Kalifornien, hyrbil med AVIS

27 aug. 2015 08:07
Visningar: 1035
Ny här, men jag har försökt söka igenom forumet efter min fråga, men är fortfarande lite undrande över några saker.

Jag och min fästmö åker till Kalifornien 20 april till 4 maj nästa år (San Francisco -> Las Vegas -> Los Angeles). Resan är bokad och nu tänkte vi boka en hyrbil också, så att det är klart. Väntar egentligen bara på att jag ska få mitt nya kreditkort så att jag betalar bokningen med samma kort jag kommer ha med mig.

Jag har fastnat för AVIS då de vid bokning från deras sida har en Stor : Standard (Chevrolet Impala) för bara 2800kr för perioden 23 april till 4 maj (hämta i SF och lämna i LA).

Jag ringde AVIS för att fråga vilka försäkringar som ingår etc. (eftersom jag förstått att det där med försäkring är ett måste). Han jag pratade med sa att självriskeliminering alltid ingår när man bokar bil i USA via deras svenska sida, och på sidan står det "Självrisk för vagnskadeförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00). Självrisk för stöldförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00). Tilläggsförsäkring för att ytterligare minska självrisken kan tecknas vid uthyrningskontoret."
Priset inkluderar: Alla obligatoriska försäkringar, Självriskreducering, Försäkring mot tredje part, Skatt, Fria miles.

Detta betyder väl att jag är grön när det kommer till försäkringar va? Och också att jag inte behöver betala en kostnad per mile.

Min andra fråga är: Vad har ni fått för bil när ni hyrt av AVIS?
Jag vill ju verkligen ha den där Chevrolet Impalan så tänkte kolla vad ni andra har för erfarenheter när det kommer till "... eller liknande".

Tack på förhand för alla svar.
Av Paulina
27 aug. 2015 11:21
Hej,

AVIS är en stor och seriös uthyrare.
Ett tips är att lägga till så att ni får med en GPS. Den viktigaste försäkringen som ni ska se till att den ingår är försäkring mot tredje part.
Det är relativt billigt att hyra bil i USA och även bensinen är billig. Jag vill tipsa dig om den är artikeln med många bra stopp på vägen och även bra tips att tänka på när du hyr bil.

http://www.reseguiden.se/artiklar/med-hyrbil-genom-kalifornien-7506

Önskar er en trevlig resa i underbara Kalifornien.

/Paulina
27 aug. 2015 11:29
Japp, så länge du bokat via svenska hemsidan ska det var grönt med försäkringar.

Angående vilken bil du får så är det alltså inte säkert att du får just en Chevrolet Impala, den är bara ett exempel för vilken storlek och prisklass bilen som du hyr har. Hyrde med Avis nyligen och vi fick inte den modell som varit exempelet på hemsidan. Allt beror på vad hyrbilskontoret har inne när man är där.

Om du gärna vill boka en specifik modell vet jag att i alla fall Hertz erbjuder det på vissa modeller. Hur kommer det sig att du vill ha just en Impala, om man får fråga?
27 aug. 2015 11:53 (redigerad)
Googla t.ex. "AVIS fleet SFO" så hittar ni säkert någon sida som listar vilka bilar de har.

Bli medlem i AVIS Preffered, då får ni välja fritt bland bilarna om den ni blir tilldelad inte passar (det blir dessutom smidigare att hämta och lämna bilen).

Att hyra GPS är ett mindre bra råd, ta med GPS, eller köp en, alternativt om ni har smartphone, kör med GPS-app.

Alla försäkringar ingår i princip aldrig, men de flesta behöver heller inte alla, så se på vad just ni behöver och betala inte för något mer. Anger man att man är svensk när man hyr ingår i regel det man vanligtvis behöver/vill ha oberoende på om sidan är svensk, engelsk eller amerikansk.

Tacka nej till erbjudanden som uppgraderingar om det inte är gratis (även vid gratis uppgradering blir det dyrare p.g.a. skatter, högre bensinförbrukning mm.) det blir i regel billigare att boka "rätt" bil från början.
27 aug. 2015 11:56
Citerat från Paulina:
Hej,

AVIS är en stor och seriös uthyrare.
Ett tips är att lägga till så att ni får med en GPS. Den viktigaste försäkringen som ni ska se till att den ingår är försäkring mot tredje part.
Det är relativt billigt att hyra bil i USA och även bensinen är billig. Jag vill tipsa dig om den är artikeln med många bra stopp på vägen och även bra tips att tänka på när du hyr bil.

http://www.reseguiden.se/artiklar/med-hyrbil-genom-kalifornien-7506

Önskar er en trevlig resa i underbara Kalifornien.

