Kan man semestra i Budapest nu med alla migranter?

28 sep. 2015 20:59
Visningar: 1363
Jag tänkte idag boka resa till Budapest, sen slog det mig om de bilder jag sett i media, där budapest tågcentral var helt bombarderad med otroliga mängder migranter, o där dem även sover på perrongerna. Min farhåga var då om kommunikationerna fungerar som dem skall mellan stad o flygplatser. Och hur det i övrigt i Budapest city-del? Är det bättre avvakta kanske o sikta in sig på annat land? Ville åka 3 nätter bara för att byta miljö, har alltid velat se Budapest dock.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/hungary/11841822/Hungary-Migration-crisis-is-Germanys-problem-not-ours.html
Av Gevalia
29 sep. 2015 20:01
Kan ej svara på din fråga, men har varit i Budapest så många gånger att det helt klart blivit ett favorit resmål, ända tills nu.......
Eller egentligen redan förra sommaren då vi fick uppleva muren av poliser vid kravallstaketen.
Det har blivit så "kallt och hårt" i denna vackra stad.
Besökte staden för första gången för ca 12 år sen och har nu bestämt mig för att aldrig återvända:(
Detta på grund av det som där nu sker och det som skett de senaste åren.
Av Leggew
30 sep. 2015 10:11
Jag var i Budapest i April, hade inga som helst problem då. Skippa att åka vid tågcentralen, taxi är billigt och går snabbt till och från flygplatsen.

Tippar på att migranterna fokuseras just kring tågstationen enbart, shopping och kultur distrikten lär inte påverkas(kan inte tänka mig att polisen skulle tillåta migranterna påverka turismen).

Så åk bara, en grym stad, mycket att se, massa god mat och goda ungerska viner till väldigt bra priser!
30 sep. 2015 10:59
Citerat från Leggew:
Tippar på att migranterna fokuseras just kring tågstationen enbart, shopping och kultur distrikten lär inte påverkas(kan inte tänka mig att polisen skulle tillåta migranterna påverka turismen).
Nej turismen påverkar polisen så bra själv. Deras agerande gör att man bara kan hålla med Gevalia. Vill inte sätta min fot där igen nu. Pepparspraya barn!?!? Nej tack. De lär märka att många väljer andra destinationer.

Rekommenderar själv Ljubljana (och Postojnagrottorna!) om man vill uppleva något nytt.
Av Leggew
30 sep. 2015 12:09
Ska man gråta över alla saker polis/mydigheter gör fel ute i världen, så blir ens möjliga resmål väldigt begränsade.

Själv så har jag inte några såna betänkligheter när jag väljer resmål, jag åker till platser jag finner intressanta utan att ta landets flyktingpolitik i aspekt.

Men vi är alla olika, vilka är bra, då slipper alla åka till samma ställe :)
Av Birgere
30 sep. 2015 12:11
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Leggew:
Tippar på att migranterna fokuseras just kring tågstationen enbart, shopping och kultur distrikten lär inte påverkas(kan inte tänka mig att polisen skulle tillåta migranterna påverka turismen).
Nej turismen påverkar polisen så bra själv. Deras agerande gör att man bara kan hålla med Gevalia. Vill inte sätta min fot där igen nu. Pepparspraya barn!?!? Nej tack. De lär märka att många väljer andra destinationer.

Rekommenderar själv Ljubljana (och Postojnagrottorna!) om man vill uppleva något nytt.
Men du... ska du lägga sådana värderingar på resandet så är ju enda alternativet att sätta sig i en igloo i Arktis o blunda.
Du kan ju absolut inte befinna dig i UK iaf..... ;-)
30 sep. 2015 14:03
Citerat från Leggew:
Ska man gråta över alla saker polis/mydigheter gör fel ute i världen, så blir ens möjliga resmål väldigt begränsade.

Själv så har jag inte några såna betänkligheter när jag väljer resmål, jag åker till platser jag finner intressanta utan att ta landets flyktingpolitik i aspekt.

Men vi är alla olika, vilka är bra, då slipper alla åka till samma ställe :)
Nej vi är nog inte så olika. Jag åker fortfarande till Spanien trots att Francos kusiner i regeringen där drivit igenom lagar mot demonstrationsrättigheter för att ta min senaste resa som exempel. Det här med Ungern är bara en sådan besvikelse. efter alla man känner som kom till Sverige -56.
30 sep. 2015 14:08
Citerat från Birgere:
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Leggew:
Tippar på att migranterna fokuseras just kring tågstationen enbart, shopping och kultur distrikten lär inte påverkas(kan inte tänka mig att polisen skulle tillåta migranterna påverka turismen).
Nej turismen påverkar polisen så bra själv. Deras agerande gör att man bara kan hålla med Gevalia. Vill inte sätta min fot där igen nu. Pepparspraya barn!?!? Nej tack. De lär märka att många väljer andra destinationer.

Rekommenderar själv Ljubljana (och Postojnagrottorna!) om man vill uppleva något nytt.
Men du... ska du lägga sådana värderingar på resandet så är ju enda alternativet att sätta sig i en igloo i Arktis o blunda.
Du kan ju absolut inte befinna dig i UK iaf..... ;-)
Nu pratade vi ju polisarbete och då vill jag nog inte jämföra det jag sett från Ungern med UK även om det finns mycket annat att klaga på i det samhället.

