Kapat kreditkort.

26 jan. 2020 13:43 (redigerad)
Visningar: 379
Någon som har en aning om hur vanligt det är, jag har varit i USA 2 ggr, första ggn hade jag bara vanligt bankkort (debit) nu sist var jag tvungen att ta ett kreditkort pga hyrbil etc, iaf underlättar det med kreditkort då.

Är ett Forex, mest pga 0 valutapåslag.

Upptäckte massa obehöriga köp på walmart.com igår, så kortet är spärrat och förhoppningsvis får man tillbaka pengarna eftersom köpen är gjorda på walmart.com jag är inte i USA och walmart skickar inte till Sverige, verkar vara matvaror :/

Jag har varit oerhört försiktigt på alla sätt, men det hjälpte inte, vi har ny resa till USA planerad. Blir lite fundersam hur man ska göra vad man ska tänka på, även fart jag tänkte på allt, använde typ bara kortet i affärer och restauranger :(
Av Erik777
26 jan. 2020 15:17
Min fru har också ett Forexkort, (slump?) som hon använder extremt sällan. Ändå har hon fått flera felaktiga köp gjorda på ehandels-siter i USA och Nederländerna.

Behöver inte alls vara fråga om skimming och att du varit oaktsam. Jag tror att någon har stulit kortuppgifter från någon databas.
Av Annaer
26 jan. 2020 20:32
Aldrig haft några problem på mina resor. Har varit i USA 5 ggr (1 ggn GA+FL, 4 ggr CA, NV & AZ) och använt både debit och kreditkort, visa och mastercard från Swedbank, Nordea, Santander och american express. Shoppat både i webbutiker, fysiska affärer, andra ställen och ATM. Jag anv det som jag gör här hemma.
Tråkigt om det är ett problem med kort från Forex!
Av Mr_ok
28 jan. 2020 15:29
Som Erik777 skriver så tror jag att någon har stulit kortuppgifter från någon databas.
Hände mig samma sak nu i januari men på mitt vanliga SEB kort som jag inte använt alls i USA, ändå hade jag flertal köp gjorda på olika ställen i USA. Som tur var så blev jag uppringd av banken då dom tyckte det hade varit konstiga transaktioner från mitt kort så dom spärrade kortet och jag slapp betala för dom transaktionerna.
Jag vet bara att jag har det kortet registrerat hos Apple på mitt iCloud konto sp troligen har dom haft databasstöld men Apple lär inte erkänna detta.
Av Lotta29
1 feb. 2020 20:51
Vi har också blivit utsatta för det men på våra vanliga visakort, de försökte handla för 10000 dollar på både mitt och min sambos kort. Vi har varit i USA men jag tror inte det har med det att göra.
Av Daytona
2 feb. 2020 08:28
En gång i Belgien ( antagligen) då någon beställde en fotbollsmatch på mitt kort. En gång i USA, en dag hade jag 16 000 mindre på kontot. Spärrade direkt, och kontaktade banken. De såg två små uttag dagarna innan, lite mat på en MCDonalds och en tankning i MIami området. Och sedan dessa 16000 som var två kontantutag i Orlando. Vi hade varit i Florida 3 månader innan, och enl banken så är det vanligt tt de ligger de lågt med kortuppgifterna ett tag innan de testar det. I efterhand så förstod vi vart kortet blivit skimmat, och vi skulle då ha gått på våran magkänsla. Efter att vi besökt den restaurangen igen så fick vi veta att servitören vi tyckte betedde sig underligt hade fått sparken just för att han kopierat kortuppgifter från gästerna. Men jag tror inte att det är vanligare i USA än någon annanstans, då vi varit i USA så måmga ggr nu och det har bara hänt en gång för en familjemedlem.
Av Birgere
2 feb. 2020 11:03
Supertrist när detta händer och man kan ju alltid vara efterklok.
Det som jag iaf uppskattar är att av alla dom fall jag hört om och även själv upplevt så har det aldrig varit något tjafs med banken och/eller kortföretaget, dom har täckt upp förlusterna utan att tveka.
Av Asok
3 feb. 2020 14:30
Jag har använt kreditkort utomlands i många många år nu och har ALDRIG blivit skimmat/kapat där. Däremot här hemma både via nätsidor och i affärer har det hänt 3 ggr senaste 10 åren så tror inte du behöver vara mer orolig än hemma faktiskt.