/Paulina
GPS tänkte jag faktiskt låna av en bekant som var i USA förra året. Han köpte en där med livstids uppdatering på kartorna, så jag tar med den och spar lite pengar.

Tack för länken, ska ta och läsa igenom den noga när jag får lite tid. Verkade innehålla mycket roliga tips värda att kolla upp :)
27 aug. 2015 12:00
Citerat från Dalecooper:
Japp, så länge du bokat via svenska hemsidan ska det var grönt med försäkringar.

Angående vilken bil du får så är det alltså inte säkert att du får just en Chevrolet Impala, den är bara ett exempel för vilken storlek och prisklass bilen som du hyr har. Hyrde med Avis nyligen och vi fick inte den modell som varit exempelet på hemsidan. Allt beror på vad hyrbilskontoret har inne när man är där.

Om du gärna vill boka en specifik modell vet jag att i alla fall Hertz erbjuder det på vissa modeller. Hur kommer det sig att du vill ha just en Impala, om man får fråga?
Det var lite det jag misstänkte. Ska ta rådet att se om det går att hitta vilka bilar AVIS i San Francisco har i sitt "stall" och se om de andra bilarna är lika lockande.

Vet inte riktigt varför, men efter att ha varit på varenda agentsiterna (HolidayAutos, AutoEurope, RentalCars, AutoEscape) och även direkt hos SIXT, AVIS, Hertz, Dollar, Budget etc. och sett utbudet av bilar så var det Impalan jag fastnade för. Den verkar tillräckligt stor för två personer med bagage, rymlig i övrigt, verkar ha skön comfort och helt ok MPG. + att den kändes lite "fet" att glida runt i.

Vill man ha en fet bil ska man väl egentligen satsa på en Mustang, men är ytterst osäker på att vi skulle få plats, med bagage och allt, trots att vi bara är två (utan att behöva ha en resväska i baksätet hela resan).

Ska ta och kolla om jag hittar det hos Hertz. Tack :)
27 aug. 2015 12:03
Citerat från Floridasidan:
Googla t.ex. "AVIS fleet SFO" så hittar ni säkert någon sida som listar vilka bilar de har.

Bli medlem i AVIS Preffered, då får ni välja fritt bland bilarna om den ni blir tilldelad inte passar (det blir dessutom smidigare att hämta och lämna bilen).

Att hyra GPS är ett mindre bra råd, ta med GPS, eller köp en, alternativt om ni har smartphone, kör med GPS-app.

Alla försäkringar ingår i princip aldrig, men de flesta behöver heller inte alla, så se på vad just ni behöver och betala inte för något mer. Anger man att man är svensk när man hyr ingår i regel det man vanligtvis behöver/vill ha oberoende på om sidan är svensk, engelsk eller amerikansk.

Tacka nej till erbjudanden som uppgraderingar om det inte är gratis (även vid gratis uppgradering blir det dyrare p.g.a. skatter, högre bensinförbrukning mm.) det blir i regel billigare att boka "rätt" bil från början.
Det ska jag göra, tack för tipset.
Så ska jag passa på att bli Preferred också. Verkar vara en fördel.

GPS tar jag med hemifrån, lånar en bekants. Alternativet är att köpa en på plats, blir fortfarande billigare än att hyra. Priset per dag är ju ett skämt.

Jag börjar få ett litet grepp om vilka försäkringar man bör ha. Sen har jag kontrollerat vad hemförsäkringen täcker och vad kreditkortet täcker, och där verkar det finnas väldigt bra personskydd vid eventuella skador etc. Så då tror jag att det AVIS erbjuder täcker upp allt jag kan tänkas behöva.

