Konsten att göra skotska högländerna

14 maj 2008 16:48
Visningar: 28707
Jag satt en dag och knaprade salta pinnar över ett glas rosé med min fästmö, då jag fick ett obeskrivligt sug efter att åka till Skottland.

Jag har alltid velat se och vandra i högländerna, uppleva de gröna vyerna och insupa kultur och jargong på de lokala pubarna.

Jag har hört att Glasgow inte är mycket att ha (kanske har jag hört fel), men att Edinburgh är ett bra utgångsläge.

Är det någon som var gjort en liknande resa och kan tipsa om hur man kan lägga upp resan, var man ska bo, vad man absolut inte får missa och vad man kanske måste missa.

Tack på förhand!
Av Kokajo
15 maj 2008 11:36
Min egen högst personliga erfarenhet av Skottland är följande:
Edinburgh är mycket vackert, särskilt på våren/försommaren, och har ett intressant kulturutbud, så det lämpar sig bra för turistande. Glasgow är inte alls lika "publikfriande", men kanske lite mer genuint ändå på nåt sätt, ganska ruffigt men utelivet och musiklivet är bra. De båda städerna är väldigt olika helt enkelt, och båda visar olika delar av det skotska livet.

Om man sedan tar sig upp till högländerna så är Inverness en bra utgångspunkt, en charmig liten stad som är nära bl a Loch Ness och flera whiskydestillerier.
Något jag tycker att man inte får missa är dock att ta sig till västkusten! Där finns de mest spektakulära vyerna, och en uppsjö av supertrevliga små byar / småstäder längs kusten och ute på öarna. Skye är en klassiker, men det finns även många andra ställen längs kusten.
Enligt min mening kan man utelämna det nordöstra hörnet av Skottland. Jag har själv bott där och stortrivts, men det finns inte så mycket för turisten att se och göra.
Trevlig resa!
Av Lotz
15 maj 2008 14:56
Du gor alldeles ratt i att planera en resa till Skottland. Jag ar i Skottland just nu och har rest runt har i nagra veckor nu. Inverness ar mycket riktigt en bra utgangspunkt. Strax utanfor Inverness ligger Aviemore, som ligger pa kanten av en nationalpark. Jag har inte varit dar sjalv an, men har hort mycket bra om Aviemore. Fort William ar ocksa ett stalle att fundera over. Det ar nagot av ett friluftsmecka. En av anledningarna ar givetvis att Ben Nevis ligger dar. Fort William ar ocksa en bra utgangspunkt for att ta sig till oarna langs vastkusten. En tagresa fran Ft William till Mallaig kan jag varmt rekommendera! Mycket vackert! Fran Mallaig kan man ocksa ta sig till Isle of Skye. Men en liten varning! Utan bil ar det mycket svart och besvarligt att ta sig runt pa Isle of Skye och sakert manga av de andra oarna. Bra ide att hyra bil alltsa! Pa Isle of Skye gjorde jag en av de basta vandringar jag nagonsin gjort. Det var pa norra delen av on och det var riktigt spektakulart! Ar du intresserad av detaljer hur du tar dig dit sa ska jag ta fram det till dig. Jag har inte det med mig har nu.

Edinburgh ar en fantastisk stad, men jag kan inte uttala mig om Glasgow an. Jag ska dit i eftermiddag, sa om ett par dar ska jag val kunna rapportera.
Lycka till med planerandet! Och hor av dig om det ar nagot du undrar, sa ska jag forsoka hjalpa till.
/Lotta
Av Amerita
15 maj 2008 15:00
Om du vill uppleva det mer genuint ska du givetvis bege dig till de mindre orterna där inte många turister flanerar dagarna i ända! Eftersom jag är halvskotte så kan jag inte annat än rekommendera er att åka dit! Våren och försommaren är nästan den bästa tiden att åka dit, högsommar är oxå helt ok.
Om ni inte har MC, vilket nästan är det bästa sättet att komma fram, man kan ha lite svårt med vänstertrafiken med bil, köp ett tågpass och åk sedan lokalbussar. Eller varför inte hyra cykel.
Kusterna är fantastiskt vackra! Likaså ö-världen. The Highlands....finns inga ord.....
Edinburgh är trevligare och vackrare än Glasgow tycker jag.
Slott finns i det oändliga och många får man besöka. Man kan även bo på slott om man vill, vissa dyrare än andra. Boka i tid. Om ni är golfbitna så är Skottland ett självklart val. Jag själv tycker inte om golf, men det finaste banorna ligger på de finaste ställena helt klart. Ofta är de kombinerade med slott som man då får bo på. St Andrews är en supermysig lite stad som brukar ha den stora golftävlingen varje år. Om ni inte är intresserade, åk inte dit då. Massor av folk. Fina närområden, mysiga små städer däromkring.
/amerita
13 aug. 2008 11:42
Var i Skottland april 2005 och det var fantastiskt! Vi var 4 som flög med Ryanair till Prestwick utanför Glasgow. En bil var beställd som vi hämtade ut. Sedan bodde vi B&B hela resan som gick uppefter västkusten, Isle of Skye, Ullapool (rekommenderat besök där av folket i Skottlandsmontern på resmässan det året). Inverness och sedan mot Dufftown och Whiskyområdet speyside innan vi började ta oss söderut mot Prestwick igen. Sista natten var i Ayr som låg några kilometer från flygplatsen. Det som var xtra fantastiskt var att vi hade lite regn samma dag vi kom, sedan såg vi inte regn igen förrän på morgonen när vi skulle till flygplatsen och hem, otroligt! Vill du har mer detaljer kring vårt upplägg? Hör av dig.