Koh Lipe

15 sep. 2019 10:04
Visningar: 1030
Hejsan
Två 60åringar funderar på Koh Lipe som resmål. Vänner som varit där tidigare avråder dock från detta eftersom ön blivit så exploaterad. Vi som inte varit dör tidigare har ju inget att jämföra med men vad kan man säga om denna ö nu 2019.
Vi söker lugnt tempo, ro, vackra stränder, turkost vatten Ha Ha:) ”ja bilden av paradis”.
Och om vi beslutar oss för ön, hur ser billigaste och enklaste resvägen ut dit?
Tacksam för svar
😊
15 sep. 2019 21:35
Hej, vi har vart där tre ggr o åker till våren igen, vi tycker absolut att ni ska åka dit. Enklaste är ju att åka färja från Langkawi, men det beror ju lite på hur ni har tänkt åka från Sverige. Vi brukar åka ut till Phuket o sen öluffa ner mot Lipe o sen åka hem från Langkawi via Kuala Lumpur.
16 sep. 2019 14:34
Hejsan
Och tack för snabbt svar.
Jag tänkte att biljetter till Bangkok är så billiga och därifrån flyga vidare till Hat Yai.
Men öluffning låter ju härligt om man skulle få ihop en bra färdväg.
16 sep. 2019 16:37
Hej. Funkar också, men vi har aldrig åkt via Hat Yai. Men du har helt rätt ang. priserna på flyg, bkk brukar oftast ha bäst pris.
Av Sierra
16 sep. 2019 23:35
När planerar ni att resa till Lipe?
17 sep. 2019 06:15
Hejsan
Vi funderar att resa i början av februari men har ännu inte bokat något och har möjlighet att ändra semestern hur som helst.
Men vad roligt att du hörde av dig eftersom jag läst många av dina restips genom åren. På Koh Lipe skulle vi vilja bo på en strand med lugn och skönhet om du har tips. Vad säger du om Sunrise?
Har du tips till oss om boende.
Vi har tänkt oss en resa i ner budgetstul denna gång😊
Tack tack tack
18 sep. 2019 00:06 (redigerad)
Hej!
Jag tycker verkligen ni ska åka till Koh Lipe, såklart det blivit mer turism där också genom åren men helt klart bättre än alla andra ställen! En väldigt mysig ö som jag skulle rekommenderar till alla☺️
Sunrise kan ni absolut på, det är den finaste stranden, speciellt den norra delen, underbart vackert!
Pattaya beach är också bra med det är där alla turister kommer in med båt och det är där ”gågatan” börjar.
Sunset beach är ganska liten och inte så mycket folk om man jämför men skulle ändå välja att bo på sunrise då det är finare och närmre till restaurangerna☺️
Ska ni resa till Bangkok så ta er sedan ner till Phuket eller Krabi och båtluffa sen ner till Koh Lipe, stanna någon natt på tex Koh Lanta för att se något mer. Det går också att åka buss ganska långt ner i landet om man inte vill åka så mycket båt☺️
Jag är riktigt avis på er, ha en grym resa!
18 sep. 2019 07:46
Hejsan och tack för tipsen. Med hjälp av era omdömen om ön och era svar borde vi nog kunna knåpa ihop en bra rutt och härligt boende. Tack:)
Av Sierra
18 sep. 2019 09:46 (redigerad)
Lipe har tyvärr exploderat de senaste 10 åren vad gäller boende; dyrt, stort och onödigt stort. En så liten ö blir bara mindre med stora komplex. Många har dessutom pool med färskvatten vilket påverkar tillgången på detta.

Men, ön är trots detta en av de bästa i södra Thailand och jag håller med om att norra delen av Sunrise Beach är trevligast. Dock kan det vara mycket vind då nordostmonsunen ligger på.

Bra boende är bl a Lipe Beach Resort och Andaman Resort.

Pga att ön är så populär är det den dyraste ön i södra Thailand att besöka...
Av Annin
30 dec. 2019 09:10
Hej , vi var på koh lipe för 10 år sen, det var en underbar ö med kristallklart vatten, planerar att besöka ön igen , kan rekommendera Bulon, vi var där i mars -19 , otroligt fin ö , och fantastiskt vatten .
Av Annin
2 jan. 2020 16:50
Om man vill bo ganska enkelt i koh lipe ,men ändå vid havet , vilka bungalows rekommenderar ni då ?
Av Sierra
2 jan. 2020 18:14
Annin,

