Koh Chang, Koh Kood och Ko Mak

Av Prifer
30 mars 2016 21:14
Visningar: 10855
Här kommer lite tips på rutten Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak. När vi skulle åka iväg hade vi svårt att hitta information om resan dit, resan mellan öarna och bra boende. Nu har vi (2 vuxna och två barn på 10 och 14år) varit där så för att underlätta för andra så kommer här en sammanfattning på de saker vi själva hade velat veta när vi åkte. Nu är ju smaken som baken (tack och lov) så det vi tyckte var toppen kan ju någon annan tycka är skräp…. Hur som helst.

Vi flög med Thai till Bangkok och hade bokat flyg Bangkok- Trat. Från början hade vi 2h40m att byta men eftersom planet från Sthlm var framme 1h tidigare än tidtabell så blev den väntan på ca. 3h40. det är tydligen inte ovanligt att det är så. Själva flyget tar 45min. Att förboka en taxi (minibus) som står och väntar på Bangkok flygplats är ett annat alternativ. Bilresan tar då ca. 5h till färjan till Koh Chang. Om vi skulle åka tillbaka till dessa trakter (vilket vi gärna gör) så kommer vi välja taxialternativet, vi tjänade knappt någon tid och taxialternativet är betydligt billigare. Från flygplatsen i Trat tar det ca 20 min till färjan över till Chang. Koh Chang är en ganska stor ö med snirkliga vägar så hur länge du behöver åka där för att komma fram till ditt boende beror förstås på var du bor. Vi bodde i Khlong Kloi nära fiskebyn Bang Bao, mest för närheten till båten vidare till Koh Mak/ Koh Kood som går från Bang Bao. Khlong Kloi och Bang Bao är helt OK med fin strand och fina restauranger men vi gillar lite mindre öar och det absoluta lugn de erbjuder så vi åkte ganska snart vidare från Chang till Koh Mak. Biljetter köpte vi i Khlong Kloi men det går att köpa dem på många ställen utefter piren i Bang Bao också (säkert på många andra ställen på ön också, vi åkte med Bang Bao boats). Båtturen (med speedboat) tog ca. 40 min (man stannar på lite andra öar på vägen) och stannar vid Koh Mak resort. Vi bodde på Seavana Resort som ligger intill. Trots att det är så nära blev vi hämtade av Seavana personal. Nu blir det reklam för Seavana, om ni åker till Koh Mak, bo där! Vi bodde alla fyra i en Delux seafront som har två dubbelsängar i ett stort rum. Vi trivdes sååå bra. Resorten är toppen och personalen likaså. Restaurangen har supergod mat. Stranden är vit, kantrad av palmer och nästan folktom. Havet kristallklart. Seavana hjälpte oss med biljetter vidare till Koh Kood. Där bodde vi på The beach natural resort som med tanke på hur mycket vi gillade Seavana startade i underläge, men jodå, det blev en hit det med :) Båten till förta stoppet på Koh Kood tar ca 40 min, men sedan åker båten och lämnar av folk vid de resorts de ska bo på så till The beach natural tog det ca 60 min. Där blev vi avsläppta på deras egen pir och mötta av en hel liten välkomstkommité, inklusive ägaren av resorten. Han stod där och mötte alla ankommande gäster personligen (och vinkade även av vid avfärd) Däremellan jobbade han på precis som alla andra på resorten. Här bodde vi i en Sense villa, jättefin bungalow där vi fick bra plats alla fyra. Denna resort har bungalows utspridda i grönska, med träbroar och små gångar emellan. Restaurangen var OK men inte så mycket mer. Däremot åker grillen fram varje kväll, och där hittar man mycket gott! Våga välja någon av de hela fiskarna! Smakar så bra. Bra att veta att denna resort inte har pool. Vi saknade det inte eftersom havet här är så klart och fint. Från Koh Kood åkte vi tillbaka till Bangkok. Vi hade flyget 13:10 från Trat och då åker man med tidiga båten mellan Kood och Trat. Det finns inga taxi till flygplatsen när man kommer till hamnen i Trat så det måste man ordna innan, det hjälper The beach natural gärna till med. Hela resan från The beach natural till flygplatsen i Trat tog ca. 3h. Till slut, om det inte framkommit, så rekommenderar vi verkligen dessa små pärlor till öar. Det kanske är lite bökigare att åka hittåt än rakt söderut i Thailand men det är så mycket värt det!
