det är bra kvalité samt om de har alla finesser man behöver? www.backpackingstuff.se/backpacking_ryggsackar/

Vad tror ni om 70L är det för litet eller för stort? Får man plats med allt man behöver för att vara borta i ett halvår?
28 dec. 2015 13:32
Storlrken vill jag inte uttala mig om, men transportarbetarförbundet tillåter max 20 kilos lyft så ska ni åka t ex Greyhound är det värt att tänka på.
Av Ola73
28 dec. 2015 16:06
Hej! Det hela beror på om ni tänkt vandra o campa eller bara bo på hostel och resa runt med buss. Ska ni inte ha tält med er så räcker 70 liter gott. Desto större säck desto mer grejer. Ta med så lite som möjligt, ni kommer ändå vilja handla lite nya grejer. Kolla in Bergans säckar, bra säckar till överkomligt pris. Ha inte för många utanpåliggande fickor, typ inga alls, finns folk som inte kan låta andras grejer vara ifred. Va inte rädd för å handla på nätet, addnature kan rekommenderas men där finns ju många fler med bra service. Du har alltid två veckors returrätt när du handlar på nätet (inom Sverige). Köp till ett överdragsskydd eller en tunn bag att stoppa säcken i under flygning och ett hänglås till förvaringsskåpen som finns lite här och där på hostel runt om. Som med mycket annat, man får vad man betalar för, billigare säck innebär tunnare / mindre slitstarkt tyg, mjukare avbärarbälte mm.

Trevlig resa / Ola.