Koh Chang

10 nov. 2012 22:57
Visningar: 1181
Tänker oss Thailand i februari. Ska flyga till Bangkok och ta oss vidare till Koh Chang. Vill dock stanna en vecka på vägen dit och sen spendera cirka 12-13 dagar där. Vill ha tips på fina ställen längs vägen och även på Koh Chang vill vi ha tips på hotell och var man ska bo.
Av Fia1980
12 nov. 2012 13:13
Hej!

Vi åker till Bangkok imitten av december och tar oss vidare till Koh Chang via Koh kood där vi stannar fyra dygn. Då bor vi på Koh Kood resort, båtar hit från fastlandet (Trat) går bara två ggr om dagen, 9.30 och 12.30 så det är bra att tänka på om man kommer från bangkok. Vågar ju inte rekommendera Koh Kood för det här blir vårt första besök där, men har läst att det ska finnas några av Thailands finaste stränder.
På Koh chang ska vi bo på Kai bae beach, som ska vara en fin strand och lugnare en white sand beach. Agoda.com tycker jag är en bra bokningssida för boende i thailnad, plus att jag har för mig att det är avgiftsfri avbokning. Det vi har märkt är att det är en bra ide att vara säker på att man läser mellan raderna, en strandnära behöver inte alltid vara så nära som man trott och önskar, det finns många reosrter som har en uppsjö av boendealternativ så se upp med lägenhetshotell, om man nu inte vill ha det förstås!
Av Ulf4345
14 nov. 2012 10:03
Klong Prao Beach är också min favorit på Koh Chang. Lite lugnare än White Sands och trevligare. Missa inte själva floden, Klong Prao, som har givit namn till det lilla samhället och som delar stranden i två delar. Den som uppskattar något unikt istället för hög hotellstandard kan bo i guest house på floden. Se länken: http://iamkohchang.com/kohchang-guest-house
16 nov. 2012 08:14
Hej!
Vi ska själva vara på Koh Chang i Februari och hade från början tänkt ta oss dit via Mae Phim. Men då dom vi skulle vara där med under vår första vecka i Januari fick förhinder, så valde vi att åka andra hållet och kommer till Koh Chang under Februari månad istället. Vi hade hittat ett jättefint boende i Mae Phim och såg framemot detta. Nu blir det nog på hemvägen som vi kommer att tillbringa tid där och i Jomtien för att ta oss in till Pattaya under dagtid för shopping. Det som vi gillade med Mae Phim är att du har ön Koh Samet alldeles utanför som du enkelt tar dig till från fiskebyn Ban Phe. Om det var detta med stopp på vägen till
Koh Chang, så har jag förstått dig rätt.
Hoppas att mitt svar på frågan kan hjälpa dig.
Av Tubbe
16 nov. 2012 18:57
Hej

Själv tyckte jag att Koh Samet är överskattat pga mycket folk,extremt dåliga vägar som gör att man stannar på sin resort. Men om man vill ditt ändå så ta er så lång från hamnen som möjligt.

Ban Phe är absolut värt ett besök, ni ska ta er till vänster om hamnen där båtarna går till Ban Phe.
Där är det fortfarande en hel del original Thailand kvar ,t.ex är reklamskyltarna på Thai.
Tänk dock på att ni inte bor nära fiskfabriken eftersom det kan ukta en hel del. Men en 4-5 dagar kan vara lagom på Ban Phe.

/ Tubbe
16 nov. 2012 23:17
Kul att du skriver så positivt om Ban Phe Tubbe! Koh Samet kan jag hålla med om, då jag enbart läst om det hittills. Speciellt på helgerna har jag läst att man inte är mycket värd som turist då många Thailändare själva är där och man kan riskera att tydligen bli utslängd från sin bungalow och få något annat, trots att man bokat in för x-antal dagar. Och detta för att Thailändarna "går före". Men att det under veckodagarna på Koh Samet skall vara bättre. Med det du skrev angående Ban Phe, gör att jag och min familj än mer kommer att vilja spendera några av de sista dagarna där innan hemfärd t gamla Svedala. Så för att summera d hela för Fia 1980, så tycker även du Tubbe att hon och hennes familj gott kan "luffa" ner t Koh Chang via dessa ställen, vilket ju troligtvis var hennes fråga!? Själv kommer jag med min familj, med hjälp av ditt svar avsluta där längs hela den kustremsan. Så tack!

/Chicco
Av Kerstin
17 nov. 2012 10:48
Vi har varit både på Ko samet och i Bhan Phe. Jag tycker att bägge ställena har sin charm men på olika sätt. I Bhan Phe har du mindre turister, mysiga marknader och ett kanonfint stort akvarium men inte de bästa stränderna ( eller om vi bara hade otur med skräp i vattnet och på stranden?). På Ko Samet har du gnistrande fina stränder och klart vatten, men så klart mer turister. På Ko Samet bodde vi på Lima Bella och trivdes jätte bra. Jag tycker att båda platserna är väl värda ett besök. På Ko chang har vi bott längst upp på Wite sand beach, och trivdes bra där. Om du är på Ko chang tycker jag du ska besöka vattenfallen ( nått av dem) och byn som är byggd på pålar.
Ha en skön semester.
// Kerstin
17 nov. 2012 19:22
Citerat från ulf4345:
Klong Prao Beach är också min favorit på Koh Chang. Lite lugnare än White Sands och trevligare. Missa inte själva floden, Klong Prao, som har givit namn till det lilla samhället och som delar stranden i två delar. Den som uppskattar något unikt istället för hög hotellstandard kan bo i guest house på floden. Se länken: http://iamkohchang.com/kohchang-guest-house
Ulf!
Jag läste om dessa "båthus" i Afontbladets RESA, man får egen brygga och terass m.m för en bra peng. Det verkade supermysigt. Jag själv funderar på att bo där några dagar nu i december.

// Maria
Av Ulf4345
17 nov. 2012 21:27
Maria,
Tror säkert du kommer att gilla Ian och hans lilla guest house. Två andra ex pats från UK har trevliga små restauranger (Sea Breeze & Moleys) på andra sidan floden. Du kan lätt paddla över floden.
//Ulf
18 nov. 2012 22:10
Tack för alla svar. Det lutar åt att finna boende i Klong Prao och kanske stanna några dagar på nerresan i närheten av Rayong, kanske Mae Phim som ju verkar gemytligt lugnt. Kanske ett par dagar på Kho Samet.
Fortsätter att leta efter trevliga hotell. Vill gärna ha några förslag. Vi vill helst bo nära stranden, inte för dyrt förstås och helst inte för stort hotell heller.
Av Ulf4345
19 nov. 2012 01:46
Hej,

I skuggan på stranden hos Lin brukar jag brukar jag sitta så ofta att jag kallar det mitt "kontor". Om jag inte hade eget boende i Klong Prao skulle jag gärna bo några dagar i Lins bungalows. Flera andra små trevliga restauranger på stranden i närheten av Lin också.

http://linbungalow-kohchang.com/

//Ulf