Kanarieöarna runt nyår, var?

Av Mipec
18 sep. 2018 22:58
Visningar: 924
Hej

Vi har börjat titta på en resa runt nyår och vill ha ett alternativ till Madeira (som vi varit på och gillade).

Sol, bad och shopping är inte riktigt vår grej, utan mer vandringar (gärna både berg och kust), vacker natur och lite mer genuina byar/orter/städer. Men gärna ändå lite bättre värme än Sverige.

Så vilken ö? (Teneriffa??)
Vilken/vilka orter?

Eller någon helt annanstans?
19 sep. 2018 14:00
Teneriffa är perfekt!
Hela norra delen av ön är full av fantastisk och varierande natur, berg och dalar, urskog, lavalandskap, spanien högsta berg, stränder o.s.v.
Finns orter i olika storlekar beroende på er smak, själv bor vi alltid i Puerto de la Cruz som är en perfekt mix av turistigt och genuint för oss men det finns byar nästan helt fria från turism om ni söker det.
Av Mipec
19 sep. 2018 16:33
Tack för svar! Då är det norra delen av teneriffa som gäller för vandringar om jag förstår det rätt. Eller kanske en combo? Hur lång tid tar det att resa mellan södra och norra Teneriffa?

La Gomera får jag kolla in då lite som ett ev alternativ
19 sep. 2018 17:04 (redigerad)
Citerat från Mipec:
Tack för svar! Då är det norra delen av teneriffa som gäller för vandringar om jag förstår det rätt. Eller kanske en combo? Hur lång tid tar det att resa mellan södra och norra Teneriffa?

La Gomera får jag kolla in då lite som ett ev alternativ
Själv gillar vi inte södra delen lika mycket, torrare och inte alls så grönt och dramatiskt som norr, dessutom mer turistiskt. Teide bör ju också besökas inkl. områdena däromkring, magiskt ;) Så hela norra delen Los Gigantes till Santa Cruz och in mot mitten, missa inte skogarna i nordvästligaste hörnet.
Det finns stora områden och olika typer av natur, byar och städer för att fördriva många veckor.

Busstrafiken funkar utmärkt på ön och det tar t.ex. mindre än 2 timmar från Puerto till Los Christianos i söder. Kolla Google Maps. Ofta finns flera busslinjer, viss express som stannar sällan, vissa som stannar i varenda byhåla ;)

Edit, skulle vara "skogarna i nordöstra hörnet" men det finns skogar i nordvästa också :)

Får ju tillägga att någon jämförelse med Madeira kan inte jag göra då den ön tyvärr fortfarande bara står på önskelistan....
20 sep. 2018 11:54
Jag bor på Tenerife sedan 1993 och jag har besökt Madeira 15 gånger sedan 1975 och vill påstå, att ersätta Madeira med Tenerife om det gäller vandring är ett misstag.

På Madeira har man en lång tradition i ämnet och vandringslederna är många, många och anpassade för "självvandring", också beträffande säkerhet, numera.

Visst kan man vandra på Tenerife, men inte som ett alternativ till Madeira. Risken att hamna i ökenområden på Madeira är dessutom utesluten, som du vet.

Den ön på Kanarias, som är mest lik Madeira till sin natur är la Palma, Isla Bonita, den vackra ön, men om vandring där vet någon annan bättre och Internet..
https://islabonita.com/en/la-palma/
Av Mipec
20 sep. 2018 12:51
Citerat från Elcanario93:
Jag bor på Tenerife sedan 1993 och jag har besökt Madeira 15 gånger sedan 1975 och vill påstå, att ersätta Madeira med Tenerife om det gäller vandring är ett misstag.

På Madeira har man en lång tradition i ämnet och vandringslederna är många, många och anpassade för "självvandring", också beträffande säkerhet, numera.

Visst kan man vandra på Tenerife, men inte som ett alternativ till Madeira. Risken att hamna i ökenområden på Madeira är dessutom utesluten, som du vet.

Den ön på Kanarias, som är mest lik Madeira till sin natur är la Palma, Isla Bonita, den vackra ön, men om vandring där vet någon annan bättre och Internet..
https://islabonita.com/en/la-palma/
Hänger inte riktigt med på varför du menar att man inte ska vandra på teneriffa, för att det är "dåligt" eller för att det är "riskfyllt"?

Om man kollar denna sajten http://walkingtenerife.co.uk verkar det ju finnas mycket och varierad vandring
20 sep. 2018 13:00
Nu när vi åkte i Aug-Sep så fick vi reklam för en nattvandring upp till Teides topp, verkade helt otroligt, kommer med en länk om jag hittar det igen.
Av Mipec
20 sep. 2018 13:06
Citerat från Floridasidan:
Nu när vi åkte i Aug-Sep så fick vi reklam för en nattvandring upp till Teides topp, verkade helt otroligt, kommer med en länk om jag hittar det igen.
Denna?
https://teidebynight.com/en/
20 sep. 2018 13:09
Citerat från Mipec:
Citerat från Floridasidan:
Nu när vi åkte i Aug-Sep så fick vi reklam för en nattvandring upp till Teides topp, verkade helt otroligt, kommer med en länk om jag hittar det igen.
Denna?
https://teidebynight.com/en/
Kan vara den, tog inte så mycket notis eftersom det inte var aktuellt för oss, denna gång iallafall.
20 sep. 2018 18:11
Hänger inte riktigt med på varför du menar att man inte ska vandra på Teneriffa, för att det är "dåligt" eller för att det är "riskfyllt"?

Jag har inte påstått att man inte ska vandra på Tenerife, men jämfört med Madeira så är det mycket sämre ur alla aspekter.
Tenerife lanserar i första hand sina stränder och sol för turisten, året runt, Madeira sina vandringsleder och sol.
På sommaren dessutom ett fåtal badstränder värda namnet, men mest pooler....

Att vandra på Madeira är inte bara en ett jippo för turisten utan också tradition, ett sätt att förflytta sig sen mycket lång tid för de bofasta.
Därav mångfalden, och alla byar kan i princip nås via dessa leder.
Tyvärr minskar dessa pga modernisering och ett ohämmat byggande.

. Dsk vandringslederna på Tenerife är i stort sett en efterkonstruktion för att locka turister, som inte vill sola och bada.
Av My53
21 sep. 2018 19:14
Vi tog en testresa till Teneriffa för många år sen och tog båten över till Gomera där det var mycket fin vandring med ex Ljung stora som träd. Sedan har jag hört från bekanta att La Palma är fint för vandring. Fast Madeira är min favorit!