KapVerde Sal och info

14 mars 2009 13:59
Visningar: 56721
Hej!
Kom just hem från Sal och är riktigt upprymd över hur bra det faktiskt var. Läste en del om ön på andra forum där folk kastade skit över Kap Verde så man blev lite negativ inför resan. Hursomhelst är vi (jag och sambon) mycket nöjda!!!
Apropå blåsten - ja det fläktar kraftigt ibland men dom dagar det inte gjorde det går det inte att sitta i solen.

Blandad info: Lunchpriser ligger mellan 40-90 kr En mkt bra pastarestaurang med egengjord pasta och lasagne Little Italy kostar en spaghetti bolognese 48kr - klart prisvärt.
En liten öl 25cl kostar 10kr på butik och ca 13kr på uteställen. En stor stark 25kr. Caiprinha 30kr. Vinpriserna är som hemma men dyrt att handla i butik.
En annan mkt bra restaurang är Chez Pastis, jättetrevliga ägaren Herbert, om ni åker dit hälsa från den blonda svensken (mig) :-)

OBS: Om ni behöver solkräm vilket ni behöver, är detta svindyrt så ta med hemifrån. Nivea solkräm kostade 200kr!!
Tips: Handla färskt bröd på det lokala bageriet, ligger längst ner på huvudgatan. Vi köpte 4 munkar och en påse 10st småfrallor för 16kr - billigt.
Pengar: Ja det går att ta ut på atm men bara 2000kr i taget. Dessa apparater tar lång tid på sig och under en period på 4 dagar så fick inte våra svenska VISA-kort kontakt med banken hemma, se till att ha en slant hemma på hotellrummet för kön till banken tar många timmar att stå i. Eller ha en resecheck i reserv med sig på ett par tusen så ni inte blir utan pengar... En del hotell kan nämligen lösa in checkar.
Jag och min sambo gjorde sammanlagt av med 600kr/dag/person inkl en flygtur och den öturen som besöker hela Sal.
Det är jeansvärme på kvällarna och en tunn tröja eller kofta kan vara skönt. Ni tjejer kan totalt lämna allt vad högklackade skor innebär - passar ej här :-) dåliga/usla gator.....
Människorna är som vi upplevt absolut inte hotfulla eller tjuvaktiga, vi var ute och partade nästan varje dag/natt och åkte inte taxi hem trots varningar, hade dessutom min systekamera runt halsen men aldrig ens tillstymmelse till rånrisk vilket känns mkt bra.
Många är åxå väldigt nyfikna på en och ganska bra på engelska så ta kontakt, det tjänar man på. Vi träffade flera kapverdianer som vi umgicks med flera kvällar/nätter, Kul!!
Ni måste verkligen passa på att besöka ön Sao Nicolai, där är det INGEN tourism förutom DU. Det kommer 1 flygplan i veckan dit och det rymmer max 19personer..... så dessa människor och byar är otroliga på alla sätt. MKT bra guide där åxå. Har många fina bilder därifrån.
Finns så mycket att säga..... Lycka till
Av Zapalot
17 mars 2009 10:37
Hej! Jättekul att läsa!
Vi överväger starkt att åka till Kap Verde efter många års resor till Thailand/Kambodja/Malaysia.
Asien är underbart men vi vill se mer av vår fantastiska jord!

Tack!
Av Robbo
17 mars 2009 19:30
Hej,har själv varit på Sal och tycker att det var trevligt. Bara stranden och det klara vattnet är värt det.
Vi hittade några riktigt bra matstälen och tog också en ötur. Provade även på en seglats med ankring och snorkling. Trevligt.
Det enda jag har skrivit om Sal som har varit negativt är att man "måste" besöka någon annan ö vilket jag fortfarande står för.
Såg att du dessutom gjorde det samma. Kul att öarna är så otroligt olika varandra.
Åker gärna dit igen...

Ps. dök inte själv men har hört att dykningen är riktigt bra.
30 dec. 2009 14:58
Vad skönt att höra att du har en sån positiv upplevelse och att du gav så mycket bra tips! Jag och min dotter skall åka iväg på en resa, funderade först på Egypten. Men efter vad jag läst så skippar jag det. Jag är totalt"nybörjare" när det gäller att resa. Har bara varit i Grekland 1999, men då var min man med. Vilket hotell bodde du på? Mvh Caroline
Av Rosa52
12 jan. 2010 19:59
Hej!

Jag har bott på Ponta Preta men där finns ingen pool, så det är havet som gäller. Det finns flera fina hotell med pool och en del är lägenheter. Porto Antiog är ett lägnehetshotell som jag själv skulle kunna tänka mig, där finns en pool och en liten strand inom hotellområdet, ligger mycket centralt. Bra information finns på Fritidsresors hemsida.

