Kasta loss 2020 ⛵

25 juli 2019 10:21
Visningar: 419
Som rubriken säger kastar jag loss sommaren 2020 för att ta min båt över Atlanten mot Karibien öar.

Målet är inte destinationen utan resan dit. Vill in i flera gamla stadshamnar, naturhamnar och Öar. Ligga på svaj och se vad städer och naturen har att erbjuda efter hela vägen! Vandra, cyckla dyka med mera

Biscayabukten bör passeras i Augusti så man har bra chanser för bra väder! Atlanten blir det i december månad!

Jag har grovplanerat resan, men vill ta den som den kommer med vilka platser som ska besökas och hur många dagar det behövs för att känna sig nöjd!

Med resan är min tanke att göra lite välgörenhet som då har med vatten och djur och göra! Plocka plast, rensa skräp vid naturreservat stränder. Hjälpa till vid byar där de vart någon form av naturkatastrof, som t.e.x storm/tsunami, orkan.

Har även planer att få in lite pengar med att chartra ut på öriket

Men som första delmål för resan är över Atlanten till Karibien. Jag beräknar att det kommer ta strax under ett år.

Båten är en Beneteau Oceanis 473, 14,50 lång och 4,40 bred.
3 st dubbelsängar, 1 i fören, 2 i aktern. 2 toaletter med dusch. Rymmlig salong med soffa, soff-ö och fåtölj.
Kök i L Form med stort kylskåp och stor svalbox, en frys. gas spis & ugn.
Färsk vatten på 900 Liter. 300 Liter diesel till motorn (Yanmar) och Diselvärmaren.
Elverk, solceller som laddar batterierna!
Segel; Genua, Storsegel Ev Genaker.

I vintras så uppdaterades båten med all nödvändig utrustning som behövs för långsegling, bla navigeringsutrustning B&G, väderdata, Vhf, Ais, radarreflektor, livflotte, satelitinternet med mera. I vinter ska en överskådlig besiktning göras och all eventuell slitage ska åtgärdas.

Sen ska man ju ha en jäkla massa leksaker med, bl.a jollen som är "bilen" till land., kajak, paddelboard, ja låt fantasin och begränsade ytan på båten bestämma.

Lägger ut min resa här för att hitta på nya och flera resevänner som vill följa med en bit av resan eller en längre tur. Segelkundskapen kommer med resans gång, inga problem!

Om någon känner sig sugen att hänga med en längre tur så tycker jag man ses över ett par koppar kaffe, alternativt åker vi iväg på en resa och lär känna varandra!

Min mail är (Logga in för att se e-postadress)
Insta Rfpetersen
29 juli 2019 16:48
Hej!
Låter jättehärligt! Har seglat över Atlanten förut och är sugen på att ge mig ut igen.
29 juli 2019 22:14
Hej! Jag har sett fram mot denna resa ett tag. Njuta och ha det bra!.

Häftigt!, när korsade du Atlanten tidigare?
Hur gick det för er, med väder,mat, vatten etc,?
4 aug. 2019 08:10
Wow häftig resa! Är själv äventyrare på någon mindre skala. Årets resa var att flyga till Mongoliet och köra hem en mongolisk motorcykel till Sverige.

Har inte segelkundskap eller vet så långt fram hur livet ser ut. Men är jätte intresserad att höra mer om din resa. Är också intresserad av att bestiga berg, vandra och hålla mig borta från sandstränder. Gillar tankarna om välgörenhet!
4 aug. 2019 10:26
Det var ett par år sedan nu. Vi hade en rätt bra tur över, hyfsad vind och inte så mycket squalls, men större delen rätt stora vågor snett från sidan dock. Så det rullade galet mycket vilket gjorde matlagning och annat lite omständigt, man lär sig mycket om hur man vil ha en dåt disponerad! Sen fick vi knappt nån fisk så det var lite synd, det räknar man ju lite med. Vi körde watermaker vilket jag tycker man bör ha, krävs galet mycket plastflaskor med vatten annars så känns mer miljömedvetet och man får lite bättre marginaler. Sen hade vi betydligt mindre saker som gick sönder under överfarten än de flesta andra så det gjorde ju det hela rätt smidigt =)
Hur är din seglingserfarenhet och ffa båtmeck-erfarenhet? Vore kanske kul att vara med nån delsträcka! Själv drar jag mig för att segla egen båt just för att jag är för dålig på motorer och annat meck, saker kommer gå sönder... Skicka gärna PM
12 aug. 2019 13:26
låter väldigt intressant att följa med delar av sträckan.
när hade du tänkt kasta loss från sverige..
28 aug. 2019 11:34
Hej hej! Detta låter väldigt intressant, jag har ingen segelvana direkt men har jobbat som sjöman i många år så livet till sjöss är inga problem.
Har dessutom diverse commerciella endorsments som kan vara vettiga att påvisa ifall du skulle köra charter..
29 aug. 2019 06:57
Hur många månader har du räknat på att resan blir? :)
29 aug. 2019 19:47
Citerat från Gummitarsan:
Hej hej! Detta låter väldigt intressant, jag har ingen segelvana direkt men har jobbat som sjöman i många år så livet till sjöss är inga problem.
Har dessutom diverse commerciella endorsments som kan vara vettiga att påvisa ifall du skulle köra charter..
Ja men det fixar du lätt, Bra med sjö vana så kan man koncentrera sig på segling och trimmning efter resans gång!

Det är ju inte dumt! 👍.Har charter på gång Från Dominikanska! Har kontakter där vars en av de har en resebyrå som vill ha någon som seglar runt bland de vackra öarna!
Av Jeily
1 sep. 2019 14:37
Jag planerar att resa i oktober men om alternativet att segla över Atlanten finns är det ett lätt val för mig. Dessutom är jag angelägen att lära mig segla, tål att vara till sjöss under lägre perioder.