Koh Tao & Koh Samui i december

Av Beccely
11 sep. 2018 15:14
Visningar: 219
Hej!
Jag åker till Sydostasien själv i vinter och hade tänkt resa ner till Koh Tao & Koh Samui runt 22 dec och vara där t.o.m. 1 jaunari för å slappa. Måste vara tillbaka i Bangkok 2 jan. Läser och läser om vädret och vissa säger stort nej i deceber medan andra säger att det ändå är okej. Jag är där sista 10 dagarna i december och har läst att januari är mer okej. Är det någon som kan något kring detta? Erfarenhet eller kompisar som varit där slutet av december? Bör jag tänka om?
Vill gärna också ha tips på bra hostel på båda öarna, gärna där folk runt 20-30 års åldern hänger så jag har lätt för att träffa lite nice folk å hänga med :)
Av Pelle77
11 sep. 2018 18:00 (redigerad)
Väder kan aldrig garanteras men jag har upplevt rena skyfall och översvämningar på Chaweng beach vid nyår och det regnade i dagar.

December ligger i slutet av nordostmonsunen men den har de senaste åren tenderat att hänga kvar längre och själv kommer jag aldrig att besöka öarna innan väldigt sent i Januari. Tilläggas kan att havet är oroligt om det råder monsunväder så det finns risk för inställda färjeturer.
Av Beccely
12 sep. 2018 09:03
Citerat från Pelle77:
Väder kan aldrig garanteras men jag har upplevt rena skyfall och översvämningar på Chaweng beach vid nyår och det regnade i dagar.

December ligger i slutet av nordostmonsunen men den har de senaste åren tenderat att hänga kvar längre och själv kommer jag aldrig att besöka öarna innan väldigt sent i Januari. Tilläggas kan att havet är oroligt om det råder monsunväder så det finns risk för inställda färjeturer.
Hej Pelle!
Tack så mycket för info, jag får planera om lite och siktar in mig på 23 jan - 31 jan istället då. Hinner man båda öarna på 8 dagar?
Av Zahide
15 sep. 2018 22:16
Citerat från Beccely:
Citerat från Pelle77:
Väder kan aldrig garanteras men jag har upplevt rena skyfall och översvämningar på Chaweng beach vid nyår och det regnade i dagar.

December ligger i slutet av nordostmonsunen men den har de senaste åren tenderat att hänga kvar längre och själv kommer jag aldrig att besöka öarna innan väldigt sent i Januari. Tilläggas kan att havet är oroligt om det råder monsunväder så det finns risk för inställda färjeturer.
Hej Pelle!
Tack så mycket för info, jag får planera om lite och siktar in mig på 23 jan - 31 jan istället då. Hinner man båda öarna på 8 dagar
I mina öron låter det stressigt.
Jag skulle hellre satsa på en av dom, (Koh Tao tyckte jag om så det skulle jag välja)