Khao Lak + Koh Lanta eller Kata med barn!

25 juni 2014 22:44
Visningar: 6992
Vi letar nu resa till Thailad i januari -15, vi reser med två barn 4,5 resp. 1,5 år, vi har tänkt stanna två veckor!

Jag har varit i Thailand två gånger tidigare med då på Koh samui sidan, nu vill vi utforska "Phuket sidan" :)

Vi vill ha en något lugnare resa, inte så fulla stränder, eller massa nattliv, därför har vi kollat på Khao Lak, Vilka hotell kan ni rekomndera?!
Vi vill bo strandnära och gärna i villa/bungalow men ändå inte allt för avsides (gärna nära "stan")
Jag har googlat ihjäl mig men blir inte riktigt klok, många fina hotell men de verkar saknas barnpool samt andra aktiviter för barnen?! eller ligga för långt från staden?!!
(budget max 900-1000:-/natt)

Vart åker vi vecka två?! hur är det i Koh Lanta? har hört att det är mkt vågor där och inte så långgrunt (inget för barn?) stämmer det, och vilken strand i Lanta är bäst?!
gissar att man kan ta sig med transfer (buss/båt) mellan K.Lak och Lanta?

Har även kollat på Phuket och då stranden Kata, men är den för "turistig"
ett alternativ är att stanna där första veckan och sen åka till Khao Lak!?

Tips på bra komboresa och fina barnvänliga hotell motages gärna! :)

//Lisa
Av Sej
26 juni 2014 16:23
Har bara varit i Khao Lak en gång eftersom jag tyckte området var ganska charmlöst men jag kanske bodde på fel strand. Det är ju ganska stort. Tyckte dessutom att det var ganska dyrt att bo och äta där jämfört med Koh Lanta.
Har varit på Koh Lanta ett större antal gånger och aldrig upplevt några stora vågor. På Khlong Dao stranden kan jag garantera att ni inte kommer att träffa på en våg högre än 2 dm eftersom den är mycket långgrund. De andra stränderna är inte lika långgrunda men jag har aldrig varit med om höga vågor där under vinterhalvåret, antagligen p.g.a. att den förhärskande vinden under den tiden är nordostlig vilket betyder frånlandsvind - alltså inga vågor att tala om. Tycker själv att Koh Lanta är en charmig ö med många fina hotell och stränder. Det är sant att massor av svenskar åker dit men stämningen går överhuvudtaget inte att jämföra med stöket och böket på de större stränderna på Phuket.
Man kan åka buss från Khao Lak till Krabi och sedan välja på om man vill åka färja eller minibuss till Koh Lanta.
2 juli 2014 14:51
Tack för tipsen!
Ja de är så himla svårt, vi har iaf bestämt oss att de inte blir de stora stränderna i Phuket (Kata & Karon) efter att ha läst runt lite så verkar de för "stökigt" för oss med småbarn!
Drömmer om en "tom" strand, men vill även ha en vecka där de är lite mer folk och rörelse!

Kanske ska kolla närmare på Koh Lanta!

Finns de ngn annan strand/ort längre ner på Phuket som är att rekommendera till en barnfamilj?!
Ngn som vet?!

Tack! :)
Av Chilli
2 juli 2014 16:35
Hej har varit en vecka i Kamala mkt lungnt o fin strand till barnen, du kan också googla :Nai Harn , Nai Thon
Av Sierra
2 juli 2014 19:05
Om ni bestämmer er för att åka från Khao Lak till Lanta är det enklast och snabbast att hyra en minibuss (a/c) eftersom ni är 4 pers och har packning. Då kommer ni dessutom från dörr till dörr. Det tar ca 4 tim (inkl de två bilfärjorna före Lanta) och kostar ca 4500 THB.

Nai Harn som Chilli nämner ovan är riktigt fint men det är ofta vågor som slår in på beachen vilket är besvärligt för små barn. Kamala är som nämnts fint.
2 juli 2014 22:26
Tack för tipsen!

Efter mkt velande har vi bestämt oss att satsa på koh lanta, jag är fortfarande sugen på att testa khao lak, och 4h är ju inre så farligt länge att vara på resande fot,

Ska även läsa på om Kamala beach :)

Bra hotell tips på lanta? På Stranden khlong dao!?
Har kollat på Noble house, även på andra större anläggningar, det är en djungel.... Läser jätte bra om hotellen och fastnar för ett, för att senare läsa om skitiga pooler och trasiga rum?.
Eftersom vi reser med barn vill man gärna boka klart allt innan (och även högsäsong) är så rädd att bli besviken!,
Av Toande
5 juli 2014 20:53
klong dao på koh lanta e bra för er med barn , o kamala beach e också en toppen strand
13 juli 2014 22:20
Vi har varit i Khao Lak 2 ggr med sonen, han var då 2,5 år och 6,5 år
Sist (dec -12) bodde vi på Orchid beach resort och sedan på grannhotellet Blue lagoon resort, båda jättebra, precis intill stranden! Sen bodde vi några nätter på villa apsaras norrut, villa med egen pool så lyxigt!
http://ibooked.de/hotel/villa-apsaras-phang-nga-429940
Helt underbart!
Vi gillar Khao lak och funderar på om det är dit resan i dec går igen :)
15 juli 2014 16:45
Hej.

