Komboresa New York.. och vad mer?

Av Yuzu
1 juni 2008 15:58
Visningar: 2863
Jag planerar att åka till USA omkring april/maj nästa år. Vill absolut besöka New York, men när man ändå åker så långt vore det kul att hinna se ytterligare något ställe. Är det någon som har förslag på en stad/plats som är bra att kombinera med New York? Är öppen för att flyga till t.ex New York, flyga vidare och sen flyga hem därifrån. Eller är det smidigare att välja något annat sätt att resa inom USA? Tacksam för alla synpunkter!

Lite bakgrundsinfo om mig som restyp: Har bara varit i USA en gång tidigare, Orlando för nästan 10 år sedan. Har rest mycket i Europa, men i övrigt bara varit i Orlando och några platser i Thailand. Gillar att besöka städer, mer för att uppleva atmosfären och se kända platser än att shoppa/festa. Hellre solresor än snöresor.
Av Cechol
1 juni 2008 18:54
Ett tips är att kombinera New York och sedan vidare upp mot Boston och nigarafallen. Så kan man få lite nsygg natur tillsammans med New York. Sen ett annat tips är att åka med Iceland Air och ta ett stopp på Island på vägen hem, det kan verkligen vara en upplevelse, ring någon resebyrå så har de säkert mer tips, men du kommer att älska New York det är en helt fantastisk stad!!
Av Ronnyk
1 juni 2008 19:14 (redigerad)
Hej , jag tog en tur till WashingtonDC över en dag när jag var i New york senast, tog tåget från Penn station Manhattan på morgonen o var tillbaka på kvällen, resan tar ca 3 tim, men hann med en hel del utav sevärdigheterna, otrolig vacker stad , vill dit igen,
Av Yuzu
7 juni 2008 01:44
Tack för tipsen, tycker det låter som jättebra alternativ allihop, kanske man kan hinna med två avstickare till och med. Börjar bli sjukt sugen! Är det nån som har bra koll på när det är bäst att åka till New York? Alltså om man ser till priser, väder, säsongsöppna "måsten", osv...
Av Ronnyk
7 juni 2008 07:00
HEJ;slutet på april-maj är bra,ofta behagligt väder o bra biljett priser, senare in på sommaren brukar priserna gå upp, jag åkte med SAS Arlanda Newark direkt och betalade ca3800, häls Ronny
Av Jesperw
9 juni 2008 13:44
NYC går att kombinera med hela USA, eftersom Continental brukar tillåta gratis stopp i NYC när man flyger med dem. Du kan även kombinera med Karibien, Mexico och delar av Sydamerika.

Om du frågar mig så skulle jag fortsätta från NYC till San Fransisco, hyra bil och köra till LA eller San Diego och flyga hem därifrån. Hör av dig om du vill ha fler tips! :-)
12 juni 2008 21:04
Boston är ett självklart måste men om du ha tid så ligger Savannah och Tybee Island på Östkusten också (Georgia). Savannah är (liksom Boston) en gammal stad med trevlig "gammal stadsdel" medan Tybee är en low key gammal semesterort som är lite av sovstad.
Av Gossip_
6 juli 2008 14:13
Ni som har kombinerat New York med Californien, vad har kostnaden för transporter gått på för er? Känns som det blir väldigt dyrt, men det verkar ändå vara rätt många som kör just den varianten.

Hur är det att åka till USA i juli/aug? Är det för varmt?
Av Jesperw
9 juli 2008 15:24
Berätta för resebyrån att du vill kombinera, så kan de säkert lösa inrikesbiten till mycket förmånliga priser, dvs lägga in NYC som ett stopp på vägen eller fixa ett flygpass..

Du skriver inte om du reser med barn, hur lång tid du har på dig, vilket är information som skulle underlätta..

Någon tidigare var inne på Florida, vilket jag tycker är kanon. Om du var på Miami Beach för 15 år sedan så kommer du inte att känna igen dig idag. Från att ha varit slitet, ruffigt och på gränsen till läskigt så är det idag snyggt, välpolerat och ganska hippt. Dessutom har du Key West en dagsfärd bort.

San Fransisco är också en spännande stad, eller varför inte flyga in till Frisco, hyra en bil och hem från LA? :-)
Av Hkn
11 juli 2008 02:36
Det här är kanske det tråkigaste förslaget i hela den här tråden: Åk till New York, stanna där och upptäck staden på riktigt.

New York är mer än bara Manhattan. Du kan lätt tillbringa en hel månad där och göra nya grejor varje dag utan att du någon gång känner dig understimulerad. Misstaget som många gör är, att de flyger in och ska hetsa igenom allt på fyra-fem dagar. Är det ditt första besök i staden så kommer du att spendera ett tag bara på att avverka måste-grejor.

Men det är sedan det roliga börjar! Det är då du byter Times Square och Fifth Avenue mot Lower East Side. Det är då du beger dig till Williamsburg eller Coney Island och upptäcker USAs fjärde största stad (Brooklyn). Det är då du tar the PATH train till New Jersey och hyr en kajak och paddlar längs Hudson River och rundar av dagen med en drink på taket på City Bistro (56-58 14th Street i Hoboken).

Och även om du bara bor på Manhattan – byt hotell och stadsdel ett par gånger! Chelsea är t ex en helt annan stad än Upper East Side.

Slut på föreläsningen. Happy trails!

hälsar

:: håkan ::

PS. Några tips: http://www.guidebook.se/?p=77
Eller det bästa: http://www.guidebook.se/?p=48
Även om du inte checkar in, så är det skönt att bara hänga där.