Kombinera Paris och sedan ner mot havet

Av Lena47
1 jan. 2016 11:37
Visningar: 1385
Är lite inne på att ta flyget till Paris med barnen i sommar och stanna där någon dag och i samband med det även ta Disney Land ( tar då tåget in från Paris där vi i så fall nog hyr lägenhet)
Men sen vill vi ner till kusten någonstans. Vi pratar lite om att hyra bil men så kanske tåg vore ett alternativ vi aldrig provat när vi rest.
Vi har heller inga klockrena förslag på vart vi vill vidare i Frankrike. Barnen vill bada och det vill såklart med. Samt äta gott, gärna i någon mindre by någonstans där man hyr hus eller bor på mindre hotell/ Pensionat .
Någon som sitter på något trivsamt förslag?
1 jan. 2016 23:26
Jag skulle åka tåg ner till Rivieran och sedan hyra bil där nere. Det är så himla mysigt att åka runt på alla små vägar längs kusten och bara upptäcka nya små byar och saker. Sen kan man ju flyga hem från Nice.
Skulle gärna bo i Cannes för de har sandstrand, Nice har stenstrand. Om inget har ändrats?
Har bott i Mandeliue, Grasse och Nice. Det finns många här på sidan som har bra tips säkert på boendet.
Fast Rivierna är ju stor så det finns säkert mer än bara områdena kring dessa jag nämnde.
St. Tropez är bara onödigt dyrt.
Mvh
2 jan. 2016 10:38
Hej.
Om ni vill ta tåget till Franska Rivieran gå in på
http://en.voyages-sncf.com/en/
Är ni ute i god tid, hittar ni prisvärda biljetter. Tror priserna är från 40€ uppåt.

Bil kan vara bra om man vill göra utflykter -det finns många mysiga byar. Här är våra upplevelse från Rivieran. Reste dock med äldre barn. Då bilade vi ner via Provance, men jag har åkt tåg från Paris till Loiredalen och det fungerade utmärkt.
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/05/sommarlov-pa-franska-rivieran_30.html

Jag har även varit i Nice utan bil och åkte då buss (billigt) till byarna längs kusten.

Barnvänliga stränder ska finnas runt Antibes. Googla barnvänliga stränder -så får ni förslag. Inne i Nice är det stenstrand -svårt att bada. Vi hade pool vid lägenheten vi hyrde.
19 jan. 2016 08:28
Om du inte menar rivieran så är ju Deauville/Trouville och hela den kustremsan fantastisk!
Jag har hyrt bil och kört från Paris/CdGaulle men även tagit tåget till ex Caen eller Argentan och hyrt bil där...