Kika in på : www.sawadee.com för bra priser på boende.

Koh lanta är väldigt "svenskt" och allt är ju beroende på vad man uppskattar. Vi hyrde vespa och utforskade den lilla ön. Barnen får många svenska lekkamrater och har kul på de långa grunda stränderna. Båtar går till ljuvliga snorkel områden sydväst om lanta . Den absolut bästa snorkling en vi upplevt.

Jag hade nog hellre valt ön koh payam utanför staden Ranong ovanför kao lak, här upplevs Thailand som mer genuint och barnen älskade havet. Dock så var det bitvis höga vågor men det störde oss inte, våra yngsta hade armpuffar och uppsikt är ju ett måste oavsett vattendrag.

Ingen biltrafik (iallafall när ni vi var där 2010/2011) på payam utan vespataxi eller hyra egen vespa är ett måste om man vill utforska.

Men smaken är ju delad : )

Vill du få inspiration och läsa så finns en knippe reseberättelser här :

http://ambulanssystern.hhcrew.net

Hälsningar Tom
18 juli 2014 22:20
Tack för fina tips!

Vi har siktat in oss på Lanta, vilken djungel att hitta bra boende….bara att inse att an inte kan få allt, och att man får chansa lite :)
Har läst på så mkt om ön nu så det känns som ett helt "skolprojekt" att ändra ö/ort i detta läge :)

Vi har kollat på reguljär flyg kontra charter, och det landar på ungefär samma summa!!

Får jag fråga vad ni andra betalat för flyg?
Vi kollade med Thai Air och dom ska ha 25.000:- för oss (2vux, 1 barn, 1späd)
bra boende i början av januari landar på mellan 11-15000.- /2veckor

flyget landar dessutom i Bangkok och byte till Krabi medan charterbolagen verkar flyga direkt till Krabi!?

Hur har ni andra rest!? Vi är ändå inne på att boka reguljärt då vi helst vill slippa det stora charterkomplexen….. men när det varken blir billigare eller flyget mer bekvämt så tvekar vi….

Tips och tankar mottages gärna! :)
10 aug. 2014 15:08
Hej igen.

Res reguljärflyg och boka via flygstolen, supersavetravel, mm. Det blir billigast. Kika på länken jag skickade, där finns priser,tips och trixa.

Hotellen bokar vi alltid med: www.sawadee.com. Har fungerat sedan 2002 utan problem och snabba svar på mail.

Stranden på kao laak funkar om man går en bit norrut, men bitvis ganska vågigt.

Stan har sin charm,finns mindre turistiskt ställen strax utanför byn norrut som funkar men offcourse mycket turister.

Phuket kommer jag aldrig sätta min fot på ;-)

Glöm inte att dubbelkolla med TripAdvisor.se för att läsa om eventuella hotell du hittar, där får man bästa recensionerna.

Hälsningar Tom
13 aug. 2014 20:38
Kamala beach, mycket trevligt och långgrunt. Rekommenderar boende på Coconut garden, bungalows som ligger vid stranden. Har en svensk ägare.
13 aug. 2014 22:08
Hej, På Koh Lanta så är khlong dao den mest barnvänliga stranden och väldigt långgrund. Skulle dock rekommendera er att kolla på longbeach (stranden efter khlong dao) som inte är lika full med folk och har många trevliga restauranger. Rekommendationen är att ni bokar på ett ställe som heter Gooddays. Dom älskar barn, stället ligger precis vid stranden (men den lugnare delen) och det finns en schysst pool. Vi har älskat varje minut som vi har tillbringat där och dom har i princip bara återkommande gäster. Dessutom det mest prisvärda om man tittar på strandläget. Lycka till!
Av Maff
14 aug. 2014 09:38
Hej
Har varit på Lanta ett par gånger med barn senast jan 13, har bott på Lanta Summerhouse vilket är ett lite hotel med bra service precis intill stranden på Klong dao, ett tips att boka hotel är att ta kontakt med Lanta Diver som hjälper dig med boende är svenskar som driver det på plats på Ko Lanta, Bra sevice.