Tack så mycket för svaret.
Av Birgere
27 aug. 2015 14:13
Men vänta med att boka tills det kommer upp bra erbjudanden och/eller leta efter "rabattkoder".
När det gäller GPS så känns det även onödigt att släpa dit ytterligare en apparat. Som nämnts tidigare så använder man ju hellre telefonen då man redan släpar runt på den.
Flera appar finns som lagrar kartorna på telefonen, HERE (tror den är utvecklad av Nokia men ska viss nu ägas av MB, BMW o Audi gemensamt) tex är gratis och du kan träna med den hemma först så du lär dig den.
27 aug. 2015 14:37
Citerat från Birgere:
Men vänta med att boka tills det kommer upp bra erbjudanden och/eller leta efter "rabattkoder".
När det gäller GPS så känns det även onödigt att släpa dit ytterligare en apparat. Som nämnts tidigare så använder man ju hellre telefonen då man redan släpar runt på den.
Flera appar finns som lagrar kartorna på telefonen, HERE (tror den är utvecklad av Nokia men ska viss nu ägas av MB, BMW o Audi gemensamt) tex är gratis och du kan träna med den hemma först så du lär dig den.
Hade ingen aning om HERE. Verkar vara schysst. Får testa den lite nu, är ju ett tag kvar tills vi åker.

Då fungerar det ju absolut att sitta med en iPhone 6 och ratta runt. Det gör jag ju här hemma.

Angående priset tycker jag 2700 kr för 12 dagar, där de försäkringar som måste finnas finns och självriskeliminering ingår är ett schysst pris. Men letar självklart alltid efter erbjudanden och rabattkoder :)

Tack så mycket.
27 aug. 2015 15:19
Citerat från Sirshamanix:
Citerat från Birgere:
Men vänta med att boka tills det kommer upp bra erbjudanden och/eller leta efter "rabattkoder".
När det gäller GPS så känns det även onödigt att släpa dit ytterligare en apparat. Som nämnts tidigare så använder man ju hellre telefonen då man redan släpar runt på den.
Flera appar finns som lagrar kartorna på telefonen, HERE (tror den är utvecklad av Nokia men ska viss nu ägas av MB, BMW o Audi gemensamt) tex är gratis och du kan träna med den hemma först så du lär dig den.
Hade ingen aning om HERE. Verkar vara schysst. Får testa den lite nu, är ju ett tag kvar tills vi åker.

Då fungerar det ju absolut att sitta med en iPhone 6 och ratta runt. Det gör jag ju här hemma.

Angående priset tycker jag 2700 kr för 12 dagar, där de försäkringar som måste finnas finns och självriskeliminering ingår är ett schysst pris. Men letar självklart alltid efter erbjudanden och rabattkoder :)

Tack så mycket.
Boka inte erbjudande med förskottsbetalning utan gör en bokning som du kan avboka helt fritt, då kan du boka och avboka om det dyker upp något billigare. Väntar man finns risken att det blir dyrare, garderar man sig med en tidig bokning kan man aldrig förlora :-) Sen kan man avboka och ta ett erbjudande som inte går att avboka gratis, om det är billigare då, när man verkligen är säker på att man vill binda sig.
Av Birgere
27 aug. 2015 15:20
Black Friday - Cyber Monday brukar vara en bra helg att boka.
28 aug. 2015 18:33
Fråga: Om man är AVIS preferred och hyr en bil i t.ex. klass Premium. Får man då välja vilken Premium-bil man vill ha om de har tre olika modeller som går under den kategorin?

Och skulle det vara till fördel att hyra på SFO istället för inne i SF för att de har större urval?

Class G: Premium
Avis Example: Chrysler 300
Buick LaCrosse
Dodge Challenger
Dodge Charger
Ford Taurus
Kia Cadenza
Lincoln MKZ
Toyota Avalon
Volkswagon CC

Hade ju varit trevligare med en 300, Charger eller Challenger istället för en Cadenza eller Avalon.
Av Barizta
2 sep. 2015 22:01
Citerat från Sirshamanix:
Fråga: Om man är AVIS preferred och hyr en bil i t.ex. klass Premium. Får man då välja vilken Premium-bil man vill ha om de har tre olika modeller som går under den kategorin?

Och skulle det vara till fördel att hyra på SFO istället för inne i SF för att de har större urval?