31 maj 2016 20:30
Tack för inlägget, vi har tänkt göra en liknande resa i mars -17. Min fundering är om man kan åka motsatt håll mot vad ni gjorde? Vet du om det är möjligt? Om vi flyger som vi har tänkt till Trat så går planet hemåt kl 10.00 och då känns det som om avståndet till koh Chang är mer lagom än att åka från koh Kood.
31 aug. 2016 12:06
Tack för bra inlägg! Och Ishaa jag har redan mailat Monkey Island då det verkar super mysigt:-)
13 dec. 2016 08:18
Tack för tipset
Jag har just kommit hem från Koh Mak och är helt förälskad i ön så självklart så blir det fler resor till detta hörn av Thailan.
Av Atjima
20 dec. 2016 21:26
Citerat från Danielle65:
Tack för tipset
Jag har just kommit hem från Koh Mak och är helt förälskad i ön så självklart så blir det fler resor till detta hörn av Thailan.
Hej! Vill gärna höra vart man ska bo om man ska bo bra läge på Koh mak. Ligger Cococape resort bra? Vad bodde du? Seavana? Monkey Island, ligger de hotellen i bra läge på ön? Vi är ett par på 49, 51 år o 25 årig dotter. Ska även besöka Koh Kood och Koh wail ngt tips där??
Av Malinsb
8 okt. 2017 20:14
Hej Prifer, hur många nätter var ni borta totalt?
Av Elliot1
11 jan. 2018 22:34
Hej! Är det någon som har varit/har hört något om Away resort i Koh kood?
19 jan. 2018 22:51
Hej Elliot1, om ni inte redan har hunnit boka något på Koh Kood så kan jag varmt rekommendera A-Na-Lay Resort. Resorten har en rustik charm med högst varierande omdömen från besökare men för oss och vår 10-åriga pojk så var det ett paradis. Billigt boende i enkla bungalows men det fanns även lyxigare alternativ. Billig mat och dryck på resorten. En av Koh Koods vackraste stränder och en härlig pool. Kan berätta mycket mer om varför jag rekommenderar A-Na-LAy Resort men då får du/ni komma med frågor.
Av Kricken
3 feb. 2018 10:45
Citerat från Fredrikmoov:
Hej Elliot1, om ni inte redan har hunnit boka något på Koh Kood så kan jag varmt rekommendera A-Na-Lay Resort. Resorten har en rustik charm med högst varierande omdömen från besökare men för oss och vår 10-åriga pojk så var det ett paradis. Billigt boende i enkla bungalows men det fanns även lyxigare alternativ. Billig mat och dryck på resorten. En av Koh Koods vackraste stränder och en härlig pool. Kan berätta mycket mer om varför jag rekommenderar A-Na-LAy Resort men då får du/ni komma med frågor.
Grymt varierande skick på boendet på A-Na-Lay.....Men platsen är fantastisk!
24 okt. 2018 20:19
Hej!
Vad finns det för aktiviteter på Koh Mook och Koh Kood? Vi bokade vår resa igår och planerar att åka till dessa öar. Vi vill ha lugn och ro, vilket jag förstått att öarna erbjuder, men hur är utbudet på restauranger på stränderna? Går det att hyra moppe och ta sig runt på lite olika städer? Finns det ytterligare någon ö i närheten som ni rekommenderar att vi åker till?
Av Atjima
24 okt. 2018 21:30 (redigerad)
På Koh Mak bodde vi på Maka Thanee resort. Stranden i sig var bra. Hotellet ngt slitet, ett stort hotell som hade sina storhetsdagar för 10-20 år sen. På den gatan vid hotellet fanns "många" restauranger. Man kunde hyra cykel o moppe o utforska ön, vi gjorde inte det tyvärr av olika anledningar. Vi bodde där 5 nätter, kanske lite för många, eller varit bättre om vi gjorde mer utflykter. Finns någon häftig ö utanför hamnen som är värt ett besök sägs det.

