Klassiska Grekland

Av Faalk
7 jan. 2012 14:07
Visningar: 761
Hej. Sitter och planerar en framtida resa (sommaren/hösten 2013) skulle vilja åka till Grekland. Vill till det "klassiska" grekland. Något mysigt ställe med mysigt litet hotell, ingen brådska men tips tas gärna emot! MVH
13 jan. 2012 20:01
Kreta med Knossos är fantastiskt.
Att se deras från antiken byggda vattensystem medan vi i norr fortfarande slogs med påkar :)

Eller besök Aten, civilisationens vagga, med Akropolis. Njut av utsikten vid Lykabettos hill och se arenan där de första Olympiska spelen utspelades.

Ute på öarna finns åtskilligt att uppleva.

Möt det religiösa Grekland med ett besök på ön Tinos som ligger en kort båttur från hamnen Rafina.
Dit många greker reser för att bli botade/hjälpta genom att kyssa ikonen i kyrkan efter att först ha krypit uppför gatan dit.
Till Tinos har turismen inte nått så många andra grupper än just grekerna själva.

Underbara Skopelos i ögruppen Sporaderna med det allra klarblåaste vatten jag någonsin upplevt.
Eller närliggande Alonissos där man vidare kan ta en båttur ut till ön Kyra panagia som enbart bebos av en munk i ett gammalt kloster.
Av Babbo
13 jan. 2012 23:03
Vet inte riktigt vad du menar med "det Klassiska Grekland"?

Menar du det GENUINA Grekland så räcker det med att åka 5 km utanför nästan varje charterort så finner du det genuina Grekland.

Menar du de KLASSISKA Grekland, så skulle jag rekommendera Aten i kombination med Delfi som destination. Delfi är magiskt på något sätt, svårt att förklara.
Vill du kombinera med sol och bad så är det nära till Peloponnesos. Vill du ha riktigt fina bad så kan man ta buss eller bil ända till Lefkas (det har vi gjort)
Av Faalk
16 jan. 2012 06:06
Tack för svaren :) jag söker nåt man kan tänka sig att man ser i filmer, hum, (försöker komma med nåt förslag) mamma mia? söker liksom en omgivning med vita hus som har blåa kanter osv. men vill även ha nära havet och pool för det ska vara sol&bad semester :)

Det är som sagt ingen brådska eftersom det är ca 1½ år tills jag planerat att göra resan, men vill att den ska bli bra =) och som "babbo" säger, kanske menar genuina grekland :) Tack för tipsen, fler välkomnas, även hoteltips.
Av Desires
16 jan. 2012 16:09
Hej!
Jag kan också rekommendera ön Skopelos. Det var där Mamma Mia spelades in, men av det märker man ingenting negativt! Tyckte tom att det var färre turister på Skopelos än den närbelägna ön Skiathos - som jag också upplevde mer turistig! Ön Skopelos är väldigt vacker, bo helst i den söta och charmiga typiskt grekiska byn Skopelos som är så fin med sina gränder, vitkalkade hus - o blå fönsterluckor finns det gott om i den idyllen!

Det enda som du kanske tycker är lite negativt är att man EJ kan bada i havet där i närheten, man får välja ett hotell med pool och sedan ta sig ut till alla vackra stränder via bussar som går flera om dagen, hyra bil/vespa eller dyl. Annars kan jag varmt rekommendera den ön, titta här på mina foton därifrån om du vill se hur det ser ut: http://www.desires.se/#post91

Annars är Karpathos också ett bra alternativ, där hittar du också det genuint grekiska! Titta här http://www.desires.se/#post111

http://www.kalimera.se har väldigt bra och MYCKET info om hela Grekland och dess övärld!
Av Faalk
16 jan. 2012 17:39
Tack tack, blir massa att kolla på när jag har lite tid :) tur att det är lång tid kvar för kommer nog bli ett svårt val
Av Fridag
20 jan. 2012 10:51
Parga är väldigt fint, kul med mkt grekiska turister!