Class G: Premium
Avis Example: Chrysler 300
Buick LaCrosse
Dodge Challenger
Dodge Charger
Ford Taurus
Kia Cadenza
Lincoln MKZ
Toyota Avalon
Volkswagon CC

Hade ju varit trevligare med en 300, Charger eller Challenger istället för en Cadenza eller Avalon.
Nej, jag tror inte det funkar så utan du får ta vad som finns tillgängligt. Jag hyrde av Avis i sommar och plockade upp min på SFO, är också preferred och hade valt Ford Escape SUV "eller liknande" men fick en Kia Sportage SUV istället. Ingen big deal för mig men om du verkligen vill ha just en modell skulle jag nog försöka ringa/maila och se om dom kan hjälpa med att fixa det.

Annars funkade upphämtningen på SFO mycket smidigt som preferred kund, man går direkt ner en våning när du kommer till hyrbils hallen och där finns en tavla med ditt namn & platsen som bilen står på. Anmäl dig först i disken bredvid och sen är det bara att sätta sig i bilen och köra.

Jag var inte riktigt lika imponerad av avlämningen på LAX, trångt med mycket bilar och knappt med folk som kunde hjälpa till men det löste sig till slut.

Kan varmt rekommendera Avis som uthyrare.
2 sep. 2015 23:48
Citerat från Sirshamanix:
Fråga: Om man är AVIS preferred och hyr en bil i t.ex. klass Premium. Får man då välja vilken Premium-bil man vill ha om de har tre olika modeller som går under den kategorin?

Och skulle det vara till fördel att hyra på SFO istället för inne i SF för att de har större urval?

Class G: Premium
Avis Example: Chrysler 300
Buick LaCrosse
Dodge Challenger
Dodge Charger
Ford Taurus
Kia Cadenza
Lincoln MKZ
Toyota Avalon
Volkswagon CC

Hade ju varit trevligare med en 300, Charger eller Challenger istället för en Cadenza eller Avalon.
Vi har aldrig brytt oss om det utan varit nöjda med bilarna vi fått men det ska väl funka ungefär så att det finns en avdelning i garaget med bilar som man kan välja bland, även en större om man vill betala extra för det. Det skiljer nog mycket mellan olika hyrställen, vissa mindre kontor kör i princip bara dit de bilar som de hyrt ut. Urvalet är säkert större på en stor flygplats än på ett kontor inne i en storstad.

Kolla runt på http://www.flyertalk.com/forum/avis-preferred-420/ där diskuteras allt man kan tänka sig om AVIS och Preferred.

Edit: Här finns mer info, även vilka stationer som har "Select & Go".
4 sep. 2015 09:13
Citerat från Floridasidan:

Vi har aldrig brytt oss om det utan varit nöjda med bilarna vi fått men det ska väl funka ungefär så att det finns en avdelning i garaget med bilar som man kan välja bland, även en större om man vill betala extra för det. Det skiljer nog mycket mellan olika hyrställen, vissa mindre kontor kör i princip bara dit de bilar som de hyrt ut. Urvalet är säkert större på en stor flygplats än på ett kontor inne i en storstad.

Kolla runt på http://www.flyertalk.com/forum/avis-preferred-420/ där diskuteras allt man kan tänka sig om AVIS och Preferred.

Edit: Här finns mer info, även vilka stationer som har "Select & Go".
Tack så mycket för länken, väldigt intressant läsning i vissa trådar.
4 sep. 2015 09:24
Citerat från Sirshamanix:
Citerat från Floridasidan:

Vi har aldrig brytt oss om det utan varit nöjda med bilarna vi fått men det ska väl funka ungefär så att det finns en avdelning i garaget med bilar som man kan välja bland, även en större om man vill betala extra för det. Det skiljer nog mycket mellan olika hyrställen, vissa mindre kontor kör i princip bara dit de bilar som de hyrt ut. Urvalet är säkert större på en stor flygplats än på ett kontor inne i en storstad.

Kolla runt på http://www.flyertalk.com/forum/avis-preferred-420/ där diskuteras allt man kan tänka sig om AVIS och Preferred.

