Klädsel kvinnor? Genomskinligt? Kort ärm?

Av Emsv
26 feb. 2014 13:48
Visningar: 2327
Jag har läst om kvinnors klädsel men inte hittat svar på om jag kan ha en top på mig? T-shirt med kort ärm alltså som precis täcker axeln?
Hur är det om jag har ett linne och en blus över som är vit och i tunt tyg, kanske lite genomskinligt?
Jag vill klä mig rätt och inte packa ner fel grejer, men absolut inte klä mig för varmt.
Hoppas ni orkar svara och hjälpa mig!
Av Kboggio
26 feb. 2014 15:26
Hej, när jag var i Oman hade jag linnen och shorts på mig oftast men hade även med mig tshirt som täckte hela axlarna och gick ner en bit på armarna. När jag gick runt i linne hade jag alltid med mig en långarmad tröja i väskan, det kan vara bra att tänka på. Beroende på vart man är, om man ska in till någon sevärdhet eller ett område som kräver det. Tänk även på det när det gäller knän, vissa ställen kommer man inte in i om man visar knäna, dock stötte jag inte på det med knän i Oman men har gjort det på andra ställen i mellanöstern så antar att det beror på vem det är som ''godkänner'' besökarna. Att ha med typ en sarong eller något att täcka axlarna med godkänns även. Att det är lite genomskinligt tror jag är okej då du fortfarande täcker.
Av Emsv
26 feb. 2014 16:35
Tack för svar :-)
Okej men du gick runt i linne även utanför hotellet alltså? Trodde inte man kunde det men det är ju så man är van att gå klädd i värme hemma :-)
Av Kboggio
26 feb. 2014 16:52
Alltså kan och kan, när man läser på alla dessa forum på internet innan resan om tips osv så är det ju ofta folk som skriver lite olika. Känn efter situationer, ta med två tunnare långärmade eller en sarong, när du är ute har du med dig det. Behöver du det för en sevärdhet, för att folk inte ska glo osv så är det bara att sätta på sig. Du kommer att känna av det på plats liksom. Är du på en av de typiska turistorterna så är människorna anpassade, då inte alla som åker bryr sig eller vet.
28 feb. 2014 16:23
Vad Du än tar på Dig så tittar lokalbefolkningen på Dig eftersom Du är annorlunda, precis som vi tittar på deras för oss ovanliga klädsel. Du kan klä Dig i t-shirt och kjol (ej mini) utan problem, det är inte som i Saudi eller Iran. Ska Du däremot besöka en moské så MÅSTE Du ha långärmat, långbyxor/kjol samt täcka håret. Låt Dig inte avskräckas av detta utan besök den vackra moskéen i Salalah om det är dit Du ska och är det Muscat som gäller så finns en otroligt stor och vacker moské med en fantastisk takkrona samt matta att beskåda. Eftersom båda dessa moskéer tillhör Sultanen själv så är det hans egna vakter som bevakar ingångarna och de brukar vara orubbliga när det kommer till klädseln men, tro mig, det är värt besväret. Att åka förbi moskéen i Salalah på kvällen och titta på kupolen är som att titta på ett sockerägg.
Använd sunt förnuft och njut av ett underbart land, innan det blir för exploaterat. Jag märker redan skillnader sedan första resan dit för 8 år sedan.
Bästa hälsningar
Lisa
p.s. glöm inte myggmedel. Myggor/flugor bits och dessa bett kliar något otroligt. d.s.