Koh Lipe, för långt för barnen? Värt att åka dit?

Av Svanba
23 apr. 2013 10:34
Visningar: 1182
Hej!
Vi ska göra en resa på 3,5 vecka under december med våra barn på 7 och 9 år.
Som det ser ut nu har vi lagt upp resan så här:
Phuket
6 dgr
Koh Lipe, Phi Phi eller Koh Racha 5 dgr (mest sugen på Koh Lipe)
Koh Lanta 6 dgr
Phuket 6 dgr

Vad tycker ni? Koh Lipe verkar vara en jätte fin ö, och vi har ju redan sett Phuket och Koh Lanta tidigare. Är det för långt för barnen att åka direkt från Phuket till Koh Lipe? Barnen är 7 och 9 år gamla. Är 4 ställen lagom?
Tacksam för tips! :-)
Av Sierra
23 apr. 2013 11:11
Det är långt till Lipe från Phuket. Det går att åka på en dag, både med båt och bil/båt. Bil/båt innebär minivan 7 tim till Pak Barra Pier och därifrån speedboat 1,5 tim till Lipe.

Enl TIgerline´s tidtabell skall deras färja ta 7 tim men verkligheten visar att det kan ta upp till 10 tim.

Ett annat alternativ är speedboat till Lipe med byte på Lanta. Det tar i bästa fall ca 5 tim inkl 30 min uppehåll på Lanta. Det kan även vara bra att göra ett stopp över natten på Lanta och fortsätta nästa dag.
Av Svanba
14 maj 2013 11:52
Tack för svar Sierra!

Vi har nu bestämt oss för att åka till Koh Lipe från Phuket.
Har du/ni tips på boende? Vi har titta Sita tex? Krav från barnen är pool.
Av Sierra
14 maj 2013 12:50
Sita är riktigt fint och ligger i den lugnare västra delen av Pattaya Beach.

Det finns tre resorter till som har pool:
- Z-Touch Resort mitt på Pattaya. http://www.ztouchresortkohlipe.com/
- Lipe Power Resort i den norra delen av Sunrise Beach. http://lipepowerbeach.com/index.html
- Idyllic Resort i den södra delen av Sunrise Beach. http://www.idyllicresort.com/index.html

Samtliga är bra och populära, dock har Idyllic en mer "västerländsk" layout än de andra som erbjuder mer thailändsk stil på sina bungalows.
Av Svanba
14 maj 2013 13:13
Om man då ska välja mellan Sita eller Idyllic, vilket är att föredra? Båda ser mycket trevliga ut. Eller rättare sagt, vilken strand är att föredra för familjen? Pattaya Beach eller Sunrice Beach?
Av Sierra
14 maj 2013 17:27
Vattnet vid Pattaya är lugnare under high season då vinden ligger på från nordost och det då är mer vågor vid Sunrise där det även är lite djupare. För barnen är kanske därför Sita att föredra.
Av Jahlvik
14 maj 2013 18:15
Vi åkte i Lipe - Lanta i december 2012 och det är en båtresa jag inte kommer att göra om. Den tog 9 timmar och var fruktansvärd. Resan tog ovanligt lång tid pga blåst. Följdkonsekvensen av det kan du ju gissa själv. Vi tog oss till Lipe med speedboat från Langkawi något som trots hård sjö var en barnlek i jämförelse. Att göra resan två gånger under samma semester rekommenderar jag ingen med små barn. Tänk er i stället tanken att avsluta semestern på Langkawi och flyg hem via Singapore eller KL.

/J
Av Bengtar
14 maj 2013 18:44
Sunrise beach är under tiden som nordostmonsunen pågår den skitigaste stranden på Koh Lipe, Pattaya beach, där mycket händer, bl.a landstigningen är klart olämplig om man söker lugnet. Longtailarna dånar hela tiden, och dom är väldigt många. Ungefär trettio resorter finns på den lilla ön. Nej, jag skulle inte resa dit med minderåriga. Bäst före datum för Koh Lipe passerades för länge sedan.
Jodå, jag har varit där och reser inte dit igen. Det finns bättre ställen Som t.ex Koh kho Kao.
Av Sierra
14 maj 2013 19:11
Jag håller med Jahlvik.
När jag besöker Lipe åker jag numera alltid via Kuala Lumpur eller Singapore och Langkawi.
Båtresan över till Lipe tar endast 50 min.
14 maj 2013 19:42
Koh Lipe värt att åka dit...Absolut tycker jag! det är en härlig liten ö som aldrig känns trång.
Om det nu skulle vara så att man störs av longtail båtarna så kan man lätt ta en kort promenad till en annan strand...där det är helt lugnt!

Skickar med vårt album från resan vi gjorde förra året med våra 2 små barn :-))
http://www.reseguiden.se/forum/resor/ko-lipe-thailand-feb-mars-2012-5801

Mvh/Muangthai
Av Svanba
14 maj 2013 21:41
Oj, ja det var lite olika bud. Får tänka genom det hela en gång till och läsa era bloggar. Tyvärr är flygresan redan bokad till Phuket och från Phuket, så Langkawi är tyvärr inget alternativ för oss. Det är lätt att vara efterklok...
Det vi tänkt är lite mer äventyr och se något annat än de stora resorterna på Phuket. Men finns det bättre alternativ ska vi givetvis undersöka detta. Vi ska även möta upp en familj på Koh Lanta, så dit ska vi också.