På Koh kood finns det många olika ställen/vikar att bo i. Inte så mkt restauranger så per vik, utan mest moppe som gäller för att utforska ön och äta på ngt annat ställe. Vi åkte söderut på ön till en mysig fiskeby. Mkt bättre än den i norra delen. Bank fanns mitt på ön med öppet 8.30-15.30 där vi kunde växla 500 kr svenska sedlar o de tog endast visa kort i ATM, gällde 2017 i alla fall. Fisherman Hut hette en kanonbra restaurang, moppe gäller dit eller hyra gubbe/taxi...Vår chaufför sov i bilen medans vi åt på restaurangen...
Tycker Koh Kood är mysigare än Koh Mak. Det finns en ö som heter Koh wai i närheten , den var mysig o väldigt enkel!!
25 okt. 2018 01:58
Citerat från Karinfroder:
Hej!
Vad finns det för aktiviteter på Koh Mook och Koh Kood? Vi bokade vår resa igår och planerar att åka till dessa öar. Vi vill ha lugn och ro, vilket jag förstått att öarna erbjuder, men hur är utbudet på restauranger på stränderna? Går det att hyra moppe och ta sig runt på lite olika städer? Finns det ytterligare någon ö i närheten som ni rekommenderar att vi åker till?
Hej, vi har varit på Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak. Bästa sättet att uppleva öarna och dess beacher är med vespa. Restauranger finns lite överallt så det blir nog inget problem.

Koh Kood är en äkta paradisö med sagolikt underbara beacher och vår egen favoritö. Många hotell på Koh Kood är kostsamma men det finns några billigare alternativ. Om man inte har så höga krav på boendet så kan jag rekommendera A-Na-Lay Beach Resort, som både har en härlig beach och en skön pool.

Vi kombinerarar gärna Koh Kood med Koh Chang där det finns mer restauranger, affärer och aktiviteter. Det finns även lugna platser med härliga beacher på Koh Chang, exempelvis Bangbao Beach Resort på Kong Koi Beach. Vill man ha lite mer party så rekommenderar jag Nature Beach Resort vid den vackra stranden Lonely Beach.

Koh Mak är en charmig liten ö men vi föredrar naturen och dom rena stränderna på Koh Kood så för oss räckte det med ett par nätter på Koh Mak.
13 jan. 2019 16:16
Citerat från Fredrikmoov:
Citerat från Karinfroder:
Hej!
Vad finns det för aktiviteter på Koh Mook och Koh Kood? Vi bokade vår resa igår och planerar att åka till dessa öar. Vi vill ha lugn och ro, vilket jag förstått att öarna erbjuder, men hur är utbudet på restauranger på stränderna? Går det att hyra moppe och ta sig runt på lite olika städer? Finns det ytterligare någon ö i närheten som ni rekommenderar att vi åker till?
Hej, vi har varit på Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak. Bästa sättet att uppleva öarna och dess beacher är med vespa. Restauranger finns lite överallt så det blir nog inget problem.

Koh Kood är en äkta paradisö med sagolikt underbara beacher och vår egen favoritö. Många hotell på Koh Kood är kostsamma men det finns några billigare alternativ. Om man inte har så höga krav på boendet så kan jag rekommendera A-Na-Lay Beach Resort, som både har en härlig beach och en skön pool.

Vi kombinerarar gärna Koh Kood med Koh Chang där det finns mer restauranger, affärer och aktiviteter. Det finns även lugna platser med härliga beacher på Koh Chang, exempelvis Bangbao Beach Resort på Kong Koi Beach. Vill man ha lite mer party så rekommenderar jag Nature Beach Resort vid den vackra stranden Lonely Beach.

Koh Mak är en charmig liten ö men vi föredrar naturen och dom rena stränderna på Koh Kood så för oss räckte det med ett par nätter på Koh Mak.
Hej igen!
Nu har vi bokat våra boenden och kommer spendera vår resa på koh chang, koh mak och koh kood innan vi åker över till Trat och vidare till Bangkok. Hur tar vi oss smidigast mellan öarna? Är det bäst att boka resan på plats eller hemifrån?
Hur tar vi oss smidigast från flygplatsen i Trat till Koh Chang, är det bäst att boka på plats eller hemifrån?
Av Sierra
13 jan. 2019 19:01
Citerat från Karinfroder:
Citerat från Fredrikmoov:
Citerat från Karinfroder:
Hej!
Vad finns det för aktiviteter på Koh Mook och Koh Kood? Vi bokade vår resa igår och planerar att åka till dessa öar. Vi vill ha lugn och ro, vilket jag förstått att öarna erbjuder, men hur är utbudet på restauranger på stränderna? Går det att hyra moppe och ta sig runt på lite olika städer? Finns det ytterligare någon ö i närheten som ni rekommenderar att vi åker till?
Hej, vi har varit på Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak. Bästa sättet att uppleva öarna och dess beacher är med vespa. Restauranger finns lite överallt så det blir nog inget problem.

