Koh Chang eller Koh Samet? Resa dit? Flyg eller privat bil

10 apr. 2019 22:11
Visningar: 1733
Hej,

I oktober så åker jag och min familj till Bangkok för att semestra och bl.a fira min 40 årsdag. Familjen består av mig och min fru och våra tre pojkar på 9 år, 3 år och en baby som vid resan kommer att vara 8 månader. Babyn kommer att amma och vi har rest med småbarn tidigare. Allr ifrån Kina till USA så vi är bekväma med att resa med baby.

Jag/vi har besökt Thailand flertalet gånger tidigare men det har bara vart Phuket och Koh Samui. Samui älskar jag men då det är regnperiod i Samui då sär vi lite inne på Koh Chang eller Koh Samet.

Vad tror Ni är bäst för oss, Koh Chang eller Koh Samet?

Vi vill bo vid stranden och chilla med barnen utan att det är helt packat med folk men vi har också ett stort behov av ett brett utbud av restauranger och affärer. Annars blir vi lätt ganska rastlösa.
Lamai i Samui tyckte vi var perfekt, lugnt och stilla men ändå ett brett utbud.

Den stora fördelen som jag ser med Koh Samet är just att den ligger närmare Bangkok och det känns smidigt att ta en bil med chaufför dit.

Koh Chang är ju lite omständigare att ta sig till och jag vill helst att mina barn åker så lite bil som möjligt i Thailand. Jag vet att det finns flyg till Trat men är det värt att ta det flyget för att dock ändå behöva åka till Bangkoks flygplats och sedan ta sig från Trat till Koh Chang?

Vi kommer att börja med två nätter i Bangkok och tänkte lyxa till det bra så har Ni en rekommendation på ett riktigt bra lyxhotell så tas det gärna emot!

När det gäller boende på Koh Samet eller Koh Chang så tar jag gärna emot tips där också. Vi vill bo bekvämt och är beredda på att betala lite mer för lyxigt men ändå strandnära.

Min sista fråga är om någon vet ett bra transport företag som kan transportera oss från Bangkok till Koh Samet eller Koh Chang, vilket det nu blir.
Säkerheten är högt prioriterad av mig så vill gärna anlita en transport med en stor bil typ SUV och en chaufför som kan engelska så man kan få hen att köra lugnt ;)
Vet någon ett transportföretag som har bilar med barnstolar så mottages tips mer än gärna. Stort tack på förhand!
10 apr. 2019 22:49
White Sand Beach (WSB) som är den stora och mest turistiga stranden är nog enligt min mening betydligt lugnare än Lamai, så den kan nog passa er bra. Men det finns ju flera stränder att testa, har med familjen bott på KC Grande på WSB samt AWA vid Kai Bae. Bägge bra hotell, men WSB är en mitt tycke betydligt bättre strand.

Hur länge tänker ni vara borta totalt? Ni kan ju givetvis kombinera Koh Samet med Koh Chang.

Det finns massor att läsa om Koh Chang på https://iamkohchang.com/ och där kan du även finns länk till bra transportbolag.

Vill du få en uppfattning om hur mycket en transport mellan BKK - KC kostar så kolla på länk nedan. Flyget mellan BKK - Trat kostar ganska så mkt, men bilresan kan även vara ganska så dryg. Räkna med att det kommer ta ca 8 timmar från hotell i BKK till hotell på KC.

https://thaitaxis.com/index-3.html
10 apr. 2019 22:57
Hej,

Stort tack för ditt svar, det blir 14 dagar. 2 i Bangkok och resten på någon av öarna. Känns som att Koh Chang kanske faller oss mer i smaken det är den där bilresan som jag drar mig för. Jag skall kika på sidan du länkade. Stort tack! Vet du om det finns något gym på White sand där man som turist kan passa på att köra några mitspass Thaiboxning?
11 apr. 2019 17:20
Vi har oxå tänkt åka 2 v, v44-45 flyg till Bangkok med 2 barn.
o sedan tänkt kombinera koh samet, koh Chang o även koh kood o koh mak. 3 nätter per ö:)
Tänker att koh samet är ett halvvägs stopp till koh Chang.
Men vi är lite rastlösa:)
Har fattat som att koh samet är säkrast vädermässigt dessa veckor.
O speciellt koh kood o koh mak mer risk för blåst o regn.
14 apr. 2019 12:05
Varit på både Koh Chang och koh samet. Om man vill ha stort utbud av restauranger och affärer osv så ska ni nog välja Koh Chang. Koh Chang är väldigt vacker ö med fina stränder och det finns resturaunger med mycket god mat.

Koh samet är enkel att ta sig till som du säger men blir ganska långtråkigt. Vi har bara hittat en enda resturaung på ön där vi har vart riktigt nöjda med maten. Ön är som sagt väldigt liten och utbudet av shopping är inte så stort. Det beror ju lite vad man är ute efter. För oss har det passat att endast vara där några dagar, mycket avkoppling vid stranden är det härliga med ön.

