Kebnekaise & Kungsleden

25 juni 2020 20:39
Visningar: 438
Om en vecka påbörjar jag min vandring av Kungsleden med följande rutt: Abisko fjällstation – Abiskojaure – Alesjaure – Vistas – Sälka – Singi – Kebnekaise – Nikkaluokta. Är det någon som gått denna sträckan tidigare? Slog ni läger vid STFs fjällstugor eller utnyttjade ni allemansrätten?

Tanken är att bestiga Kebnekaise när jag ändå har "vägarna förbi". Optimalt vore att lämna sin stora ryggsäck vid fjällstationen och endast bära med sig det man kan tänkas behöva under dagen. Någon som vet om detta är möjligt?
Av Anhn
25 juni 2020 22:30
Jag har gått leden flera gånger och bott i tält men också på stf fjällstationer. Du kan utnyttja allemansrätten dock får du inte tälta i abisko nationalpark med undantag för stf abiskojauri. Kebnekaise bestiger man enklast från singistugorna, duringsled. Man kan också bestiga Kebnekaise från Kebnekaise fjällstation Den östra leden kräver kunskap i glaciärvandring. Det finns guidade turer som utgår från fjällstationen.
Den västra är mycket jobbigare men kräver inga kunskaper.
29 juni 2020 02:28
Citerat från Anhn:
Jag har gått leden flera gånger och bott i tält men också på stf fjällstationer. Du kan utnyttja allemansrätten dock får du inte tälta i abisko nationalpark med undantag för stf abiskojauri. Kebnekaise bestiger man enklast från singistugorna, duringsled. Man kan också bestiga Kebnekaise från Kebnekaise fjällstation Den östra leden kräver kunskap i glaciärvandring. Det finns guidade turer som utgår från fjällstationen.
Den västra är mycket jobbigare men kräver inga kunskaper.
Vad jag har kunnat läsa mig till så tar STF rejält betalt för en tältplats, och de faciliteter som ingår. Skulle du säga att det är värt kostnaden? Finns det någon särskild fjällstation som du rekommenderar?

Gällande Kebnekaise så är tanken att gå den västra leden. Ni nämner att den är betydligt tuffare än den östra, skulle du säga att den är för jobbig för att bestiga med en 18-kilos väska på ryggen?
Av Anhn
30 juni 2020 19:07
Sist jag gick kostade det ca 70 kr om man är medlem i STF.
Själva tältplatsen i sig kanske inte värt det Men faciliteterna kan ju vara det. Börjar du i Abisko så blir det en ganska lång första dag om du inte tältar i Abiskojauri.

Allesjauri fjällstation är väldigt trevlig men om man ser till de mer natursköna så gillar jag Vistas och Nallo. Nallol ligger mellan Vistas och Sälka men jag uppfattar det som att du inte skulle stanna där.
Av Anhn
30 juni 2020 19:25
Gällande Kebnekaise så är tanken att gå den västra leden. Ni nämner att den är betydligt tuffare än den östra, skulle du säga att den är för jobbig för att bestiga med en 18-kilos väska på ryggen?
Det är helt vansinnigt att ta med sig en väska på 18 kilo upp på Kebnekaise inte minst ur säkerhets synpunkt. Gör inte det. Går du västra leden ska du först upp på 1600 meter sedan ner i en dal och sedan upp igen. Det är sten, Sten och åter Sten. Sedan ska du ner! Man behöver inte ha 18 kg på ryggen om man ska gå etapper på Kungsleden.