Koh Chang eller Koh Samui?

Av Cissi93
5 apr. 2022 15:16
Visningar: 929
Hej!
Vi är två familjer som ska resa till Thailand i slutet av november. Vi blir borta i ca 3 veckor. Vi är fyra vuxna och tre barn (mellan 2-6 år).
Vi kommer landa i Bangkok och funderar antingen på Koh Chang eller Koh Samui.
(Jag är sedan tidigare helt förälskad i Koh Lanta, men vi vill prova något annat denna gång).

Det vi önskar är:
Badvänlig strand
Restauranger på stränderna så man kan välja mellan flera olika på kvällarna
Av M4sta86
5 apr. 2022 16:16
Har bara varit på Samui och det man bör tänka på med barn är att det är väldigt strömt vid stränderna och vågigt. Vi som vuxna drogs runt rätt bra av strömmarna i Chaweng iaf. Minns inte riktigt hur det var i Lamai men har för mig att det blev djupt väldigt fort iaf.
Av Keja
5 apr. 2022 23:13
Skulle satsa på Koh Chang. Mer småskaligt och inga strömmar (som jag märkt i alla fall).
Av Cissi93
6 apr. 2022 09:35
Citerat från M4sta86:
Har bara varit på Samui och det man bör tänka på med barn är att det är väldigt strömt vid stränderna och vågigt. Vi som vuxna drogs runt rätt bra av strömmarna i Chaweng iaf. Minns inte riktigt hur det var i Lamai men har för mig att det blev djupt väldigt fort iaf.
Okej, lite som jag läst mig till då! Stort tack för ditt svar :)
Av Cissi93
6 apr. 2022 09:37
Citerat från Keja:
Skulle satsa på Koh Chang. Mer småskaligt och inga strömmar (som jag märkt i alla fall).
Okej, tack för ditt svar!

Vart på Koh Chang skulle du rekommendera att man åker? Jag har själv funderat mest på White Sand, eftersom vi vill ha närhet till flertalet strandrestauranger osv.

Men är gärna öppen för fler förslag på andra stränder :)
Av Pelle77
7 apr. 2022 17:00
November brukar vara den regnigaste månaden på Samui. Jag hade valt Koh Chang som är betydligt torrare då
Av Cissi93
7 apr. 2022 17:07
Citerat från Pelle77:
November brukar vara den regnigaste månaden på Samui. Jag hade valt Koh Chang som är betydligt torrare då
Tack för input!
Vi är absolut också öppna för andra förslag på öar! Har du några toppentips att dela med dig av?
Av Keja
7 apr. 2022 21:19
Ta inte White sand. Där är för mycket och för trångt. Hellre Coconut, Kai bae eller Lonely beach. Själv har jag oftast bott på Kai Bae men även Coconut och Lonely. Börja några dagar på ett ställe och förläng eller byt beroende på hur du gillar stället.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Cissi93
7 apr. 2022 22:12
Citerat från Keja:
Ta inte White sand. Där är för mycket och för trångt. Hellre Coconut, Kai bae eller Lonely beach. Själv har jag oftast bott på Kai Bae men även Coconut och Lonely. Börja några dagar på ett ställe och förläng eller byt beroende på hur du gillar stället.
Okej. Dom tre stränderna du gav förslag på. Vart är det mest restauranger osv? Vill ha många restauranger nära varandra på stranden, så vi inte behöver gå så långt med alla ungar men ändå kunna prova nya ställen ofta :)
Av Keja
8 apr. 2022 18:35
Gatan bakom Key Bay finns en hel del ställen. På stranden är man mest hänvisad till dom som finns på bungalowställena, vilka brukar vara helt ok.
Av Tittin
28 maj 2022 23:02
Finns ju även kho samet som inte är lika långt bort som kho chang vi gillar även ban phe beror ju lite på vad man är ute efter
Av Lattjo
17 juni 2022 06:57
Du kan bo vid vilken strand som helst på Koh Chang. Mat är aldrig långt bort.
Jag skulle bo på White Sand, Klong Prao eller Kai bae. Alla funkar med barn.