Koh Kood är en äkta paradisö med sagolikt underbara beacher och vår egen favoritö. Många hotell på Koh Kood är kostsamma men det finns några billigare alternativ. Om man inte har så höga krav på boendet så kan jag rekommendera A-Na-Lay Beach Resort, som både har en härlig beach och en skön pool.

Vi kombinerarar gärna Koh Kood med Koh Chang där det finns mer restauranger, affärer och aktiviteter. Det finns även lugna platser med härliga beacher på Koh Chang, exempelvis Bangbao Beach Resort på Kong Koi Beach. Vill man ha lite mer party så rekommenderar jag Nature Beach Resort vid den vackra stranden Lonely Beach.

Koh Mak är en charmig liten ö men vi föredrar naturen och dom rena stränderna på Koh Kood så för oss räckte det med ett par nätter på Koh Mak.
Hej igen!
Nu har vi bokat våra boenden och kommer spendera vår resa på koh chang, koh mak och koh kood innan vi åker över till Trat och vidare till Bangkok. Hur tar vi oss smidigast mellan öarna? Är det bäst att boka resan på plats eller hemifrån?
Hur tar vi oss smidigast från flygplatsen i Trat till Koh Chang, är det bäst att boka på plats eller hemifrån?
Boka mellan öarna i en travelshop på plats.
Boka Trat Airport till Chang: https://tratairportguide.com/
14 jan. 2019 16:24
Citerat från Sierra:
Citerat från Karinfroder:
Citerat från Fredrikmoov:
Citerat från Karinfroder:
Hej!
Vad finns det för aktiviteter på Koh Mook och Koh Kood? Vi bokade vår resa igår och planerar att åka till dessa öar. Vi vill ha lugn och ro, vilket jag förstått att öarna erbjuder, men hur är utbudet på restauranger på stränderna? Går det att hyra moppe och ta sig runt på lite olika städer? Finns det ytterligare någon ö i närheten som ni rekommenderar att vi åker till?
Hej, vi har varit på Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak. Bästa sättet att uppleva öarna och dess beacher är med vespa. Restauranger finns lite överallt så det blir nog inget problem.

Koh Kood är en äkta paradisö med sagolikt underbara beacher och vår egen favoritö. Många hotell på Koh Kood är kostsamma men det finns några billigare alternativ. Om man inte har så höga krav på boendet så kan jag rekommendera A-Na-Lay Beach Resort, som både har en härlig beach och en skön pool.

Vi kombinerarar gärna Koh Kood med Koh Chang där det finns mer restauranger, affärer och aktiviteter. Det finns även lugna platser med härliga beacher på Koh Chang, exempelvis Bangbao Beach Resort på Kong Koi Beach. Vill man ha lite mer party så rekommenderar jag Nature Beach Resort vid den vackra stranden Lonely Beach.

Koh Mak är en charmig liten ö men vi föredrar naturen och dom rena stränderna på Koh Kood så för oss räckte det med ett par nätter på Koh Mak.
Hej igen!
Nu har vi bokat våra boenden och kommer spendera vår resa på koh chang, koh mak och koh kood innan vi åker över till Trat och vidare till Bangkok. Hur tar vi oss smidigast mellan öarna? Är det bäst att boka resan på plats eller hemifrån?
Hur tar vi oss smidigast från flygplatsen i Trat till Koh Chang, är det bäst att boka på plats eller hemifrån?
Boka mellan öarna i en travelshop på plats.
Boka Trat Airport till Chang: https://tratairportguide.com/
Tusen tack för att du hjälper till igen!
Av Atjima
19 jan. 2019 12:51
Fisherman Hut hette en kanonbra restaurang som finns på Koh Kod Koh Kut, dit måste ni!
Av Atjima
19 jan. 2019 12:52
Fisherman Hut hette en kanonbra restaurang som finns på Koh Kod Koh Kut, dit måste ni!