Klädsel i Jordanien?

Av Msdr
20 okt. 2010 09:00
Visningar: 4653
Kanske en lite dum fråga, men jag har kollat runt lite på Reseguiden om Jordanien (ska dit om några veckor) och noterat att flera skriver om hur man bör klä sig, t.ex. att man bör undvika korta kjolar o.s.v.

Har ni några tips, kan man komma under med att ha klänning som ej går nedanför knäna på hotellens restauranger t.ex.? Bikini på stranden nämner någon som olämpligt, gäller det fortfarande?
Jag har varit i Egypten tidigare och klädde mig nog ungefär som jag gör hemma en varm dag, och det funkade :)

En fråga till: nu sedan Apollo startade med charter til Jordanien, är det någon som varit där både innan och efter detta och vet om det blivit stor skillnad?? Dvs har vi alla charterturister bidragit till att det blivit taskig "charterstämning" där?

Tack på förhand!
20 okt. 2010 21:38
Hej!

Var i Jordanien för nästan precis ett år sedan.
Gällande kläder så bör tex kjol/klänning gå nedanför knät, och man ska nog helst inte andvända kläder som visar axlarna. Tror inte att någon skulle kommentera klädseln men allt handlar ju om att ta seden dit man kommer.
Bikini på stranden var inga bekymmer.

Har endast varit i Jordanien en gång och kan inte jämföra. Men det är ett relativt nytt resmål och man märker inte av turismen speciellt.

Hoppas ni får en bra semester!

Mvh Jenny
21 okt. 2010 10:03
När vi gjorde en endagarstur till Petra i Jordanien för några veckor sedan var det inga problem för tjejerna att gå omkring med kortashorts och linnen med bara axlar, dvs samma som i turisområdena i Egypyten. Troligtvis gäller det väl även i andra turistområden i Jordanien, i varje fall sa vår guide inget speciellt om klädseln..
Om ni ska röra er ensamma i mindre turistiga områden kanske det kan vara bra att bära andra kläder (lite längre shorts/kjol + inga bara axlar) för att visa respekt.

Läs mer om vår tripp till Petra (bland annat) på vår blogg http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/10/17/egypten-jordanien-september-oktober-2010/
Av Fredden
22 okt. 2010 11:26
Det handlar framför allt att visa respekt för Jordanierna. Klär inte de sig i korta kjolar och tunna linnen bör vi som turister inte heller göra det. Detta gäller naturligtvis dock inte på turistområden och stränder avsedda för turister. Vill du att Jordanierna ska bemöta dig med respekt bör du klä dig i sådant som i deras ögon anses anständigt
Av Msdr
23 okt. 2010 12:38
Tack för svar!

Alltid bra att få lite koll på läget innan man börjar packa en massa olämpliga kläder :)
Diskussionen är stängd för nya svar