Här finns det framför allt en stor skillnad och det är hur folket står bakom det som händer till en väldigt hög del (läste något i stil med 80% häromdagen). Då blir det för mig en annan stämning.
30 sep. 2015 14:21
En vän till mig var i Budapest för ca 14 dagar sedan och märkte inget av situationen, förutom på järnvägsstationen. Nu bussas flyktingarna genom landet så det ska märkas än mindre.

Jag skulle inte tveka att åka till Budapest.
Av Birgere
30 sep. 2015 14:29
Citerat från Barabrittiskt:
Men du... ska du lägga sådana värderingar på resandet så är ju enda alternativet att sätta sig i en igloo i Arktis o blunda.
Du kan ju absolut inte befinna dig i UK iaf..... ;-)
Nu pratade vi ju polisarbete och då vill jag nog inte jämföra det jag sett från Ungern med UK även om det finns mycket annat att klaga på i det samhället.

Här finns det framför allt en stor skillnad och det är hur folket står bakom det som händer till en väldigt hög del (läste något i stil med 80% häromdagen). Då blir det för mig en annan stämning.
Det är ju lätt att se saker så det passar en själv. Ungern och UK följer ju bara dom lagar och regler som gäller och när jag skriver UK syftar jag på gränspolisen i Calais. Håller med om att det har skickats ut hemska bilder i media, men vill vi att dessa länder ska bryta mot bla Dublin överenskommelsen så är det ju oss själva vi ska peka på, då den är beslutad av våra folkvalda.
Mao ska vi följa logiken om att inte resa till länder som vissa uppfattar som inhumana så kan vi inte stanna i EU.
30 sep. 2015 14:47
Citerat från Birgere:
Citerat från Barabrittiskt:
Men du... ska du lägga sådana värderingar på resandet så är ju enda alternativet att sätta sig i en igloo i Arktis o blunda.
Du kan ju absolut inte befinna dig i UK iaf..... ;-)
Nu pratade vi ju polisarbete och då vill jag nog inte jämföra det jag sett från Ungern med UK även om det finns mycket annat att klaga på i det samhället.

Här finns det framför allt en stor skillnad och det är hur folket står bakom det som händer till en väldigt hög del (läste något i stil med 80% häromdagen). Då blir det för mig en annan stämning.
Det är ju lätt att se saker så det passar en själv. Ungern och UK följer ju bara dom lagar och regler som gäller och när jag skriver UK syftar jag på gränspolisen i Calais. Håller med om att det har skickats ut hemska bilder i media, men vill vi att dessa länder ska bryta mot bla Dublin överenskommelsen så är det ju oss själva vi ska peka på, då den är beslutad av våra folkvalda.
Mao ska vi följa logiken om att inte resa till länder som vissa uppfattar som inhumana så kan vi inte stanna i EU.
Nej då kan man inte bo I Sverige heller i vissa lägen. Nu pratade jag inte om Dublin och huruvida de får resa eller ej utan om hur de behandlas. Jobbikjournalist som sparkar på folk osv.

Calais håller jag med om är en mindre rolig bit. Jag har bara kort nämnt det i bloggen utan att värdera det så mycket som jag borde. Problemet med UK är ju att de så ofta skyller på utvärtes händelser som problem när det är de själva som tillåter än det ena och än det andra och dessutom inte har ordentliga ID.

Nej jag önskar verkligen att jag vore mer sugen på Budapest än jag är. I grunden är det ju en fantastisk stad och jag älskar maten, saluhallen och Hobo Blues Band.
Av Birgere
30 sep. 2015 15:26
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Birgere:
Citerat från Barabrittiskt:
Men du... ska du lägga sådana värderingar på resandet så är ju enda alternativet att sätta sig i en igloo i Arktis o blunda.
Du kan ju absolut inte befinna dig i UK iaf..... ;-)
Nu pratade vi ju polisarbete och då vill jag nog inte jämföra det jag sett från Ungern med UK även om det finns mycket annat att klaga på i det samhället.

Här finns det framför allt en stor skillnad och det är hur folket står bakom det som händer till en väldigt hög del (läste något i stil med 80% häromdagen). Då blir det för mig en annan stämning.
Det är ju lätt att se saker så det passar en själv. Ungern och UK följer ju bara dom lagar och regler som gäller och när jag skriver UK syftar jag på gränspolisen i Calais. Håller med om att det har skickats ut hemska bilder i media, men vill vi att dessa länder ska bryta mot bla Dublin överenskommelsen så är det ju oss själva vi ska peka på, då den är beslutad av våra folkvalda.
Mao ska vi följa logiken om att inte resa till länder som vissa uppfattar som inhumana så kan vi inte stanna i EU.
Nej då kan man inte bo I Sverige heller i vissa lägen. Nu pratade jag inte om Dublin och huruvida de får resa eller ej utan om hur de behandlas. Jobbikjournalist som sparkar på folk osv.

Calais håller jag med om är en mindre rolig bit. Jag har bara kort nämnt det i bloggen utan att värdera det så mycket som jag borde. Problemet med UK är ju att de så ofta skyller på utvärtes händelser som problem när det är de själva som tillåter än det ena och än det andra och dessutom inte har ordentliga ID.

Nej jag önskar verkligen att jag vore mer sugen på Budapest än jag är. I grunden är det ju en fantastisk stad och jag älskar maten, saluhallen och Hobo Blues Band.
jepp, Budapest är en härlig stad även om jag tycker Prag är några snäpp vassare.
Av Pian1
7 apr. 2018 18:04
Har varit i Budapest och politiken har inte påverkat något av denna underbara stad. Om man blandar in politik så kan man snart inte åka till något annat land längre.