Edit: Här finns mer info, även vilka stationer som har "Select & Go".
Tack så mycket för länken, väldigt intressant läsning i vissa trådar.
Ena länken kom inte med men du har nog hittat sidan själv, här är den iallafall ;-) http://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=select-and-go-US_en-033067
4 sep. 2015 13:47
Citerat från Floridasidan:

Ena länken kom inte med men du har nog hittat sidan själv, här är den iallafall ;-) http://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=select-and-go-US_en-033067
Ja, den hittade jag, men det är bara på Avis.com eller? För jag hittar inte avis.se's motsvarighet.

Tror iaf att jag bestämt mig för att hyra från SFO även om jag bor inne i SF när jag ska ha bilen. För att få lite bättre urval (förhoppningsvis) ur den klass jag valt, som lutar åt Premium. Det verkar relativt lätt att ta sig dit, 1km promenad från hotellet till närmsta BART och sedan raka vägen till SFO på 30 minter.

Hur hårt är det om jag bokar en bil 08.00 om jag råkar komma fram 08.30?
Och samma tvärtom, om jag bokar en bil till 09.00 och är där 08.30, brukar det gå att få ut bilen lite i "förtid" utan konstigheter?

Frågan är väl om man ska hyra via avis eller avis360 (same, same but different?)

På Avis.se har de inte Premium, utan där heter den Sport (Buick Lacrosse eller liknande) för 3267kr.
På avis står följande:
Priset inkluderar: Alla obligatoriska försäkringar, Självriskreducering, Försäkring mot tredje part, Skatt, >Fria miles. Vänligen observera att i händelse av avbokning, utebliven ankomst eller modifiering av din >förbetalda hyra, kommer erlagd betalning att återbetalas, med förbehåll för de avgifter och villkor som >anges i bokningsvillkoren.

Självrisk Självrisk för vagnskadeförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00). Självrisk för stöldförsäkring USD >0,00 (ca SEK 0,00). Tilläggsförsäkring för att ytterligare minska självrisken kan tecknas vid >uthyrningskontoret.
På avis.se/avis360-se har de Premium (Chrysler 300 eller liknande) för 3268kr.
På 360 står följande.
Förfrågan inkluderar:
Lokal skatt (moms)
Eliminering av självrisken vid skada (LDW) I Australien/Nya Zeeland finns dock fortfarande viss självrisk >kvar.
Tredje parts försäkring (ALI)
Vehicle Registration Fee (VRF)
Flygplatsavgift
Fria mil
Detta innebär väl exakt samma sak? Ingen självrisk om jag krockar eller får bilen stulen (om jag fortfarande har kvar nyckeln) och alla försäkringar som kan behövas?
3 dec. 2016 11:46
God kväll / (Logga in för att se e-postadress)
Du behöver finansiering. Drömmer du om ditt eget hem. Du vill få kredit för ett förändringsprojekt bil. Finansiering ditt barns utbildning. Renovering av ditt eget hem och du vägrade inteckningar. Genom nackdelar, kör du ut kontanter för att ta detta nya projekt. Jag lägger till ditt förfogande en trovärdig lån från 25.000kr till 37.500.000kr en mycket intressant ränta på 1 till 60 års återbetalning. Tveka inte att se oss eftersom du har din andra chans att individer krediter. Så vänligen kontakta mig via mail: (Logga in för att se e-postadress)
3 dec. 2016 13:52
Citerat från Silvia02:
God kväll / (Logga in för att se e-postadress)
Du behöver finansiering. Drömmer du om ditt eget hem. Du vill få kredit för ett förändringsprojekt bil. Finansiering ditt barns utbildning. Renovering av ditt eget hem och du vägrade inteckningar. Genom nackdelar, kör du ut kontanter för att ta detta nya projekt. Jag lägger till ditt förfogande en trovärdig lån från 25.000kr till 37.500.000kr en mycket intressant ränta på 1 till 60 års återbetalning. Tveka inte att se oss eftersom du har din andra chans att individer krediter. Så vänligen kontakta mig via mail: (Logga in för att se e-postadress)
Kväll????? Nåja, skicka mig 37.500.000:- till 0% ränta (mycket intressant ränta) med amortering på 60 år! Strålande. Tyvärr förstår jag inte resten av det du skriver men det gör inte så mycket, jag ser er inte och jag har inte fått någon första chans men det går kanske att få den andra direkt till individer krediter? Ja, det kvittar vilka individer som krediter bara jag får pengarna innan Måndag så är jag nöjd. Tack på förhand!