Karibien, men vart?

4 juli 2017 11:21
Visningar: 2511
Hej,
Jag och min familj har drömt om att resa till Karibien ett tag och har nu smått påbörjat planer på att resa dit.
Men... vart ska man åka?? Det finns så många öar och länder... Jag har tittat runt här på Reseguiden och hittar en hel del information men har ändå svårt att se vilket/vilka resmål som kan passa oss.
Drömscenario - boende i en bungalow på en palmkantad vit sandstrand med tillgång till snorkling från stranden och lite restauranger i närheten av boendet.
Vi backpackar gärna och tänker oss att det inte är alltför exklusivt och dyrt.
Ni som varit i Karibien, har ni några tips på resmål? :-)
Tack på förhand!
Tina
4 juli 2017 15:07
Det du beskriver låter inte som Karibien, snarare Maldiverna eller Söderhavet.
Karibien har mer storskalig turism med antingen stora hotell, dyra boutique-hotell eller billigare lägenheter utan strandläge.

Jag har varit en hel del i Karibien, men ingenstans har jag sett snorkling som är värd namnet. Tyvärr.
5 juli 2017 08:17
Tusen tack för svar! Har nästan misstänkt det du skriver när jag sökt information. Men vart hittar man det minst storskaliga :-). Någon gång har jag fått tips om att ev Grenadinerna ska vara lite mer småskaligt, stämmer det med din uppfattning?
5 juli 2017 12:38
Utan att ha varit där själv: Corn Island, Nicaragua eller någon ö utanför Belize, kanske?
Medlemmen har tagit bort svaret
6 juli 2017 14:00
Tack för svar!!
Surfade runt lite mer igår och fick då upp ögonen för Belize öar och de ser fantastiska ut, men nu när jag tittar på Corn Islands i Nicaragua så känns det nästan som ett bättre alternativ. Ser ut som om det är precis det vi söker!! :-)
Tobago ser också jättehärligt ut. Har kollat det vid tidigare efterforskningar, och de flesta som varit där verkar verkligen gilla det.
Ska fördjupa mig mer kring resmål som ligger lite mer i Karibiska havet kring Centralamerika tror jag :-).
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Landl
6 juli 2017 18:41 (redigerad)
Vill du ha palmprydda och kritvita stränder med klarblått hav är Bahamas ett hett alternativ! Jag har nämnt det några gånger här på sidan - men Eleuthera. Det känns verkligen som att man är "ensam" på ön och det finns gott om vackra platser som tillsynes verkar oupptäckta. :)
Medlemmen har tagit bort svaret
19 juli 2017 13:28
Nu har jag tittat mer på öar och destinationer vid Karibiska havet kring Centralamerika och jag blir mer och mer intresserad av Belize och dess öar, bla Caye Caulker och Ambergris Caye. Men jag sneglar också på destinationer i södra Belize. Belize är intressant främst pga tillgång till snorkling och dykning men också för att det ser ut att vara något annat än det jag brukar resa till (typ Asien :-)). Jag har också fått tips på öar såsom Utila i Honuduras och Corn Islands i Nicaragua. Får nu fördjupa mig mer i destinationer kring Centralamerika. Någon som har fler tips tas det tacksamt emot. :-)
20 juli 2017 10:53
Tobago kan passa beskrivningen i viss mån. Ön är sjukt laid back (och det menar jag i bästa mening) med en j-t trevlig "du får anpassa dig till Tobago, vi anpassar oss inte till dig som turist"-attityd.

Visst finns det - liksom i hela den engelskspråkiga världen - en massa ex-pat's, men fortfarande bra små ställen.

På norra Tobago hittar du små trevliga byar.

Snorklingen är också mycket bättre i nordvästra delen än sydvästra - där finns många trevliga små vikar man framförallt når via båt med helt OK snorkling. På norra sidan har du bra dykning om du gillar lite mer strömt vatten.
21 juli 2017 09:57
Tack för tips!! Tobago har kommit upp vid flera tillfällen, också när jag haft andra trådar kring reseförslag, så det ska jag nog fördjupa mig lite mer i. En vän till mig som seglat mycket i Västindien tipsade också om just Tobago så det känns som ett bra val.
Av M4sta86
21 juli 2017 10:50
Lånar den här tråden då jag också är kluven vart vi ska åka.. Var i PDC i februari och älskade stället.. Nu blir det ny resa i vinter, vi är 2 par som ska boka flyg för sig sen hyra lägenhet/hus i 2v.. Vart bör man åka? Vi har främst funderat på PDC eller Punta Cana men andra alternativ kan också vara intressanta.. Vi vet priserna i Mexico och de är väl helt okej. Vi vill inte lägga för mycket på resan så vi har sagt ca 10000 för flyg och 2v boende vilket vi har löst till Mexico.. Några tips på andra ställen? Vi söker: fina stränder, gott om restauranger och barer/nattklubbar, mycket och göra helt enkelt.. sol & bad är prio.
22 juli 2017 01:15
Hej Tinagust.

Har arbetat på kryssningsbåt i Karibien, vääääldigt många år sedan visserligen.
Men här är ändå några av mina minnen och intryck:

Grenadinerna är en väldigt vacker ögrupp. Småöarna där riktigt fina. Dominica (som även har några svenskar som bor eller övervintrar där), och även Bequia bör höra till Grenadinerna. Gröna, mycket palmer och annan växtlighet.

Även Grenada är en ö med jättefin natur och som kändes lite mer småskalig.

Tobago, vacker ö, grön, tropisk, massor av palmer och blommor.
Bucco Reef, till den stranden belägen i ett naturområde intill en "palmskog", brukar kryssningsbåtarna ta sina passagerare för snorkling och glass bottom boat turer.

