Kalifornien och Hawaii med litet barn

Av Elindah
14 okt. 2016 12:34
Visningar: 983
Hej!

Jag och min sambo planerar att resa till norra Kalifornien under februari för att hälsa på vänner som bor utanför Sacramento. Under resan vill vi göra en "avstickare" (ca 14 dagar) till en solig plats för avkoppling och förhoppningsvis fina minnen. Vi drömmer om Hawaii men undrar hur vi bäst ska ordna det för oss med tanke på att vår son kommer att vara ca 12 månader då? Vi tar tacksamt emot tips och råd för hur vi bäst lägger upp resan och vad som passar oss på Hawaii. Obs! Pearl Harbour är ett måste för min historieintresserade sambo :)
Av Marulk
14 okt. 2016 14:35
vilken härlig resa ni har att se fram emot. vi har också släkt/vänner strax söder om Sacramento och besöker dem så ofta vi kan
2v på öarna i Stilla havet är en utmärkt ide. sök kontakt med @hawaii här på RG så kan han ge dig utmärkta tips.Tror att @hawaii kommer rekommendera er att besöka mer än Oahu (den mest turistbesökande) Vi gjorde en trip på försommaren (album här på RG) med Oahu inkluderat. instämmer att Pearl Harbor är mycket väl värt ett besök.
återkom gärna om du har specifika frågor
Av Hawaii
14 okt. 2016 16:33
Tack för det Marulk, och instämmer givetvis helt och hållet. 2 veckor i Hawaii blir ganska perfekt. Skulle rekommendera c:a 5 dagar Oahu (Waikiki Beach) och Big Island (ön Hawaii) resten av tiden. Blir inga problem med ert barn, bortsett från att ni givetvis får anpassa era aktiviteter. Men allt i Hawaii är mycket barnvänligt, Ang. Pearl Harbor - kom dit tidigt på morgonen. Svarar gärna på dina frågor.
Av Elindah
14 okt. 2016 19:51
Hej! Tusen tack för era svar! Då tolkar jag det som att Hawaii är lika barnvänligt som Usa är i övrigt -toppen! Hawaii verkar vara ett äventyrligt resmål och vi ju inte är så intresserade av det just nu med tanke på vår son och därför är jag rädd för att vi inte ska få ut det bästa av resmålet. Men det är klart att det går att anpassa.

Jag ställer gärna ett par frågor:
Vi tänker att vi har två syften med resan till Hawaii. Det första syftet är att få ut så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt av det turistiga i "stan" dvs. 1. Tips på var vi ska försöka hitta boende för att på ett smidigt sätt kunna besöka Pearl Harbour och 2. andra upplevelser vi inte vill missa (Waikiki beach? bra restauranger? annat kulturellt intressant?)

Det andra syftet är att koppla av och ha det gott. Jag ser framför mig en vacker strand, ett enkelt men bekvämt och rent boende och enkel men fräsch strandmat. Vi vill alltså igen gärna få tips om boende som kan passa den bilden:) Det är inte jätteviktigt för oss att åka till en särskild ö eller samhälle för den här delen av resan utan vi är mer ute efter upplevelsen om ni förstår vad jag menar?
Av Marulk
14 okt. 2016 20:04
Hotellförslag Oahu: vi bodde på Hyatt Place, bara tvärgata från Waikiki Beach, den lugnare delen o dessutom granne med stor park för härliga promenader med er son samt även nära till Zoo
Pearl Harbor bokade vi biljett via web o tog oss dit själva med hyrbilen. Som @hawaii skrev var vi där tidigt för gratisbiljett till MS Arizona. Det finns många arrangörer med inkl bussresa men vi valde att ta oss dit själva vilket kanske är att föredra med tanke på er lille son. Bra med hyrbil också, Oahu perfekt för bilutflykter o hitta härliga stopp o fina stränder som tex Kauai
Catarina m familj
Av Hawaii
15 okt. 2016 01:17
Jo, Hawaii är lika barnvänligt som resten av USA. Rent allmänt: "enkelt boende" och med strand blir knepigt oavsett var i Hawaii. "Enkelt" (billigare?) typiskt inte vid en strand, och en hel del hotell vid havet har INGEN strand (klippor ner till vattnet). OK, lite kommentarer:
Oahu/Waikiki. I princip kan man klara sig med hyrbil 2 dagar: 1 dag Pearl Harbor, 1 dag köra runt ön. Polynesian Cultural Center lite turistigt men definitivt av kulturellt intresse. Resten av dagarna inget behov av bil om man bara vill koppla av vid hotellet i Waikiki. Parken med Zoo heter Kapiolani Park. Trevligt att promenera runt i, och bra för barn. Andra Waikiki hotell: Hilton Hawaiian Village min favorit, men lite dyrare. Helt i motsatta delen av Waikiki, men med den bredaste stranden (och minst folk). OM ni bokar här: Rainbow Tower vid stranden klart det bästa, annars Tapa Tower. Undvik Diamond Tower (ganska gammalt), Kalia Tower (mindre rum) och Ali'i Tower (exklusivt). Om ni vill bo centralt och billigt: Pacific Beach Hotel - klart det billigaste i Waikiki som ligger precis vid stranden. Annars finns det ju en hel del andra, men billigare hotell blir typiskt några kvarter från stranden.
Och en annan ö: jag föreslog the Big Island. Tror att ni får ut mest av Hawaii vistelsen här. (Maui lite som en Waikiki kopia med stora hotell, massor med turister. Kauai vackert men definitivt dyrt om man vill vara vid stranden). Lite Big Island kommentarer:
Hotellen som ligger vid, eller nära en strand ligger samtliga på Kohala kusten - en bra bit norr om Kailua-Kona. Samtliga är lyx hotell. Marriott vid Anaeho'omalu Beach nog det mest resonabla. MEN man blir också lite isolerad - långt från samhället. Min favorit i Kona: Royal Kona Resort, precis mitt i smeten och skapliga priser. MEN, ingen strand och Kona är enormt turistigt (fast på ett kul sätt!). Vill ni ha "local flavor": Hilo, som inte har mycket turister. Hilo Hawaiian Hotel det trevligaste, men ingen strand, fast det finns en liten strand på Moku Ola ("Coconut Island") en kort promenad dit. ELLER köra c:a 3 km till Onekahakaha Beach - fin sandstrand och perfekt med tanke på barn. Om ni vill ha en mera "typisk Hawaiiansk upplevelse" har ni störst chans på Big Island. Jag kan ge dig fler tips om ni satsar på Big Island.