Kontakta Café’ Lipe via Facebook.
De har bra billiga bungalows bakom sin restaurant.
Av Annin
2 jan. 2020 21:48
Tack sierra för snabbt svar . hur länge har du bott i Thailand ? Du har ju sån koll på allt från flyg , båt och boende , vilken service för alla som undrar om allt , själv har jag besökt landet ett antal gånger sen -94 😊
6 jan. 2020 09:15
Lipe är fortfarande värt att besöka. Var här första gången 2003. Så klart mycket har hänt men känner man till Thailand så vet man att exploateringen går snabbt.
- rekommenderar att bo så långt norrut det går på Sunrise Beach. Ju mer norrut du kommer ju färre båtar parkerar längsmed stranden. Stranden blir också bredare ju högre upp du kommer. Mountain resort är bra. Finns även ett nytt enklare som heter zodiac see sun resort.
6 jan. 2020 20:44
Tack för alla svar
Nu har vi hittat datum men sitter och klurar på hur man kommer snabbast och billigast till och från ön.
Om man flyger till Bangkok för att fortsätta därifrån så undrar vi om ni vet något om hur lång tid man behöver räkna att det tar att komma till Koh Lipe / tillbaks till Bangkok. Om man landar på morgonen i Bangkok, hinner man ut till ön då? Om man landar på kvällen, sover man i Bangkok då?
Tacksam för svar om någon har ett att dela med sig av
Christina
Av Bjo
7 jan. 2020 05:40 (redigerad)
Landar ni påBKK eller DMK?
Kolla tider på inrikesflyg och thaibeachtravelers för tider buss från hat Yai.
Räkna med att det tar en dag i vardera riktning.
Sist vi åkte direkt från Bangkok flög vi från DMK ca 11 och var framme efter 4 om jag minns rätt, nu ska vi åka från lipe kl12 och är framme i Bangkok 20:30.
21 feb. 2020 01:29
Citerat från Bjo:
Landar ni påBKK eller DMK?
Kolla tider på inrikesflyg och thaibeachtravelers för tider buss från hat Yai.
Räkna med att det tar en dag i vardera riktning.
Sist vi åkte direkt från Bangkok flög vi från DMK ca 11 och var framme efter 4 om jag minns rätt, nu ska vi åka från lipe kl12 och är framme i Bangkok 20:30.
21 feb. 2020 01:29
Citerat från Bjo:
Landar ni påBKK eller DMK?
Kolla tider på inrikesflyg och thaibeachtravelers för tider buss från hat Yai.
Räkna med att det tar en dag i vardera riktning.
Sist vi åkte direkt från Bangkok flög vi från DMK ca 11 och var framme efter 4 om jag minns rätt, nu ska vi åka från lipe kl12 och är framme i Bangkok 20:30.
21 feb. 2020 01:40
Nu är på Koh Lipe.
Vi har delat upp vårt boende mellan Sunset och Sunrise Beach. Halva tiden på var strand. Jag håller verkligen med om att exploateringen av ön gått för hårt fram och för fort. Mycket Longtailbåtar och skräp i både vatten och på strand längs Sunrise Beach. Här är inte vattnet klart och man badar blNd longtailbåtarna. Väldigt mycket sopor inåt land också. Alldeles nedanför Sunrise Beach finns dock några underbart vackra, rena stränder med kristallklart vatten och uppe på norra udden på Sunrise är vattnet superfint.
Walking street är mysig att flanera på kvällstid och denna tid på året är det förstås mycket folk överallt men det får man räkna med.
Ni som var här för flertalet år sedan är bara att gratulera. Er upplevelse av ön måste varit fantastisk.
Tack för alla svar och ha goda resor framöver:)
Lennydotter 60
21 feb. 2020 01:41
Nu är på Koh Lipe.
Vi har delat upp vårt boende mellan Sunset och Sunrise Beach. Halva tiden på var strand. Jag håller verkligen med om att exploateringen av ön gått för hårt fram och för fort. Mycket Longtailbåtar och skräp i både vatten och på strand längs Sunrise Beach. Här är inte vattnet klart och man badar blNd longtailbåtarna. Väldigt mycket sopor inåt land också. Alldeles nedanför Sunrise Beach finns dock några underbart vackra, rena stränder med kristallklart vatten och uppe på norra udden på Sunrise är vattnet superfint.
Walking street är mysig att flanera på kvällstid och denna tid på året är det förstås mycket folk överallt men det får man räkna med.
Ni som var här för flertalet år sedan är bara att gratulera. Er upplevelse av ön måste varit fantastisk.
Tack för alla svar och ha goda resor framöver:)
Lennydotter 60