Åker den 1 feb till Santa maria och Ponta Preta för andra gången.
Rosa52
Av Grougue
14 jan. 2010 20:22
Kap Verde är ett resmål med många ansikten.
Santo Antao - fantastiskt berglandskap med massor av vandring
San Vicente - Lilla Kuba med härligt folkliv
Sao Nicolau- Lungnt och grönt
Sal - stränder som är njutbara och ett härligt lungn
Boavista - ännu vackrare stränder
Maio
Praia
Fogo - Högsta berget och gott vin
Brava - som madeira med massor av blomor
En ögrupp där varje männmiska kan hitta sin favoitplats. Varit där många gånger och fortsätter att komma tillbaka(4 veckor precis).
2 feb. 2010 14:15
För ett år sen var det mycket prat om hur mycket det blåser, att sanden yr så det inte går att ligga på stranden. Så var det då. Vi var på Sao Vicente januari - april.
i år stannar vi en månad på Sao Vicente tills slutet av februari. Helt annat väder i år. Soligt och det bara fläktar lite skönt. Varmare än normalt, över 30 grader om dagarna. Det regnade ganska mycket förra året, så det är grönare än på länge. Har inte varit på Santo Antao i år, men det sägs vara mycket vackert där med den grönskan som kommit med regnet. Tyvärr ligger den vanliga färjan på varv, och de har satt in en äldre båt med sämre kapacitet, vilken blir överfylld eller t..o.m. överlastad. Eller kommer man inte med...
Till den som vill besöka dessa öar säger jag bara lycka till med ett bra val!
11 dec. 2010 16:58
Mycket bra information! Tack Famdahlvik för att du delar med dig så detaljerat!
Pengar hade jag inte ens tänkt på och vi åker om en månad. Vi bor på allinclusive och ska inte på nån lång utflykt, men pengar nehöver man ju ändå :-)
27 dec. 2010 11:29
Kom nyss tillbaka från Sal och har egentligen inget negativt att säga om stället. Stranden är fantastisk, maten makalös. Käkade mest på ett ställe som heter Atlantis och ligger nere vid stranden. Trevlig fransman som driver stället och rätterna är allt vad havet har att erbjuda.

Skulle nog vilja påstå att Kap Verde är ett bättre alternativ till kanarieholmarna på vintern. Varmare klimat och lugnare tempo. Deras budord No Stress gäller verligen. Blåsten som det pratats mycket om på de formum jag besökt va snarare en välbehaglig bris som bidrog till att man aldrig tyckte det va jobbig i solen.

Vi betalade med Euro överallt för en växelkurs på mellan 100-110 escudos för 1 euro så ta med pengar hemifrån. Annars funkade ATM maskinerna bra de gånger jag använde dem. inga köer eller slöa tider.

Vill även slå ett slag för dykningen kring ön. Reven är inte alls som i röda havet, men det kryllar av fisk. de flesta dykplatserna ligger dessutom bara några minuter ut från stranden så dykningen tar aldrig mer än halva dagen vilket lämnar gott om tid för att prova på vind/kitesurfning.

Kommer absolut överväga att åka tillbaka då jag inte hade tid att besöka någon av de andra öarna.

Så sluta fundera om Kap Verde är något för dig/er…boka och åk!!!
27 dec. 2010 16:59
Åker till Sal i januari 2011 med sambon. Intressant att läsa tips här om Sal och Kap Verde. Funderar lite på någon av Fritidsresors heldagsturer till någon av de andra öarna (Santiago, Fogo eller Sao Vicente). Någon som kan tipsa om vilken av dessa öar man i så fall ska satsa på?
30 dec. 2012 13:26
Kul att du lämnar ut så mycket bra information! :) Det är guld värt då jag och min sambo gjorde en chansning och ville på en härlig solsemester. Vi tänkte Mexico, Dominikanska Republiken, Hawaii eller Kap Verde.. Det blev det sistnämnda och vi drar iväg den 14 februari-1 mars. Yeha! :)
18 nov. 2015 16:37
Roligt med så mycket kommentarer om Kap Verde och Sal i synnerhet då vi styr kosan dit i januari. Frågan är bara om man på de flesta ställen kan betala med euro då vi kommer åka på all inklusive har man ju ingen större lust att ha med sig pengar som inte går åt och det finns ju uttagningsapparater så man kan ta ut när det krisar
16 nov. 2018 20:52
Några nyare erfarenheter från Kap Verde? Åker till Sal nu på måndag, 2018-11-19 =) Två ungdomliga medelålders som vill ha tips på var vi kan äta gott på olika ställen trots att vi har all inclusive, utflyktsmål, sevärdheter, mm
17 nov. 2018 15:51
Ja, promenera 2-3 bakgator bort från stranden och prova de "inhemska" mathaken. Den maten som serveras visste man inte att den fanns, dessutom några med utegrillar. Ta en prommis på dagen så ni hittar efter mörkrets inbrott, men fler har oxå öppet för lunch.
15 feb. 2020 16:59
Så himla roligt att höra allt positivt! Det enda jag inte kan läsa mig till är maten. Hur stor risk är det att bli matförgiftad? Hur är hygienen? Är det något man bör undvika matväg? Vi har 2 barn med oss nämligen🙂