Bäst gillar jag annars Khao Lak där vi har bott på Nang Thong Beach som drivs av tyskar, du hittar inte detta hotel via tex hotels.com utan sök direkt på namnet. Ligger precis intill stranden och är helt underbart.
ha en bra resa!
16 aug. 2014 12:17
Å tack för alla bra tips, ska genast kolla upp detta! :)

Får jag fråga hur ni har rest?! Reguljär flyg för oss kostar 25.300.- (2v, 1späd, 1barn)
direkt Sthlm- krabi, är detta ett bra pris? eller ska vi avvakta?!
Har kollat på massa andra resvägar med mellanlandningar och vi kommer ner ngt i pris, men tror de kan bli rätt tufft att resa så länge med så pass som barn som vi har!?
någon med erfarenhet?!
16 aug. 2014 12:18
Citerat från Malena81:
Hej, På Koh Lanta så är khlong dao den mest barnvänliga stranden och väldigt långgrund. Skulle dock rekommendera er att kolla på longbeach (stranden efter khlong dao) som inte är lika full med folk och har många trevliga restauranger. Rekommendationen är att ni bokar på ett ställe som heter Gooddays. Dom älskar barn, stället ligger precis vid stranden (men den lugnare delen) och det finns en schysst pool. Vi har älskat varje minut som vi har tillbringat där och dom har i princip bara återkommande gäster. Dessutom det mest prisvärda om man tittar på strandläget. Lycka till!
Hur är vattnet på Long beach? har hört att de är större vågor och blir djupt väldigt fort?!
ska kolla upp hotellet! :)
Av Maff
24 aug. 2014 21:40
Reguljärt nog svårt att få billigare nu, skulle varit tidigare. Barnen anpassar sig bättre än vi vuxna förvisso.
Long beach är det rätt djupt direkt, medan Kling dao är mer barnvänligare.
22 sep. 2014 21:58
Citerat från Sierra:
Jag bodde ett par nätter 2009 på Lanta Villa Resort på Klong Dao Beach. Fina bungalows och bra frukost.
http://www.lantavillaresort.com/home.html

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/klong-dao-beach-tidig-morgon-koh-lanta-thailand-214154
hej igen! Du verkar ha så himla bra kolla så jag passar på att fråga dig, vi har bestämt oss för Lanta, men funderar att bryta av med en vecka i Phuket (ngn lugnare del) har sett på andra trådar att det går att resa mellan med båt och buss/taxi?! Hur lång tid tar det? och stannar båten på ngn ö? isåfall hur länge, samt hur gör man med väskorna?! (svårt att utforska ett ställe med två barn och massa packning släpandes) :)
även trist att bara stå och vänta på nästa båt i flera timmar...

tack! :) //L
Av Maff
8 okt. 2014 07:45
Hej
Att åka buss/Taxi tar ca 5 tim inkl två mindre färjor, är man inte sjösjuk så rekomenderar jag båt ,går dagligen

Åkte själv taxi 2013 bil med 3 barn vilket var drygt, vi hade en mkt bra chaufför men övriga trafikanter kör rätt fort osv så bla 3 olyckor på vägen. Tips på ett bra taxibolag som finns på FB är Boss Taxi.
Bra service till bra priser
Om ni åker båt
Ta någon av de större bolagen, boka när du är på plats.
Är inte speciellt mycket längre till Khao Lak i restid än till Phuket. Och där är allt mkt bättre och lugnare.
Av Sierra
8 okt. 2014 10:59
Åk båt mellan Lanta och Phuket. Vissa avgångar innebär ett kort båtbyte på Phi Phi. Andra går via Phi Phi utan båtbyte och någon går direkt. Som Maff säger, boka detta i en travelshop eller på er resort på Lanta. Alla resorter fixar detta åt er inkl transport till Saladan Pier på Lanta.
14 nov. 2014 21:56
Vi (familj med två barn 2 & 6 år gamla) var på Koh Lanta förra året i december och bodde på Noble house i en vecka. Barnen älskade både frukosten där med små yoghurtar =) Vi åt nästan all vår lunch 6& middag i deras restaurang. GUDOMLIGT god mat och kanonläge! Nära till allt! Lättillgängligt och enkelt med barn att vistas där.. Våra ungar älskade stället. En lagom stor barnpool och fin vuxenpool.

Rekommenderar starkt Noble House ifall ni inte hunnit boka boende än =)
15 nov. 2014 08:05
Tack för bra och informativa svar! :)
Resan är bokad och vi kör som nämnt ovan 8nätter på Lanta sen vidare och 9 nätter i Phuket, ska bli så roligt!
Vi ska boka båt på plats :) verkar vara enklast!

Gällande Nobel house så ville vi bo där men det var helt fullbokat redan i juni...:/ verkar vara poppis!
De fick bli DR Lanta denna gång, sen i Phuket har vi bokat lite lyxigare, så vi får "två" världar av upplevelser!

Allt gott / Lisa
4 dec. 2014 08:08
Instämmer med Yeahyeahmalin. Kan varmt rekommendera Noble House. Vi var där 2011 när vår son var 1 år. Nu har vi utökat familjen (barn på 1 och 5 år) och funderar lite på att flyga direkt till Phuket, så får jag fråga vad ni fann för ställe Lisa :) Ni kommer oavsett inte bli missnöjda med Klang Dao beach. Toppen för barn!
Av Anettel
28 maj 2015 11:44
Hej Lisa!

Jag måste bara fråga om ni var i Thailand i januari? Vart åkte ni? Vilka hotell?

Vi funderar nämligen själva på exakt samma trip som ni. Koh Lanta först och sen någon lugn strand på Phuket. Vilket var bäst?

Jag skulle vara jättetacksam om du har tid att svara mig :-)

Mvh,
ANette