Koh Samui till Koh Chang

7 dec. 2016 16:44
Visningar: 1678
Vi ska resa från Koh Samui till Koh Chang 2 januari. Från början tänkte vi ta flyget, men ser nu att det inte går några flyg 2/1 eller inget jag kan hitta... hur tar man sig dit på annat sett?
Av Pelle77
7 dec. 2016 18:27
Ni är väldigt sena ute med att boka flyg samt att det är i absoluta peaksäsongen så det ser ut som att Bangkok Air har sålt slut på biljettna till Trat. Jag kikade även på Utapao i Pattaya men det verkade utsålt där med. Ett alternativ är att ta båten till fastlandet och sedan Air Asia till Don Muang och sen vidare med buss/taxi/minibuss. Det kommer att ta hela dagen.

Priset på flyget Surat Thani-Bkk var 347 MYR (ungefär det dubbla i sek) pp enkel väg. Det fanns billigare men då är avgången redan 0845.

Hoppas det hjälper!
8 dec. 2016 13:01
Såg att det går flyg till trat dagen innan, då är det bästa alternativet va? Men skit dyrt... 19200 THB...? (för två)
Av Pelle77
8 dec. 2016 21:26
Bästa alternativet är ju vad plånboken tillåter men 19200 baht är ju nästan 5000 kr för en enkelbiljett till Trat. Galet dyrt, ibland kan man ju hita t/r till Bkk från Arn för det priset! Koh Chang är fint och dessutom solsäkert under den tiden.
8 dec. 2016 21:54
Känns som att det priset var lite väl överdrivet... kan det finnas någon båt? En kompis som kommer från thai säger att de alltid finns båtar som vill hjälpa turister från ö till ö.. men är lite osäker, vill inte stå där och inte veta alls hur vi kommer dit ;)
Av Hille2
9 dec. 2016 08:11
Går ju även att åka buss men ni måste byta i Bangkok. Betydligt snabbare än tåget iallafall.
9 dec. 2016 12:56
Tack för alla svar och hjälp!
Blev tillslut att hotellet kommer hjälpa oss så vi kommer åka båt över. Nu slipper jag oroa mig ;)
Av Pelle77
9 dec. 2016 13:51
Båt från Samui till Koh Chang? Det har jag inte hört talas om innan. Eller menar du från fastlandet vid Trat över till Chang?
Av Mipec
9 dec. 2016 14:10 (redigerad)
Citerat från Pelle77:
Båt från Samui till Koh Chang? Det har jag inte hört talas om innan. Eller menar du från fastlandet vid Trat över till Chang?
Avståndet Koh Samui - Koh Chang är ungefär samma som Stockholm - Helsingfors så en privat transfer med speedboat verkar tämligen osannolik.

Edit: Och som Pelle77 skriver, ingen reguljär trafik.
Av Hille2
9 dec. 2016 14:11
Inte jag heller...var väl aktuellt för några år sedan men det gick visst inte ihop ekonomiskt. Och färjebiljetterna går att köpa på plats så det behöver man inte betala hotellet för att ordna.
18 dec. 2016 23:14
Har hittat flygbiljetter från samui till pattaya, vi åker den 1/1 istället. Fanns även flyg direkt till trat, men för dubbla priset. Stämmer det sen att man kan ta bussen till trat? (Isf hur lång tid tar det ca?) och sen från hamnen åker man båt över till Koh Chang?
Av Kromad
22 dec. 2016 06:47
Jag har precis åkt minibuss från Pattaya och ska till Koh Chang. Sitter just nu på färjan över från fastlandet.

Anyway så plockade minibussen upp 2 personer på fastlandet vid Koh Samet vid en resebyrå.

Så jag tror det enklaste för er är att ta er till fastlandet med färja och ta en minibuss därifrån till Koh changs färjeläge.

Förslagsvis borde erat nuvarande boende kunna ringa någon resebyra på fastlandet och boka plats åt er. Jag betalade 550 bath inkl färja från Pattaya enkel väg. Så det borde ju vara ännu billigare för er per person då avståndet är kortare.

Och de tar ett par-tre timmar från fastlandet vid koh samet till färjeläget vid koh chang.

Edit: Sorry... läste fel. Såg nu att ni var på Koh samui. :/

Anyway. Tar ni er till Pattaya kostar en minibuss + färja 550 bath per person enkel väg. Tar ca 5-6 timmar inkl färjan.
28 dec. 2016 11:16
Tack för svaret! :) bokar man minibuss? Isf hur/vart?