Om ni reser till Koh Chang så kommer ni få mycket mer för pengarna då hotellen på koh samet är riktigt dyra jämfört med Koh Chang. På Koh Chang får ni ett lyxhotell för samma pris som ett medelklasshotell på koh samet.
20 apr. 2019 10:46
Stort tack för ditt svar. Det var exakt den infon jag behövde. Det blir definitivt Koh Chang då. Vi behöver lite variation på restauranger etc annars blir vi rastlösa.
Då är bara frågan kring resan dit, flyga eller bil. Jag är mest inne på bil eftersom det känns omständigt med flyget när man ändå inte kommer hela vägen fram. Bil med chaufför blir ju dörr till dörr men jag gillar inte att åka med barnen i den Thailändska trafiken.
Någon som har en bra rekommendation på ett transportföretag? Jag vet att det finns massor bara man googlar men tar gärna en rekommendation som någon personligen använt. Sist jag anlitade ett företag i Phuket så fick vi en barnstol som inte satt fast. Jag betalar gärna mycket mer för en riktigt bra bil, gärna stor med riktiga barnstolar. Någon som har tips? Stort tack på förhand!
21 apr. 2019 08:03
Citerat från Highfield:
Stort tack för ditt svar. Det var exakt den infon jag behövde. Det blir definitivt Koh Chang då. Vi behöver lite variation på restauranger etc annars blir vi rastlösa.
Då är bara frågan kring resan dit, flyga eller bil. Jag är mest inne på bil eftersom det känns omständigt med flyget när man ändå inte kommer hela vägen fram. Bil med chaufför blir ju dörr till dörr men jag gillar inte att åka med barnen i den Thailändska trafiken.
Någon som har en bra rekommendation på ett transportföretag? Jag vet att det finns massor bara man googlar men tar gärna en rekommendation som någon personligen använt. Sist jag anlitade ett företag i Phuket så fick vi en barnstol som inte satt fast. Jag betalar gärna mycket mer för en riktigt bra bil, gärna stor med riktiga barnstolar. Någon som har tips? Stort tack på förhand!
Kolla in dessa. http://www.transferbkk.com/

Jag har personligen inte åkt med dem, men de har fått goda omdömen. Dock marknadsför de bara Toyota Fortuner, men de kanske kan ordna en minibuss. De verkar som de endast kör till färjan , kan ju bli lite knepigt men det är ej heller kul att stå och vänta på att komma ombord på färjan med bilen. Har rest 2 ggr till KC och blivit ståendes ett par timmar för att att det är kö för bilarna. Så att enbart åka till hamnen och gå ombord till fot omgåede och sedan åka lokalt på KC är nog det som går snabbast. I så fall finns ju alternativet att åka stor buss till låg kostnad och bra säkerhet, kostar typ 260 bath/pers med stor buss.
Av Marsiv
15 nov. 2019 06:52
Hej!

Vi åker till Thailand om tre veckor och också tänkt Koh Samet & Koh Chang. Vad tyckte ni? Blev det bara Koh Chang för er? Blev det långtråkigt ? Var ni ute på öarna runt? Vi är två som reser utan barn och vill ha det lugnt men ändå inte för rastlöst.

Har också ev funderat på att ta oss vidare till Koh Samui, såg att ni varit där. TYcker ni att det är värt att åka dit från Koh Chang (via BKK)?
18 nov. 2019 21:04
Hej!

För vår del blev det bara Koh Chang. Jag var orolig för att det skulle vara för lite utbud men det är det inte alls enligt min mening. Vi var aldrig på White Sand där det är ännu mer utbud utan bodde i Kai Bae Beach och det räckte för oss. Restaurang ägare menade på att det var färre turister i år och det var ju aldrig några problem att få bord på någon restaurang, utbudet var större än efterfrågan. Jag tyckte Koh Chang var riktigt bra men åker ni utan barn så kanske White Sand är mer för er med mer utbud. Strande i Kai Bae Beach var riktigt bra och lugn men ändå flera restauranger. Hoppas mitt svar var till någon hjälp. Jag bifogar en länk till min frus youtube och hennes film från Koh Chang om ni vill se hur vi hade det.
https://www.youtube.com/watch?v=4sPQvYAh_mA
Av Ansun
24 nov. 2019 22:09
Citerat från Marsiv:
Hej!

Vi åker till Thailand om tre veckor och också tänkt Koh Samet & Koh Chang. Vad tyckte ni? Blev det bara Koh Chang för er? Blev det långtråkigt ? Var ni ute på öarna runt? Vi är två som reser utan barn och vill ha det lugnt men ändå inte för rastlöst.

Har också ev funderat på att ta oss vidare till Koh Samui, såg att ni varit där. TYcker ni att det är värt att åka dit från Koh Chang (via BKK)?
De gånger vi har besökt Koh Chang så har vi kört en kombi med Koh Samet. Båda ställena är mysiga och vi gillar dem på olika sätt.
Har ni 3 veckor på er, så hinner ni lätt utforska båda + kanske någon ö utanför Koh Chang med.

För att lättast ta sig mellan Koh Chang och Koh Samed så går man bara in i någon av alla travelshopar som finns och köper transport dit. Vill man så kan man ju ta egen taxi, men det går också delade minibussar för en billig peng.