Kombo Amazonas regnskog och Galapagos

Av Mia63
21 maj 2017 18:58
Visningar: 286
Vi skulle vilja ha rekommendationer på en kombination av Amazonas och Galapagos. Vi funderar på Ecuador eller costarica regnskog. Vi lyssnar gärna in skillnaden på att bo på hotell på Galapagos eller bo på kryssningsbåtar.
Av Jonas73
23 maj 2017 22:14
Hej,
Ni har en fantastisk resa framför er. Jag rekommenderar definitivt boende på en mindre kryssningsbåt (Max 25 passagerare). Fördelen med boende på båt är främst att man har möjlighet att besöka fler öar och därmed får en mer varierad djur- och naturupplevelse. Öarna är väldigt olika. När jag besökte Galapagos 2013 bokade jag en 7-dagars sista minutenkrtyssning på plats i Quito i Ecuador genom förteget Happy Gringo. På deras hemsida www.happygringo.com finns mycket information om Galapagos och för- och nackdelar med olika alternativ. Costa Rica eller Amazonas i Ecuador är en inte en helt enkel fråga. Själv har jag bra besökt den Peruanska delen av Amazonas. Det verkar dock som om upplägget där är liknande som det i Ecuador. Man bor förhållandevis enkelt i djungeln och glider ljudlöst omkring i traditionella kanoter för att se djur och natur samt gör kortare vandringar. Man vaknar och somnar till djungelns alla ljud. I Costa Rica har jag nyss besökt regnskogen i Corcovado samt naturreservaten Monteverde, Santa Elena samt Tortuguro. Där är det vanligare i Costa Rica att man bor utanför naturreservatenoch gör dagsutflykter. Med god framförhållning, (vilket jag inte hade) ska man kunna boka en eller två övernattnigar med enkelt boende inne i natureservatet Corcovado. Corcovado har ett fantastiskt djurliv men man delar upplevelsen med flera turistgrupper. Det blir inte riktigt samma typ av upplevelse. Eftersom ni kommer att vara i Ecuador rekommenderar jag nog ett besök i regnskogen där. Happy Gringo har även mycket information om olika Amazonasalternariv. När ni är i Ecuador rekommenderar jag att ni stannar några dagar i huvudstaden Quito. Staden har en trevlig gammal stadskärna med kyrkor, kloster och presidentpalats. På söndagar är gamla stan fri från trafik. Jag rekommenderar även en dagsutflykt till lördagsmarknaden i Otavalo. Ett besök vid "ekvatorlinjen" - El mitad del mundo - är en rolig utflykt.
Trevlig resa!

Jonas
Av Mia63
29 maj 2017 15:16
Tack Jonas för ett inspirerande och utförligt svar. Vi väntar samtal från rekommenderad resebyrå i kväll. 😀
Av Irene_v
31 juli 2017 11:15
Hej! Du kanske har hunnit boka resan redan, men när vi var på Galapagos bodde vi på en båt och vi tyckte det var toppen. Maten var god, hytterna helt OK och vi besökta intressanta öar. Vi hann även med lite snorkling. Ni kommer att ha det fantastiskt! www.resorochaventyr.se har en guide till Galapagos http://www.resorochaventyr.se/galapagos/