Var safety conscious på Tobago. Googla på t.ex. Tobago safety el. likn. och läs på vad man bör och inte bör göra med tanke på ev. överfallsrisk (men den risken finns ju även i många svenska städer nu för tiden iof sig.......)
Även Jamaica, mycket vackert men kändes som låg personal safety där i området kring Montego Bay och Ocho Rios.
Kingston totally not safe.

Dock finns det gott om hajar utanför Tobagos kuster... så håll koll när ni badar. En kollega på "min" grekisk-amerikanska båt berättade att hans kusin hade omkommit i en hajattack just där något år tidigare.

Även i Mexikanska Golfen och utanför ön Cozumel finns det gott om hajar. Men många dyker och snorklar där ändå..... Dock har jag aldrig hört om någon hajattack på Cozumel. Antingen sker inga eller har jag bara inte stött på just den infon. Många svenskar semestrar ju i Mexico, så någon info borde ju nått svensk media ifall det varit hajattacker.
Lazy Mexican sharks maybe, föredrar tacos och burritos framför turister, hmmm? Väluppfostrade hajar kanske?

Hörde även om en sjöman som omkommit i en hajattack utanför Gran Cayman ön. Ön är för övrigt rätt så platt och har inte jättemycket växtlighet. Men en lååång beach som kallas för Seven Mile Beach. Och en Turtle Farm med sköldpaddor, ett postkontor i en liten miniort som hette Hell. och så kunde man äta Turtle Burgers på Gran Cayman.

GYLLENE REGEL JAG FICK LÄRA MIG AV KOLLEGOR PÅ BÅTEN NÄR VI ÅKTE RUNT I KARIBIEN OCH SYDAMERIKA:
Simma gärna längs med stranden i stället för att simma ut för långt.
Ha EJ på något smycke eller annat som blänker, speciellt Barracudor kan hugga efter sådant som blänker.

Väldigt vackert och småskaligt tyckte jag det var på ön St. John. Vi hade en utflykt dit för våra passagerare med buss och båt dit från huvudön St. Thomas på US Virgin Islands. Där i närheten ligger även en liten ö som heter St. Croix.
Kolla gärna upp dessa båda öar och se vad du hittar. Virgin Islands natur ser ut så som jag själv "föreställde mig" Karibien.

Puerto Rico, vackert men räkna med hög crime risk.

Aruba och Curacao, platta torra öar där det mest bara växer små torra divi-divi buskar, förutom i hotellträdgårdar och där man har planterat palmer och blommor. Men baden är nog fina på dessa öar.

Curacao har en sympatisk liten huvudstad Willemstad vill jag minnas att den hette. Där fick jag våfflor när jag tittade in hos Norska Sjömanskyrkan som låg nära vår kajplats. Gott och ett välkommet avbrott till all hummer och rysk kaviar jag åt på kryssningsbåten (lol.....) Arubas huvudstad minns jag inte som särskilt attraktiv, däremot hade dom ett härligt karnevalståg där en gång när vi var inne med båten. Kanske var det en Mardi Gras karneval?

Mesta fiskarna någonsin har jag f.ö. upplevt på Maldiverna. Där går livet ut på att snorkla och dyka. Finns inte så mycket mer att göra förutom sol och bad då förstås. Baby sharks rätt nära strandkanten men de gör ingen skada.

Stora sting rays (rockor, mantor?) kom ett helt gäng varje kväll vid 19 tiden till en av bryggorna på vår resort för att äta fiskrester i form av huvudena på tonfiskar som slängdes i havet just den tiden av hotellpersonalen. Tonfisk curry är Maldivernas "nationalrätt" och något befolkningen äter mest till varje måltid. Tonfiskarna för personalens måltider, köpte vår resort på fiskmarknaden i huvudstaden Male och transporterade med båt till Kurumba. Huvudena skars av tonfiskarna allteftersom man tog upp dom från transportbåten och huvudena slängdes i havet.... Härlig syn att se alla dessa sting rays samtidigt.

Hörde aldrig talas om att hajar attackerade någon under mina 10 mån. boende på Maldiverna. Jobbade på Male airport. bodde på Kurumba resort.

Av Frodo
22 juli 2017 19:21 (redigerad)
Jag skulle också lägga min röst på Tobago utifrån vad du beskriver att ni vill ha. Här finns en del bra info om du inte redan läst det: http://www.tobagoguiden.se
1 sep. 2017 08:57
Hej och tack för alla inlägg!!

Det är inte lätt att välja destination när det finns så många som verkar härliga och intressanta. Det få nog bli fler resor till Karibien! :-)

Just nu är vi nog mest intresserade av öarna i Belize, ev kombinerat med Utila i Honduras. Jag tar gärna emot tips och information om dessa destinationer.

// Tina
5 sep. 2017 22:34
Hej!
Jag har seglat runt bland alla öar i östra Karibien (mellan Trinidad och Puerto rico). Utifrån din beskrivning har jag ett par bra tips:
1. Barbuda (ej att förväxla med Bermuda). Mer paradis får du inte. Finns några b&AB att hyra in sig på men annars är det öde. Det går att snorkla på ett par ställen. Vi hade dock båt att åka med så du ska vara en bra simmare om du inte hittar någon att åka med.

2. Grenadinerna: perfekt om du vill luffa runt eftersom att det går att åka båt mellan de flesta öar. Missa inte Tobago keys som är ett sköldpaddsreservat.

3. Carricaou: precis söder om Grenadinerna så går säkert att kombinera. Mysig ö med fina stränder och inte alls exploaterat.

Om du luffar runt i östra Karibien så fråga i segelbåtshamnarna om någon behöver en extra hand. Typ att du kan laga mat mot att du får följa med. Finns så många båtar så att någon kommer att nappa.